EU-parlamentet jobbar åter igen för en enhetlig standard för mobil laddning (USB-C)

Kameror måste också ha USB-C :slight_smile:

Edit: Såg att du såg :slight_smile:

Eller släpp sargen och kom in i matchen och inför USB-C som alla andra tillverkare har gjort, bara en tanke :slight_smile:

Han vill ju inte ha någon kontakt alls, utan bara induktion.

Precis! Framtiden är inga fula kablar.

Inga kablar, huh? Vad händer om du sitter på tåget/bussen/flygplatsen? Ska allt utrustas med sladdlösa laddningsstationer? För att inte tala om om man ska utomlands och behöver ladda en telefon där…

Nej, tror att vi får handskas med sladdar ett bra tag till.

Det hade varit toppen!

Fram till dess så får man ha med sig en QI-laddare och koppla in med sladd, som ett djur…

Inga kablar och ingen port är väl två olika saker. Magsafe ska väl tekniskt kunna göra mer än ladda (alltså överföra data). Behövs ju fortfarande en kabel till magsafe-pucken eller till QI-laddaren, men inga problem att inte ha en port på telefonen på tåget/flyget/bussen.

1 gillning

Mitt svar var till Zop som önskade slippa kablar. Och MagSafe har ju en kabel.

Vad gäller portens existens vill jag helst slippa släpa en Magsafe-puck med mig överallt. En kabel to fit it all är mycket bekvämare att ha på resande fot. Då kan man ladda alla sina prylar.

För att inte tala om att jag inte ser några fördelar med Magsafe heller. Att fästa laddaren med magnet eller stoppa in en sladd i en port är enligt mig i princip lika smidigt. Pucken är bara otympligare att ha med sig. Kanske lite smidigare att ha den vid nattbordet, ja…

4 gillningar

Sure. Så småningom kanske vi har tillräckligt bra batteriteknik att man inte behöver tänka på att ladda så förbannat mycket. Ibland saknar jag tiden före smartphones när man kunde åka iväg över en helg utan laddare med sin flip phone.

2 gillningar

När vi är inne på ämnet. :sunglasses:

2 gillningar

Precis vad jag vill ha och om EU stoppar det blir jag sur.

Deras lag får gärna vara att det ska vara USB-C OM TELEFONEN HAR EN PORT.

3 gillningar

Då blir det #Swexit :sweden: :laughing:

Applebubblan flyttar ihop i ett hus i Norge.

1 gillning

Zopix snarare!

1 gillning

“To hell with it, we going to five ports”

3 gillningar

Visst finns det nackdelar att byta kontakt från Lightning till USB-C. Men det är i mina ögon en större nackdel att ha samtida produkter med olika kontakter än att produkter av olika generationer har det. Mer troligt att man har en ny iPhone och en ny iPad, än att du sitter på två iPhone av olika generationer och får problem med behöva två olika laddsladdar. När man började byta på iPad och Mac hade det varit logiskt att fortsätta på resten av produktlinjen. Kanske i synnerhet nu när Apple trycker på videofunktionerna på iPhone 13 Pro.

Men nu sitter jag här med en iPhone 13 trots allt. Med Lightning. Kommer dock inte köpa en enda Lightning-kabel då det trots Apples envishet känns som att kontakten är på utdöende.

1 gillning

Jag har ngo aldrig kopplat in en Lightning-kontakt i min iPhone 12 och lär inte göra det i min iPhone 13. Men sedan har vi ju AirPods Max också…

Ja, de borde ju också ha släppts med USB-C och trådlös laddning. :slight_smile:

Det är såklart en önskedröm med en standard för det mesta men tveksam till att vi kommer få se det. Det har ju aldrig hänt förr…