EU-parlamentet jobbar åter igen för en enhetlig standard för mobil laddning (USB-C)

Det där avgjorde min iPhonestrategi. Satt i en paus på ett möte och läste din uppdatering. Alla pusselbitar föll omedelbart på plats. Jag hade inte räknat med att de skulle berätta hur de tänkte.

Alla nyheter och trådar som berör den här frågan borde nästan ha en disclaimer som förtydligar vad förslaget innebär och hur de tagit höjd för kommande förändringar. Börjar bli riktigt tjatigt med kommentarer om marknaden hit och innovation dit.

1 gillning

Håller absolut inte med dig. Apple kunde gjort detta långt tidigare och inte ha olika på olika produkter

Jag pratar inte om Apple.

Nja, den innovationen måste ske inom USB. Tänk om man för 30 år sedan klubbade igenom att dieselbilar är det som gäller framöver för att det blir enklare att alla har samma drivmedel, och om man har en bättre idé så ska man ta den till diesel-lobbyn. Under de förutsättningarna skulle det aldrig bli några elbilar.

Och standarens specs du listar är ju max vad den hanterar, det är väl det minsta problemet? Du kan idag inte se på varken kabel eller anslutning vad det är för protokoll eller prestanda.

Uppriktigt förvånad att du är positiv till detta.

Och för att lugna alla, jag tycker iPhone skulle fått USB-C för längesedan, det är inte vad jag diskuterar.

1 gillning

Var det mig du syftade på?

Du kommer att beställa en iPhone 14 Pro snarast så att du kan ladda den vid soffan? :wink:

Nu finns hela intervjun på YouTube.
Och Joanna Stern vet hur man öppnar en intervju. :star_struck:

2 gillningar

Wait up until tomorrow..:wink:

Tittat nu. Inget av argumenten biter. Absolut inte "Millions of people have Lightning cables at home". Jo fast det är väl typ miljarder som har USB-C-kablar.

2 gillningar

Nä. Joz övertygade ingen med sina argument.
Intervjun i stort var ju ganska intetsägande. Älskar Joanna Stern men hon borde veta att fråga om kommande produkter och liknande är döfött. Vilket gjorde att det sades egentligen inte så mycket.

På tal om Joz tycker jag ganska ofta att han ger ett lite dåligt intryck. Lite överlägsen. Inte lätt att axla Phil Schiller som var väldigt omtyckt.

Jag vill mena att "tänk om vi hade..." inte är så gångbart som det kan låta. Det fanns ju en anledning till varför vi inte standardiserade diesel-bilar men väl gör det i praktiken med elbilar. Det fanns en anledning till att Micro-USB inte blev standard för den var helt enkelt inte fullgod att lösa problemen.

Max vad den hanterar idag. För något år sedan var det max 100 watt och 40 Gb/sekunden.

Om vi säger så här. Om något skulle standardiseras så är det ju USB-C med alla sina möjligheter.

Den nya Apple TV boxens fjärrkontroll har USB-C så det är nog ett tecken på att Apples framtida produkter får det också.
Tror det blir för dyrt att göra speciella EU versioner av deras mobiler och andra med Lightning för USA.

Svårt att se att de skulle behålla Lightningkontakten på amerikanska. Vad skulle de vinna på det?

En del rykten att nya SE som bygger på iPhone XR kan få Lightning. De sparar väl pengar på att inte behöva bygga om/byta komponenter etc..
Fast jag hoppas de går över helt till USB-C, men man vet inte säkert.

Någon som kan hur reglerna fungerar på gamla prylar? Jag tänker på sådana som är presenterade innan 2024.

De får säljas även 2024.

Kan man tolka det som att Apple skulle kunna sälja både iPhone 15 och 16 med Lightning om de vill? Letat efter de bestämmelserna men antingen är jag blind eller så är den informationen väldigt dåligt presenterad.

Vet inte riktigt när i slutet av 2024 som lagen börjar gälla men de skulle kunna släppa både iPhone 15 och 16 med Lightning. Det kommer de inte att göra.

Jag är mer ute efter det formella. Apple gick ju ut igår och berättade om USB-C på nästa modell. De borde dock gjort det på årets, men det är en annan sak.