EU-parlamentet jobbar åter igen för en enhetlig standard för mobil laddning (USB-C)

Är nog betydligt vanligare att man har två iPhones ur olika generationer (En privat- och en jobbmobil) än att man har en iPhone och en iPad av samma generation.

Kanske inte om Apple börjat övergången på iPhone samtidigt som övriga linjen. :wink:

Men det blir ju alltid lite bökigt ett tag efter ett byte och scenariot att man har en Android (USB-C) och en iPhone som jobb- respektive privat telefon är nog också ganska vanligt och då underlättar inte heller Lightning. :slight_smile:

Hade nog inte spelat någon större roll när man börjat med övergången för det är försvinnande få som har en iPhone och samtidigt har en iPad Pro om man ser till totala antalet iPhoneanvändare.

Jag kommer ihåg ramaskriet som blev när man gick ifrån 30-pin till Lightning och anklagelserna om man bara gjorde det för att tjäna pengar. Då hade man en riktigt bra anledning för vanligt folk att förstå bytet då man gick från en dålig och otymplig kontakt till en som var liten och smidig. Bytet från Lightning till USB-C så ser det ut som man bara byter mellan två likvärdiga kontakter så svårt för gemene man att förstå det bytet.
Nu får man kanske ett bra läge att göra bytet ändå genom att man kan skylla på EU. “Det är inte vi som tvingar er att köpa nya kablar mm utan det är EU som tvingar oss att byta kontakt”.

1 gillning

Kontakten har mindre betydelse idag än på 30-pintiden också, vanligare med trådlösa tillbehör och laddare nu. Vilket kan vara ett argument både för att behålla och byta ut Lightning, beroende på hur man ser på frågan. :slight_smile:

(Även iPad Air och Mini har väl USB-C numer?)

1 gillning

Jag tror inte det spelar mindre roll för den stora massan kör inte lika mycket med trådlösa laddare mm. Jag tror att Apples plan för iPhone är att skippa port helt när marknaden är redo.
iPads är det skillnad med. Den existerar mer som ett alternativ till en dator där man vill koppla in hårddiskar och får förhoppningsvis snart ett stöd för externa skärmar som funkar bra.

Kontakten används för mer än laddning. Överföring av data, filmer till en dator etc…Där är Lightning för långsam helt enkelt.
Vad jag har läst av rykten kommer Pro modellerna av iPhone 14 få USB-C.

Från sajten:
image

iPhone 15 kommer att få USB-C-kontakt enligt de senaste analyserna från välinitierad källa.

Bakom denna information står Ming-Chi Kuo. Han har legendariskt goda källor inom underleverantörskedjorna i asien. Enligt de som håller koll har tills dagens datum haft 81% rätt i sina framtidsanalyser. Resterande fall behöver inte nödvändigtvis bero på att han haft fel utan att produkter eller förändringar skrotats i sista minuten.

Huruvida USB-C påverkar ladd- och filhastighet så som det gjort på iPad och i så fall med hur mycket säger Ming-Chi Kuo att det beror på iOS och vad Apple bygger in för support där.

2H23 som han nämner i sin tweet är kodnamnet för vad man tror kommer vara iPhone 15-serien.

Huruvida detta beror på Apples egna idéer eller en anpassning till EU-lagstiftning lär vi aldrig bli varse om.

IPad minin som jag just nu håller i handen har usb-c.

Det tråkiga med att lightningkontaktennförsvinner är att det är den tekniskt sett bästa kontakten.

Alla usb och hdmi kontakter av varierande storlek är lätt opålitliga och har ofta behövt kassera dessa kablar pga själva kontakten, inte kabelövergången.

Hade gärna sett att man utvecklade lightningkoncept för alla datarelaterade kontakter.

USB-C kontakterna är betydligt bättre än tidigare varianter.

Vi har gott om både USB-C, Lightning och (på väg att fasas ut) micro-USB på jobbet. Micro-USB är skräp, börjar lätt att glappa i kontakterna. Men vi har inte haft ett enda problem med vare sig USB-C eller Lightning. Kablarna går sönder på löpande band (oavsett kontakttyp), men själva kontakterna är det inga problem med.

Det spelar ingen roll att Lightning möjligtvis är en något bättre konstruktion, den är fortfarande en proprietär bastard i en värld där nästan allt, utom enstaka Appe-produkter, numer har USB-C.

Från sajten:
image

Mannen, myten och legenden Ming-Chi Kuo som avslöjade förra veckan att iPhone ska få USB-C-kontakt, lägger nu till AirPods på den listan.

Men det stannar inte där utan Kuo påstår även att iPad och alla tillbehör till Mac så som Magic Keyboard ska gå samma väg. Även om allt kanske inte lyckas göra skiftet samtidigt som iPhone 15 nästa år så kommer de snart göra följe.

Anledningen till Apples plötsliga kärlek till USB-C tror Kuo beror på att en portlös framtid var allt för ambitiöst av Apple. Dessutom kommer de vinna pluspoäng hos EU vilket troligtvis är gynnsamt i dessa tider för Apple.

Läs även:

Via: 9to5mac

1 gillning

USB-C är ju svaret på allt det. Ja USB har alltid varit patetiskt men USB-C fungerar mycket bra.

Sedan är det skillnad på USB-C och USB-C i hållbarhet. På mina Apple-grejer och de flesta övriga tillbehör är kontakten skyddad bakom ett metall- eller plasthölje. På min PC not so much, där känns det som att man kan bryta av den :slight_smile:

Ser ut som Lightning får en sista uppdatering innan den ersätts av USB-C:

Det tilltalar mig som konsument att kunna använda samma laddare till alla mina enheter. Jag kan tänka mig att det också innebär mindre e-waste. Ifall det nu kommer till iPhone 15 kan jag till och med hoppa över iPhone 14 för att få den funktionen.

Men ska EU lagstadga det? Det ställer jag mig tveksam till. Kör man med en iPhone och med lightningport och andra produkter som använder USB-C så får man väl helt enkelt skylla sig själv som måste ha flera olika kablar. Apple borde göra bytet till USB-C för att de gynnar deras konsumenter. Inte för att det ställs regionala krav.

Tänkte på det också, trist köpa en 14 med en gammal kontakt på.

Jag har nog landat i att strömanslutningar faktiskt bör vara standardiserade - nu får vi dessutom en standard som gäller hela världen till skillnad mot 230 volt (som inte ens det är en standard runt om på planeten) där vi får med tre-fyra bulkiga kablar i varje förpackning.

Cred till Blackmagic som inte skickar med någon strömkabel överhuvudtaget till sina grejer längre. Var bara att använda en existerande av alla miljoner apparatkablar man samlat på sig.

1 gillning

Jag har också landat i att det vore toppen om det standardiserades. Dock gillar jag inte när EU gör det. Det finns ju ett etablerat system för standardisering, det borde ha använts. Nu kan ju inte EU styra standardiseringsarbetet, men EU, Apple(och andra tillverkare) och standardiseringsorganisationen borde ha tvingats hitta en lösning.

Det är bra att det standardiseras men problemet med USB-C är att det är lite av en djungel även när det gäller vad kablarna kablar för strömstyrkor.
Den här kabeln klarar 3 A (60 W) medan den där klarar 5 A (100 W) och det är svårt att se på kabeln vad den faktiskt klarar.

Sedan är jag enig med @xms67 att det inte är så bra att EU tar på sig standardiseringen själva.

Behöver det inte vara just någon stor organisation som EU som inför standardiseringar.
Om Janne på Mekonomen i Växjö inför en standard hjälper det ju knappast.

1 gillning

Det behövs absolut något större. Standardiseringssystemet är Nationellt, Europeiskt och Globalt.

  • SIS i Sverige
  • CEN i EU, och
  • ISO globalt

Tanken är att intressenter ska sätta sig ned och i grupper(kommittéer) enas om standarder för olika produkter och tjänster(etc.) och att det inte ska vara politiska beslut som styr detta. Det finns flera brister i systemet med det är ändå väldigt effektivt. En nackdel är att företagssidan är så dominerande, konsumenter, löntagare och typ miljörörelsen har svårt att delta fullt ut.

I detta fall borde EU spelat lite under täcket och samlat CEN och Apple och sagt, ni har ett år på er, men det finns bara ett resultat som anses acceptabelt… Fördelen med detta är att då hade den kommittén ägt standardiseringen och kunnat följa teknikutvecklingen och justerat mjukt när något behöver ändras.

Standardisering – Hur tar man fram en standard? - Svenska institutet för standarder, SIS

1 gillning

Bestämdes det inte för 10 år sedan typ att USB (micro?) var standard för telefoner och alla tillverkare utan en tillverkare körde på det.