EU vill att iMessage och Messenger öppnas upp för andra tjänster

Från sajten:
image

EU fortsätter att försöka bryta upp de större teknikbolagens dominans med nya lagar.

Senaste förslaget från EU kommer kräva att populära meddelandetjänster som iMessage, Facebook Messenger och WhatsApp ska kunna kommunicera med mindre tjänster. Detta betyder att du ska kunna logga in på en mindre tjänst och ändå kunna skicka meddelanden, filer eller ringa videosamtal mellan de olika tjänsterna.

Den nya lagen gäller om man har en tjänst med mer än 45 miljoner aktiva användare i månaden och 10 000 aktiva företagsanvändare årligen i Europa.

Om man inte följer detta sägs böterna landa på hissnande 10 procent av den årliga omsättningen globalt, som sedan växer till 20 procent för upprepade förseelser. Det nya förslaget är en del av Europeiska kommissionens ”Lagen om digitala marknader” som förväntas bli klart till nästa år.

Via: Appleinsider

:poop: EU

Fruktansvärt dumt och även en smula populistiskt.

Förr när man hade Trillian på datorn som klarade MSN och ICQ bland annat, hade väl varit bra om man bara behövde en meddelande-app?

1 gillning

Det var mig en galen idé…

Kryptering blir väl helt omöjlish då. I alla fall om det skall finnas någon säregenskap.

Alltså jag förstår inte vad man vill lösa, har man ingen tilltro till marknaden alls?

1 gillning

Vill minnas att det fanns ett liknande program som hette Pidigin. Jag använde det för ICQ, MSN, YIM och AOM.

Grejen med dem är att du inte skickade på tvärs av meddelandetjänst. Det var bara en app att samla alla konton i.
Här är tanken att du ifrån Messenger ska kunna skicka ett meddelande som levereras till en person som har iMessage.

Just ja, det körde man också en tid.

Bra tanke tycker jag, då kan man köra den appen man gillar bäst.

Det är helt klart en fördel. En nackdel är som tidigare nämnts att få till end-to-end kryptering på tvärs av tjänster.

Känns som en lätt sak att lösa för någon som är smartare än mig.

Men som de stora jättarna kommer säga är helt omöjligt.

Tyvärr ingen lätt sak.

Nej. Jag gillar inte det där

https://www.applemust.com/quick-takes-on-eu-digital-markets-act-v-big-tech-and-apple/

Precis, kryptering får de allt lösa då! Vi gick tex över från Whatsup till Signal för kommunikation som skulle hållas “mer” privat.

Jag tror EU eller USA lätt kan sätta upp en server dit all kommunikation går och där den sedan analyseras och skickas vidare till rätt användare. Den som inte har rent mjöl i påsen kommer såklart att klaga :wink:

/i

Jag har rent mjöl i påsen men inte tänker jag dela min information för det.

2 gillningar

Drar du rent i mjöl påsen-argumentet oironiskt? På riktigt? :slight_smile:

Tänk om de bara skulle finnas en enda jävla app o skick medl i , så glad man skulle vara då !!

1 gillning

Nej det va ironiskt.

Trodde /i va internetspråk för ironi. :grin: