EU-parlamentet jobbar åter igen för en enhetlig standard för mobil laddning (USB-C)

The Verge: EU proposes mandatory USB-C on all devices, including iPhones:

As of 2018, around 29 percent of phone chargers sold in the EU used USB-C, 21 percent used Lightning, and around half used the older Micro USB standard, according to an EU assessment reported by Reuters.

Så kan det ha varit. Att Apple inte följde det visar väl lika mycket svagheten med systemet som hur kloka Apple är…:sunglasses:. Det var därför jag tänkte att dealar man med Apple i den här frågan får man nog ta fram revolvern och sätta den mot äpplet och säga - namnteckningen eller kärnhuset på pappret, tack! :green_apple::gun::sunglasses:

EU pratade om att göra mikro-usb till standard men det blev aldrig beslutat att det skulle bli det. Slutade med att branschen själva enades om mIcro usb. Apple var de enda som inte gick över till det. Var prat om att de skulle skicka med en adapter.
Nu är det tur att det aldrig blev krav på mIcro usb för det är en hemsk kontakt.

Näe micro-usb var inte kul.

Vad är fördelen med Lightning jämfört med USB-C? Något mindre, vad mer?

Android-användare stjäl inte ens kablar.

Apple var med när USB-C togs fram och använder det i en del av deras produkter. Så dom är ju helt emot det. Sen kan man väl vara kritisk till att dom drar ut på övergången från Lightning när det gäller iPhone och andra enheter. Men det är många aspekter som skall vägas in.

Ja det är olika specar absolut, nu har vi även kablar som skall klara 240 watt.

Men när det kommer till mobiler så fungerar ju 100% av kablarna. Det är ju minsta gemensamma nämnare.

1 gillning

EU ville göra micro-usb till en frivillig standard och så blev det också. Även Apple hoppade på det tåget men genom att skicka med en micro-usb-adapter.

Kanske var det inte tur som gjorde att det inte blev en tvingande standard utan att man helt enkelt såg att det inte riktigt var redo att standardisera ner den.

USB-C är ju en universalkontakt av rang. Klarar ladda upp till 240 watt, dataöverföring upp till 40 Gbit. Räcker till allt just nu. Inget hindrar USB-organisationen att utveckla kontakten vidare för ännu högre effekt och data framöver.

1 gillning

Ok, då kom jag ihåg fel hur långt EU gick med standarden. Eftersom de var fritt att gå ifrån den så hade jag för mig att det inte blev en standard av det

USB-C är en bra kontakt är jag enig men det är en luddig standard. Du kan inte ta vilken USB-C kabel som helst och förvänta få ut de egenskaperna som du nämner. De flesta usb-c kablar klarar t.ex bara 60 watt.
Edit: 60 watt räcker långt när det gäller telefoner och surfplattor men inte när vi pratar om att använda usb-c som strömkontakt för »allt«.

Det är korrekt och här bör alla kablar märkas med hastighet och effekt.

Men för gemene man med mobiltelefoner så är det ett icke-problem :slight_smile:

Största problemet är det väl när någon stackare försöker ta sin laddkabel (som nästan alltid är USB 2.0) och föra över filer till en extern enhet eller försöker få bild via en skärm.

På tisdag blir det en skarp omröstning. Få se vad det blir:

Bara jag som inte gillar USB-C? Jag tycker den är hemsk. Iallafall på datorer. Liten och sitter illa eller också sitter den för hårt. Känns som man ska bryta av den.

Apples MagSafe är en bättre lösning när det gäller datorer.

1 gillning

Från sajten:
image

EU har kommit överens om att alla mobila produkter som säljs efter 2024 ska använda USB-C.

I ett pressmeddelande avslöjas beslutet som ger Lightning-kontakten sitt dödsdatum. I höst 2024 kommer de flesta elektroniska produkter tvingas till att använda USB-C för att kunna säljas inom EU.

Några undantag är smartklockor och övriga hälsoprodukter som kan fortsätta använda egna lösningar. Detta gör att vi nu kan räkna med att iPhone 16 kommer med en USB-C-kontakt i botten.

Via: Macrumors

iPhone 15 släpps 2023 och det är hösten 2024 som gäller för USB-C. Alltså kan Apple utan problem släppa en till modell med lightning.

1 gillning

Ja tror ju nästan att Apple kommer köra enbart magsafe, bara för att dom blir ”tvingade” till usbc även fast tanken kanske finns / funnits där , o bara kalla de trådlös laddning :man_shrugging:t2:

Många bilar som har Lightning till CarPlay, Apple kommer behöva fortsätta med Lightning så länge dom kan för att ingen ska bli ledsen.

Tror inte just det blir ett problem om de skickar med en adapter för USB-C till Lightning.

Ja just det blev fel i hjärnan där.
Fick för mig att det var nästa år som iPhone 14 släpps :grin:

1 gillning