EU lägger fram förslag på digitalt körkort

Från sajten:
image

Dagarna med plastkort i fickan går mot sitt slut och ett förslag kan göra att vi äntligen slipper ta med oss det fysiska körkortet.

EU-kommissionen har lagt fram ett förslag för digitala körkort som ska gälla i hela EU. Det här skulle göra det enklare för polis att se om ett körkort är giltigt från andra EU-länder och kunna hantera trafikbrott och böter. Det skulle även bli enklare att växla körkort från andra länder till ett giltigt i EU.

För innehavare skulle vi slippa långa väntetider när vi skaffar ett nytt körkort eller utökar behörigheter. Under övergången till digitalt körkort är planen att det ska fungera parallellt med de fysiska plastkorten.

Via: Feber

Källa: EU-kommissionen

2 gillningar

Åh vad jag hoppas att det här är en process som går fort (vilket det förmodligen inte kommer göra). Hade varit så skönt att kasta plånkan åt fanders en gång för alla.

4 gillningar

Fast blir det digitala körkortet giltigt som ID-handling? I de flesta andra länder i EU är körkortet inte något man kan identifiera sig med.

Det är det väl dags för här också om jag inte missminner mig? Dvs att körkort inte räcker som giltig legitimation? Kan ha drömt det med.

Då innebär det att man fortfarande behöver bära med sig en ID-handling (i väntan på en digital sådan).

Vettefan, hur ofta måste man legitimera sig egentligen?

När man ska handla Red Bull på Ica och personalen inte tror på att man är äldre än 16 år.

Hatar när det händer.

1 gillning

I kassan: Har du leg?

Japp, 2 stycken som jag gick hit med. :joy::joy:

Har man tillräckligt med behörigheter får man det i landskapsläge. :joy::joy::joy:

Som jag väntat!

Skulle hämta ut ett paket i fruns namn i fredags, hade med mig hennes leg och tänkte använda FreijaID för mig, men det gick inte för sig, funkade inte på Ikea-leveranser…
Men behöver du scanna något frågade jag, men hon skrev bara av svarade hon. Så försökte förklara att då kan du ju lika gärna skriva av från mitt Freija, jag är ensam med mitt namn i Sverige och jag är gift med den på legitimationen.
Men hon gav sig inte, så fick köra hem och hämta mitt körkort för att få ut paketet…

Freja Id har man bara för att, inte för att använda det, sen gammalt. :joy::joy::joy:

1 gillning

Kunde man inte identifera sig med BankID? Tycker det är en suverän funktion när man kan göra det, då kan vem som helst hämta paketet så länge mottagaren identifierat sig med BankID redan, PostNord/My Parcels (Mina Paket)-appen har den funktionen bl.a.

1 gillning

Nä, för Ikea ordrar har de något stenålders pappersbaserat ”system”…
Det roliga var att det gått bra med freija för en vanlig DHL försändelse…

Jag kör normalt sett BankID för PostNord, DHL, Schenker och Bring, ofta paket åt frun då hon är mammaledig :slight_smile:

1 gillning

Bring och Bankid har fått mig att regga om mig med hela mitt fullständiga namn (tre förnamn) på Elgiganten för att kunna använda BankId. Annars så klagar Bring med att de kan inte matcha mitt paket mot mitt bankid...

1 gillning

Brukar strula för mig också, jag har fyra förnamn, blir ibland fel på Postnord också... Tror jag ska rensa upp lite namn framöver :stuck_out_tongue:

1 gillning

Är väl bara att se till att rätt namn är registrerat som tilltalsnamn? Jag har aldrig haft problem med mina tre förnamn.

4 gillningar

Eller så tar man bort mellannamnen och nöjer sig med ett. Mycket enklare att flyga t e x, sen gammalt. :rofl:

”Där är han med vaniljsås i skägget igen. Låt honom passera.”

Jag har rätt, problemet verkar vara att något system, om det är säljarens eller fraktbolagens vet jag inte, systemen hanterar troligen inte tillräckligt många bokstäver. Så mina paket kan ibland bli adresserade till "Richard xxx xxx xxx Ten", då funkar det inte.
Men väldigt sällan problem på PostNord, så antar att det gånger de fallerat där beror på säljaren. Bring funkar typ aldrig för mig.