EU vill att iMessage och Messenger öppnas upp för andra tjänster

Ja, eller också skulle det vara riktigt deppigt om den appen var WeChat.

Är väl rätt låg sannolikhet utanför Kina att WeChat blir aktuellt. Men kinesiska regimen har full tillgång till iCloud-användares data så ett icke-problem för kinesiska regimen.

Men har väl rätt så lite med EU att göra?

Tog den som ett extremt exempel. Skulle även vara deppigt om Facebook Messenger blev standard.

Tänkte att du kanske hette Ingmar eller något :slight_smile:

1 gillning

Från sajten:
image

Framförallt Apple är i skottgluggen när EU vill förflytta makten över hur vi använder våra mobiler från bolagen till oss själva.

Just nu planeras en stor förändring av lagar och regler runt hur mycket mobiltillverkarna själva får styra och ställa sina mobila operativ- och betalsystem. Det kallas Digital Markets Act (DMA) och Macrumors har fått tag på innehållet via läckta dokument. Enligt dem skall denna versionen vara i princip samma som sedan skall presenteras.

Det är rejäla inskränkningar i hur framförallt Apple och Google vill ha det.

  • Alla medföljande appar måste gå att avinstallera. Man får inte premiera sina egna appar över någon annans.
  • Det måste gå att ladda hem appar hur vi själva vill – antingen direkt från webben eller via tredjepartsbutiker.
  • Utvecklare måste få välja vilket betalsystem de vill.
  • Webbläsare måste fungera fullt ut och inte vara beroende av tillverkarens egna webbläsare. Så som det är på iOS idag där alla webbläsare använder Apples egna Safari-webbläsare i grunden.
  • Tillverkarna måste öppna upp för andras röstassistenter. Till exempel borde Google kunna erbjuda Google Assistant på iOS och Apple måste acceptera det och erbjuda oss att använda det i stället för Siri.
  • I detta kommer även någon form av kompatibilitet mellan meddelande-tjänsterna men exakt hur det skall fungera är inte klart.

Det finns ett politiskt konsensus runt det här inom hela EUs maktapparat och när det väl valsat igenom alla omröstningar i parlamentet och godkännande i kommissionen och så vidare. Man tror dock att det kan bli verklighet någon gång i oktober.

Ser fram emot att kunna avinstallera appen Telefon.

Alltså skämtar du? Det hade löst så mycket om man inte var bunden till något så analogt som ett par siffror som slås in och så kommer den som ringer en bara till en enskild handterminal. Vem har bara en handterminal i dessa tider!?

1 gillning

De enda som ringer på det numret vill sälja något.

Ett lite citat i debatten
“Ingen har bara rent mjöl i påsen. Några har förvisso inget rent mjöl i påsen. Men ingens mjöl är bara rent”.
-Göran Palm

Jag tycker EU skall sikta in sig på matproduktionsbolag i stället. Mycket viktigare.

Meddelandet var inte allvarligt utan en pik i just den debatten du hänvisar till.

Och fraktbolag som inte tycker det är jättekul att köra in med långtradare i villakvarteren. Man skulle bara vilja ge dem ens Messenger-sida eller något.

Det här kan säkert gynna vissa privata användare.
Men jag tror att de stora vinsterna görs i autoritära länder som nu kan bestämma att vissa funktioner ska finnas på telefonerna, och de kommer inte bromsas av att det är inte tekniskt möjligt att exempelvis installera en röstassistent som hela tiden lyssnar på allt och skickar in till en central server.

I dagsläget så har jag större förtroende för Apple och Alphabet (Google) än ryska och kinesiska regimer.

1 gillning

Jag med. Och ibland så har jag större förtroende för dessa två bolag än många EU-politiker och länder.

2 gillningar

Skillnaden är att jag inte har någon möjlighet att rösta bort dem om de inte sköter sig.

1 gillning

Och det är helt avgörande! Spelreglerna för helt avgörande infrastruktur kan inte vara bortom demokratins kontroll.

Suck och vilken skillnad förväntar du dig med demokratiska krafter som påverkar bolagens produkter. Blir bara färre val å lika dålig soppa överallt.

1 gillning

Vad menar du?

Du får ”rösta” genom att köpa/inte köpa nya varor, och/eller använda/inte använda deras produkter.
Nog en lika stor makt egentligen.

Inom marknaden kan det lätt uppstå monopolliknande situationer. Det kan det inte inom politiken så länge det är fungerande val.