Inte helt säker på vad du menar. Det är ju bara att byta ut Lightning till USB-kabeln till en med USB-C till USB-C eller USB-C till USB-A.
Eller så säljer de en dongel med lightning så det blir trådlös CarPlay, endast 3995:-. 

Både hyrbilar och bilar jag lånat har haft Lightning-docka att stoppa telefonen i. Dom USB portar som funnits har bara fungerat för laddning, inte data. Men det går kanske att rycka bort dockan och koppla in en annan kabel nånstans gömt bakom.
Det lär det göra. Låter otroligt konstigt med fastlödd kabel för det. Aldrig varit med om. Å andra sidan så stödjer en bil CarPlay så stödjer den även Android Auto via samma kontakt = USB-C.
Nu hyr jag inte bil så ofta men har aldrig sett någon med fast Lightningkontakt. Jag skulle gärna se en referens till någon modell som har detta.
Alla som jag har träffat på har haft en normal USB-A hona
Det eller USB-C.
Uppfattar pressmeddelandet att alla måste ha USB-C, så att enbart ha MagSafe verkar inte vara tillåtet.
Ja tror ja fatta de så oxå faktiskt
Mobile phones, tablets, e-readers, earbuds, digital cameras, headphones and headsets, handheld videogame consoles and portable speakers that are rechargeable via a wired cable will have to be equipped with a USB Type-C port, regardless of their manufacturer.
De skriver "That are rechargeable via wired cable". Det tolkar jag som att det är ok att enbart ladda trådlöst. Det är bara om prylen har en port som den porten måste vara usb-c
MagSafe på iPhone borde vara ok. Men om vi tänker oss MagSafe på Mac, är det en port?
Ja skulle jag säga. Port = hål i chassit.
Fast där är det inget problem eftersom Mac även går att ladda via USB-C.
Min fantasi tog mig snarare mot MagSafe ala MAc på telefoner/iPad. Inte minst iPad tänker jag skulle vara lockande med MagSafe ala Mac.
Den kommer fortfarande att ha USB-C i så fall för att kunna koppla in extern skärm och andra tillbehör.
Det har du nog rätt i.
Frågan är då hur detta står sig gällande själva anledningen:
Under the new rules, consumers will no longer need a different charging device and cable every time they purchase a new device, and can use one single charger for all of their small and medium-sized portable electronic devices.
Blir det inte lite tvetydigt? Ponera att någon köper en telefon med MagSafe för första gången när detta börjat gälla, hur ska man då ladda den utan att behöva köpa en MagSafe-laddare…? Har EU verkligen tänkt hela vägen här?
Jag är kluven. Delvis så gillar jag det men hur går man vidare från USB-c när det kommer något bättre?
Tur att UK gick ut ur EU för annars så skulle inte det där kunna gälla pga UKs knäppa eluttag
Fast iphone-modellerna brukar ju säljas i ett år eller två och då får den modellen kanske sluta säljas i förtid.
I början så va jag svagt positiv till detta, men nu är jag mest negativt inställd.
En sak är säkert. Amerikanska techbloggar och nyhetssidor är rätt dåliga på att förstå sig på EU. Och tyvärr så reproduceras felaktiga uppfattningar lätt när någon gjort en första misstolkning. Minns att vi hade en diskussion kring hur förra vändan (med micro) misstolkades.
För den som är särskilt intresserad och har lite tid över var det rätt intressant att läsa själva förslaget till beslut:
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46755/attachments/3/translations/en/renditions/native
Det har skett rätt många konsultationer med sakkunniga, tillverkarna och branschorganisationer innan förslaget lades fram. Det genomfördes också tre större studier med konsekvensanalyser, varav ett som handlade enbart om trådlös laddning.
Stora fina fördelen med USB C är ändå förutsättningarna att öka kapaciteten i framtiden. Men direktivet handlar främst om att det ska finnas en standard för kontakt och en standard för snabbladdningen. Vilken kontakt (USB C) regleras i direktivets annex. Skulle inte känna någon större oro varken för att USB C skulle bli särskilt obsolet eller att kravet på den kontakten skulle kvarstå efter sitt bäst-före-datum.
Tror detta blir jättebra!
Kravet på att alla mobila enheter måste laddas med USB-C röstades idag igenom i EU-parlamentet. Senast slutet av 2024 måste alla tillverkare anpassa sig.
Med mobila enheter menas allting som går att hålla i. Så även plattor, kameror, hörlurar och headset, bärbara tv-spel, portabla högtalare, tangenbord, möss, GPS:er. Från och med våren 2026 gäller även kravet bärbara datorer. Men bara om de inte kräver mer ström än 100 watt.
Klockor och andra enheter som inte har plats för en USB-C-kontakt är undantagna.
Ett annat krav är att vi som konsumenter måste kunna välja om vi vill köpa med en laddare eller ej när vi köper våra enheter.
Arbetet med att ta fram lagförslaget påbörjades i januari år 2020 och har sedan valsat igenom EUs många byråkratiska och politiska lager. Anledningen till att det först börjar gälla i slutet av 2024 är att även Ministerrådet skall sägas sitt. Därefter skall det bli lokala lagar i alla EU-länder. Ministerrådet består av en minister från varje medlemsland. Det är det som är ländernas sista röst så att alla är överens. Att säga ja där ses som ren formalia och vi kan alltså konstatera att det här blir verklighet.
Den enda tillverkaren som satt sig emot det hela är Apple. Det går inte heller att undvika lagen genom att endast erbjuda trådlös laddning. En USB-C-kontakt måste finnas om den skall laddas.
Källa: EU-parlamentet.