EU lägger fram förslag på digitalt körkort

Japp – jag har tagit bort mina två andra namn. Mest för att mitt tilltalsnamn inte var mitt första namn – blev ofta strul på flyget

1 gillning

Måste vara något med stället du beställer ifrån, har fått hem massor med saker med Bring senaste månaden och bara mitt tilltalsnamn och efternamn används. Att det klipper dina namn lär bero på Bring. Men alla namn ska inte behövas.

Det räcker inte för Bring

Det fungerar för PostNord men inte för bring

Är bara Amazon jag fått saker levererade från med Bring, så kan vara så. Men som sagt så har det hänt med PostNord också, då har efternamnet varit klippt på "fraktlappen" :stuck_out_tongue:

1 gillning

Vad var det för problem? Mitt tilltalsnamn är inte mitt första namn men har aldrig haft problem med det på flyget.
Däremot är det vissa tjänster som envisas med att automatiskt använda det första namnet som tilltalsnamn.

Samma här, vissa flygbolag vet man inte riktigt vad de menar man ska fylla i. Vet inte varför man ska ha ett knippe namn när man ändå bara använder ett.

Id kort all ära,
Jag försändelse från tjejen i mobilen
Gick ner ok mack , leverantörer för postnord , de blev stopp
Jag behöver tjejen id kort,

Jag fråga om gick bra, med inscannade id kort , från henne.

Till förvåning gick bra, så fick ut hennes paket

It's all fun and games tills batteriet i din telefon tar slut, och du står där utan att kunna identifiera dig eller utföra betalningar.

Eller som när jag dränkte min telefon när jag åkte Flomride på Liseberg.

Jag är skeptisk till att det enbart skulle vara digitalt i en överskådlig framtid.

Klarar inte de flesta telefoner lite vatten idag? :slight_smile:
Batteriet är ju ett större problem då, det kan jag hålla med om, men jag har klockan som backup.

Vad är sannolikheten att du är utan batteri just den gången du behöver identifiera dig?
Dom gångerna det händer slumpmässigt är när man åker bil och då har man tillgång till ström. Jag har visat körkortet 3-5ggr på 35år jag haft körkort.

Vid en solstorm eller kärnvapen detonation skulle elektronik som mobiler slås ut, då är ett plastkort bra att ha som ID-kort.

Det händer att jag inte ens har med mig mobilen när jag kör bil eller är ute och går. Jag avskyr verkligen allt som gör att vi tvingas ha med snuttefilten/mobilen i en större utsträckning än det vi redan gör.

Jag vet att det både är djärvt och chockerande av mig att att gå ut genom dörren utan min smartphone, men det är rätt befriande. Våga ta steget du med! :slight_smile:

1 gillning

Nu var ju inte det saken handlade om ifall det är en snuttefilt eller inte.
Om det blir digitalt körkort så är du i praktiken tvungen att ta med den när du kör bil. Precis som du är nu med traditionellt körkort.
Eftersom man redan har alla betalkort i telefonen, utvecklingen går åt det hållet, så har man redan telefonen med sig.
Alla är vi olika beroende av telefonen och jag är så pass oberoende att jag känner ingen skillnad om den är med eller inte. :slight_smile:

Jag har alltid mina kort & körkort med mig vid sidan om luren. Alla mina kort går inte in i luren så det ger sig själv. Har alltid utskrivna boarding pass när jag flyger också som backup. Jag kommer nog aldrig att bara förlita mig på luren, kan man undvika strul så gör jag vad jag kan för att slippa.

1 gillning

Freja eID har löst de mesta när de att legitimera sig i butik för registrera medlemskap.
Systembolaget och Polisen är väl de ända som till vardags kan fråga om fysisk legitimation.
Även Posten vid specialpaket.

Så för er som endast har körkortet när ni kör bil, lägg det undanskymt någonstans i bilen.

2 gillningar

Låter som mig, allt för att undvika onödigt strul. :ok_hand:

1 gillning