En byråkrat i Bryssel skulle inte kunna lista ut en Apple-strategi om den så målat sig lila, dansat naken på ett piano framför honom och sjungit ”Jag är en liten apple-strategi”.
Resonemanget som jag tolkar det är att få stopp på att det ska säljas egna laddare för att kunna nyttja de egna funktionerna.
Exempelvis oneplus-chip som gör att de laddar extra snabbt med oneplus-laddare.
När det kommer till MagSafe så skickar den data utöver att iPhone laddar snabbare än med qi utan MagSafe.
Det här ökar incitamentet att köpa just apples laddare och vi får mer elektroniskt skräp när företagen har olika laddare som ger tillgång till olika funktioner.
Syftet med lagen var att göra det lättare för konsumenterna att ladda och minska elektroniskt skräp.
Tror inte vi ska missta byråkraters långsamhet för dumhet.
Så totalt stopp för innovation alltså. ![]()
Ja, så tolkade jag det. ![]()
Källa på det?
Tidigare var det 10 procent men nu är det 4 USD per connector. Rätt mycket för en kabel.
När det kommer till laddhastighet förväntas man använda PD i stället för sina egna varianter. Fullt rimligt för då kan alla enheter använda samma laddare och ändå få lika hög hastighet.
Vet inte vad det skulle vara för innovationer som går bortom 240 watt liksom.
245W?
Jag tänkte mest på MagSafe här att även om Apple släpper kravet på certifiering för 15 W så är det fortfarande inte ok pga magneterna.
Magneterna har inget med laddningen att göra så ser inte att det skulle vara något problem eller ens inblandat. Apple får ju dock plocka bort sin artificiella 7,5W-begränsning.
Det är bara Qi.
Det är ju 7,5W-begränsningen som är problemet.
Sedan är det magneten i högsta grad ett problem i QI-sammanhang. Den kan nämligen störa ut det hela och få laddaren att tro att det finns ett främmande objekt mellan telefonen och laddaren och stänger av laddaren. Det var problemet på både Polestar- och Volvo-bilar.
Ja precis, det där med begränsningen är bara för Apple att plocka bort.
Ang. magneterna så ser jag inte hur EU ska kunna påverka det. Har inget med laddningsstandarden att göra vad jag kan se.
Vi får väl se, i politik är allt möjligt. Förhoppningen är väl snarare att magneten blir en del av QI-standarden. Antar att Apple patenterat kombon och det är anledningen till att vi inte ser det i några andra telefoner?
Kan vara.
Har använt skal i flera år till olika mobiler som har samma funktion, från Pitaka, deras MagEZ-serie.
Finns också magnetringar att klistra på bak på telefonen att köpa.
Att det bara är QI har jag också hävdat men fått mothugg på att magneterna också är ett problem. ![]()
Jag är skeptisk till att det är ett problem.
Mer än ett praktiskt problem för vissa kanske som @Esse anger ovan.
Det gäller att skilja på tekniska problem och emotionella problem som personer med förhöjt Apple-intresse lätt kan få ![]()

Här kan man läsa lite mer om "Foreign Object Detection".
Jo, jag vet men lyssnade lite för mycket på @Thor ![]()
Edit: Jag triggar inte så mycket på att det är Apple som drabbas som innovation. Har inget emot att Android tillverkar lägger till egna grejer heller så länge prylarna uppfyller standarden.