EU-parlamentet jobbar åter igen för en enhetlig standard för mobil laddning (USB-C)

Please Stop Season 9 GIF by One Chicago

Det är ointressant om jag personligen tycker MagSafe ska finns kvar eller inte. Det intressanta är lagförslaget och vad detta innebär för marknaden idag, imorgon och om tio år.
Diskussionen vi har är väl ändå om hur det som sägs och skrivs från EU ska tolkas?
Efter att lyssnat på hans svar angående trådlös laddning tolkar jag det som att det i Europa inte kommer tillåtas att företag säljer laddningsdon som har exklusiva funktioner.
Det som kan tala för att MagSafe finns kvar är om proportionalitetsprincipen blir att man anser att ta bort MagSafe skulle bidra till mer elektroniskt skräp (punkt 12 i förslaget ). MagSafe ör inte bara några magneter bredvid en Qi-laddare. MagSafe/Qi skickar data i handskakningen mellan laddningsdon och radioutrustning. Magsafe använder sig då av information om NFC och Gyroskop vid laddning. Lagförslaget för standard när det kommer till trådad laddning använder begreppet ”Ett harmoniserat laddningsgränssnitt på radioutrustningens sida”. MagSafe ör inte det..

Jag ser att endast två personer har kollat på svaret i filmen ovan så jag försökte skriva ner hans svar så gott det gick.
…so if that will be the case after 2024 we will be also converging when it comes to wireless technology so these situation of basically doing away with wired technology that maintain proprietary wireless charging solutions is also something we have taken care of within the exercise that we have done during these twelve month to be able to close all these legal loopholes that brands can use to make money by selling the property charging solutions.

Men vi kommer inte veta förrän de två förslagen om trådlös-laddning kommer läggas. Det som ligger nu handlar om trådad laddning.

Men EU reglerar ju inte trådlös laddning i detta förslaget? Bara att det inte får användas för att undslippa USB-C.

Känns som att det är flera parallella samtal nu :slight_smile:

matrix GIF

Precis! Men det tänker jag att det inte är någon tvetydighet om

Diskussion är (eller iaf det jag prata om) hur den information han ger om deras kommande förslag om att standardisera trådlös laddning ska tolkas.

Jo, man får använda trådlös laddning istället för usb-c så länge dem inte är propertiär. Iaf så sa han så som svar på din fråga.

René…

Vilket ju diskar Apples MagSafe-koncept så länge de kräver MFI-certifiering för att ladda med 15 watt så fall.

1 gillning

Mycket av diskussionen har varit om det är tillräckligt att göra sig av med den certifieringen för att MagSafe ska vara ok. Jag tycker att det borde vara nog för sedan är det QI med några magneter.

Från sajten:
image

Apple har fått mer böter i Brasilien på grund av att de inte skickar med en strömadapter vid köp av iPhone.

Vid nyköp av iPhone har det länge följt med en fesen 5W laddare. När de andra företagen började skicka med starkare laddare valde Apple istället att plocka bort laddaren. Apple har tidigare plockat bort hörlurarna som följde med i lådan vid köp av iPhone.

Apple meddelade att de valt att utesluta strömadaptern för att minska sin miljöpåverkan. Endast en USB-C till Lightning-kabel följer med i lådan sedan introduceringen av iPhone 12. I Brasilien ansågs tilltaget snarare bero på att Apple önskade tjäna mer pengar på att sälja strömadaptern separat. I september beordrade det brasilianska justitiedepartementet att all försäljning av iPhone skulle upphöra på grund av avsaknaden av strömadapter.

Nu har en domstol i Sao Paulo utfärdat böter på hela 19 miljoner dollar (211 miljoner svenska kronor) för Apple på grund av att de inte skickat med någon strömadapter. Vidare dömdes Apple att förse alla som köpt en iPhone 12 och 13 med en laddare och att framöver skall laddare alltid följa med vid nyköp av en iPhone.

Domaren i Sao Paulo uttalade sig följande om Apples frånvaro av laddare.

“Ett missbruk” som “kräver att konsumenter köper en andra produkt för att den första ska fungera.”

Via: Engadget

Fesen är ordet.

4 gillningar

Från sajten:
image

EU-ländernas ministrar ger nu ett slutligt godkännande av standardiserad laddningsport.

Rådet har gett sitt slutgiltiga godkännande av direktivet om en kompatibel laddare. Det innebär att 2024 ska en (1) laddningsport gälla för flera olika typer av bärbar elektronisk utrustning. De följande gäller under standardiseringen.

• mobiltelefoner
  • surfplattor och läsplattor
  • digitalkameror och spelkonsoler
  • hörlurar, öronsnäckor och bärbara högtalare
  • trådlösa datormöss och tangentbord
  • bärbara navigeringssystem

40 månader efter att direktivets ikraftträdande kommer även alla bärbara datorer att omfattas av de nya reglerna i EU. I och med detta hoppas EU kunna minska det elektroniska skräp som uppstår av flertalet olika standarder när de ska producerar användas och slutligen återvinnas.

Angående trådlös laddning skriver EU:

Även om trådlös laddning blir alltmer populär är den ännu inte harmoniserad för olika typer av apparater. För att denna teknik ska kunna bli tillgänglig för fler typer av utrustning kommer kommissionen att utgå från den tekniska utvecklingen och arbeta med interoperabilitet och med att harmonisera trådlös laddning för elektronisk utrustning.

Macrumors spekulerar i vad det kommer att göra för Apples MagSafe som baseras på Qi men låser in användaren i proprietära laddsystem och fragmenterar standarden.

Källa: EU

Från sajten:

Apple bekräftar nu officiellt det vi alla vetat. Kommande iPhone-modeller kommer få USB-C i stället för Lightning.

Det var under Wall Street Journal Tech Live som Apples globala marknadschef Greg Joswiak bekräftade att man anser sig tvingade att byta till USB-C. Det handlar alltså inte om att Apple tycker det är en särskilt bra idé. Det handlar alltså helt och hållet om EUs tvingande lagstiftning.

Vidare menar man på att det är en dålig idé. Apple anser att det snarare kommer öka mängden elektronikskrot i stället för att minska den.

Den logiken är dock svår att se. De flesta iPhone-telefoner brukar trots allt överleva de Lightning-kablar som följer med. Framförallt har Lighthing-kablar en tendens att börja glappa där trådarna ansluts till själva kontakten. Och skulle det vara så att du har Lightning-kablar över när du inte längre har några telefoner eller tillbehör som laddar med den kontakten så kan du med fördel sälja dem på Tradera eller någon annan begagnadtjänst till någon som behöver. Så var det länge med 30-pinskontakten som Apple skrotade 2012.

Du kan se detta samtal och annat direkt här via WSJs tweet.

Apple’s Craig Federighi and Greg Joswiak (@gregjoz) join @JoannaStern at #WSJTechLive to discuss products, privacy and power at the tech giant https://t.co/fNo2JGwMB4 https://t.co/aGrTlZrUo4

— The Wall Street Journal (@WSJ) October 26, 2022

Från och med 2024 skall följande enheter kunna laddas med USB-C

• Mobiltelefoner
  • Surfplattor och läsplattor
  • Digitalkameror och spelkonsoler
  • Hörlurar, öronsnäckor och bärbara högtalare
  • Trådlösa datormöss och tangentbord
  • Bärbara navigeringssystem

1 gillning

Så otroligt dumt. EU ska inte ägna sig åt sånt här innovationshämmande arbete. Skäms på dem.

Just laddning anser jag man med all rätt kan reglera. Brexit var ju en win på det sättet när det kommer till starkström.

1 gillning

Det värsta jag vet är att ha för lite kablar. Tycker att det alltid borde följa med laddare och kablar när man köper nytt.

Om det sedan är lightning eller usb-c är inte så viktigt för mig. Men det bör vara en bra kontakt och usb-c är i mitt tycke en sämre kontakt än lightning. Jag baserar det på att de usb-c jag har inte håller lika bra som lightning, de börjar glappa.

Inte under dessa premisser. Det är som att alla helt missat att USB-C existerar för ett Lightning uppfanns, och nu lagstiftar man i princip att vi inte behöver innovera mer. USB-C må vara den bästa USB-porten, men USB-standarden är fortfarande usel.

Och vad gäller elektronikskrot så har det väl redan gjorts studier på att det inte kommer innebära någon meningsfull skillnad.

Lagstiftningen medger utveckling men frågan är om marknaden ser något behov. 240 watt, 80 Gb/s är den uppe i nu.

1 gillning

Äntligen slipper man vänta 35 år när man filmat med telefonen och flyttar över filerna till dator. Hade Apple uppat hastigheten på lightning hade jag inte brytt mig men man kan inte sälja en iphone pro med supervass kamera för video och sen ge den usb 2.0-hastighet (eller vad nu lightning kör med).

2 gillningar

Bara det är ju ett riktigt bra argument.