Episka krigsserier & filmer

Satt och funderade lite på varför det inte finns en tråd gällande enbart krigsfilmer och serier. Jag personligen gillar mest WW2, men även en del annat inom samma genre. Misstänker att jag inte är ensam om detta lite halvsubtila intresse, så jag tänkte att varför inte göra en separat tråd om det och ge varandra tips på serier/filmer inom detta ämne som man själv håller högt. Detta är min topp 10 lista on top of my head utan större vikt på inbördes ordning förutom den självklara ettan:

  1. Band Of Brothers
    Den absolut bästa WW2 skildring jag någonsin sett. Finns inte så mycket mer att säga än att om du inte sett den, se den om det så är den enda krigsserie du någonsin kommer se.
    Band of Brothers (TV Mini Series 2001) - IMDb

  2. Das Boot (Directors cut)
    Den enskilt bästa film som skildrar ubåtskriget, intressant nog ur tyskarnas synvinkel.
    Das Boot (1981) - IMDb

  3. The longest day
    En utmärkt film som även är väldigt historiskt korrekt som handlar om labdstigningen i Normandie.
    The Longest Day (1962) - IMDb

  4. Krigets unga hjärtan
    En miniserie som skildrar 4 vanliga tyskars liv under WW2, som går olika öden till mötes. Väldigt välgjord serie.
    Generation War (TV Mini Series 2013) - IMDb

  5. The Pacific
    Väldigt mycket Band Of Brothers stuk på denna, men skildrar jänkarnas krig mot japanerna i Stilla Havet
    The Pacific (TV Mini Series 2010) - IMDb

  6. Undergången
    Extremt välgjord film som skildrar Hitlers sista tid i livet och hur det var för de som omgav sig med honom där nere i bunkern.
    Downfall (2004) - IMDb

  7. Okänd Soldat (Serieversionen)
    Väldigt intressant serie som handlar om finska vinterkriget. Starka karaktärer, men ganska typiskt finsk kallhet
    Tuntematon sotilas (TV Mini Series 2018–2019) - IMDb

  8. Stalingrad
    Ganska klassisk sniper film egentligen men utspelar sig som namnet antyder under slaget om Stalingrad. Väldigt spännande stundtals.
    Stalingrad (1993) - IMDb

  9. Saving Private Ryan
    "Pappa" till Band Of Brothers serien. Kanske en av de bästa enskilda filmer kring WW2 som gjorts.
    Saving Private Ryan (1998) - IMDb

  10. All quiet on the western front
    Den I särklass bästa film om WW1 jag någonsin sett. Man får verkligen en stark känsla av hur det var där i skyttegravarna.
    All Quiet on the Western Front (2022) - IMDb

Bonusar:
Inglorious Bastards
Kanske inte så historiskt korrekt men mycket underhållande film och fantastiska skådespelare
Inglourious Basterds (2009) - IMDb

Schindlers list
En väldigt stark film om en fabriksögsre i Polen som räddade enormt många judar under kriget.
Schindler's List (1993) - IMDb

Apocalypse Now Redux
En av de bästa filmer jag har sett som handlar om vietnamkriget.
Apocalypse Now (1979) - IMDb

Black Hawk Down
Intressant film som handlar om kriget i Somalia på 90-talet
Black Hawk Down (2001) - IMDb

Pojken i randing pyjamas
Film som handlar om en son till en SS officer i ett koncentrationsläger, som blir kompis med en judisk pojke som är fånge i lägret. Mycket gripande.
The Boy in the Striped Pajamas (2008) - IMDb

Life is beautiful
Film som handlar om en pappa och hans son, som hamnar i koncentrationsläger. Pappan försöker övertala sonen om att hela grejen är en tävling, allt för att försöka rädda sonen från att bli avrättad. Väldigt bra film som visar på den mänskliga kärleken.
Life Is Beautiful (1997) - IMDb

Kampen om tungvattnet
Handlar om nazitysklands försök att framställa en atombomb med hjälp av tungvattenfabriken i Norge, samt norska motståndet som sedemera sprängde fabriken
The Heavy Water War: Stopping Hitler's Atomic Bomb (TV Mini Series 2015) - IMDb

Fury
Väldigt välgjord pansarvagnsfilm med Brad Pitt.
Fury (2014) - IMDb

The man in the high castle
Alternativ historieskrivning där Tyskland och Japan vunnit WW2 och har delat upp USA mellan sig. Intressant vinkling på hur WW2 kunde ha slutat om axelmakterna vunnit kriget.
The Man in the High Castle (TV Series 2015–2019) - IMDb

En film som jag glömde, som är helt otroligt bra också är Enemy at the gates. En sniperfilm som utspelar sig i Stalingrad. Vet inte vad det är med året 2001, men det kan ha varit det bästa filmåret någonsin.
Enemy at the Gates (2001) - IMDb

Kan ju tipsa om att de flesta av de serier/filmer jag nämner, går att streama på de större streamingtjänsterna just nu.

Exempelvis Band Of Brothers & The Pacific går att streama på HBO Max.
Das Boot Directors cut kan man streama på Amazon Prime Video. Var omöjligt att få tag i denna länge, fanns bara bioversionen på de större streamingtjänsterna. Directors Cut blir som en helt annan film.
Okänd Soldat serien finns på Netflix
Krigets Unga Hjärtan och Undergången finns tyvärr bara bakom paywall på SF Anytime om man inte vill pirata den.
Stalingrad finns på Viaplay.
Saving private ryan finns också på Viaplay
All quiet on the western front finns på Netflix
Inglorious Bastards finns på Netflix
Schindlers list finns på Viaplay
Apocalypse Now verkar enbart finnas på SF Anytime

Nu orkar jag inte leta efter fler men ni fattar :slight_smile:

6 gillningar

Min topp delar många av de du nämnt. Den tunna röda linjen lägger jag dock till då det är en av mina favoriter.

2 gillningar

Ja, den är bra, men ganska seg att ta sig igenom första gången. Kan komplettera min egen lista hur mycket som helst. En riktigt bra serie jag sett i närtid är Rouge Heroes, handlar om hur SAS blev till under WW2 i Nordafrika.

1 gillning

Jag HOPPAS men tror väl inte att Masters of the air kommer som en stark tvåa på min lista men vem vet. Förväntningarna är ändå skyhöga.

1 gillning

Här är några bidrag som jag kommer på.

Alec Guiness och Omar Sharif i samma film <3

En riktig klassiker

Oändligt bättre än Pearl Harbour från 2001.

En finsk krigsfilm som jag inte själv sett än. Tydligen ska huvudrollsinnehavaren inte direkt yttra några ord alls genom hela filmen, vilket onekligen är väldigt finskt och nog skäl att se den.

2 gillningar

Många bra men jag gillade Fury med Brad Pitt, ett tag sedan jag såg om den i och för sig :blush:

1 gillning

Oj många godbitar där som jag helt förträngt. Måste genast se Tora! Tora! Tora!

Kanonerna vid navarone är ju en solklar klassiker också. Måste ses i närtid!

Ja, den är en riktig juvel den också. Brad Pitt är en utmärkt WW2 skådis dessutom. Har du sett Inglorious Bastards?

1 gillning

Kul lista, har typ exakt samma lista som du har. Om du pallar hade det varit episkt om du orkade slänga in imdb-länkar under varje film så alla som inte har sett någon kan läsa lite mer :heart:

Självklart, ska fixa det, men det får bli senare (typ imorgon), sitter bara med luren nu i soffan med en kall och orkar inte hämta datorn. Men jag löser det ASAP :blush:

1 gillning

Kul :heart: Ska sätta mig och göra en lista jag med sen!

Kände att jag behövde lite moraliskt stöd i min desperata längtan efter Masters of the air, vad kan då vara bättre än en lista där man kanske kan få lite tips på filmer/serier i samma genre som man mot förmodan har missat :blush:

1 gillning

Starship troopers. På nivån av dokumentär om hur det är i militären.

Haha ja så är det! Vågar knappt tänka på den serien, är så rädd att de ska göra något dåligt.

Men jag insåg såhär i efterhand att efter BoB så är det nästan omöjligt att rangordna filmer/serier på detta tema. De är alla bra på sitt eget sätt. Jag har ett batteri filmer till i huvudet, ska klura lite, fixa IMDB länkar och uppdatera min lilla lista :relaxed:

1 gillning

Jag gillar verkligen krigsfilmer. Håller i stort med i din lista, men med ett minne som en guldfisk är det svårt att veta om man glömmer någon..:sweat_smile:. Typ den som @pao nämner, Fury som jag såg om för några veckor sedan och då upplevde (ännu) bättre än första gången jag såg den.

Sedan har jag en extra förkärlek för krigsfilmer i modern tappning. Typ från Irakkriget och framåt. Jag tror jag har sett alla som finns och gillar många av dem. Har även sett många av de serier som finns. Inte minst sådan kring specialförband. Många är ju lite lätt hjärndöda om man ska lägga ett mer kulturellt raster på dem, men jag gillar dem verkligen. Perfekt avkoppling. Inte för komplicerad handling, inte för mycket tvekan om vem som är god och vem som är ond. Klassiska B-filmer och serier före A-nivån helt enkelt. Vill jag se en riktigt kvalitativ film eller serie, då ser jag något annat.

3 gillningar

Adderar två klassiker

2 gillningar

Här är vi helt olika. Jag har noll intresse av modernt krig. Är konstigt men är så med filmer rent generellt (och dokumentärer) är väldigt fascinerad av de första 60 åren av 1900-talet. Hände så mycket i utvecklingen av fordon, vapen och strategier.

@Marcus_Attefors Kunde inte hålla mig, detta var alldeles för kul, nu är listan uppdaterad med IMDB länkar och så har jag lagt till ytterliggare några godingar :slight_smile:

2 gillningar

Håller för det mesta med om det @Marcus_Attefors skriver i inlägget nedanför, men kan även uppskatta modernare krigsfilmer. Exempelvis American Sniper tyckte jag var riktigt bra. Men om jag ska vara helt ärlig, så är det 90% WW2 som intresserar mig när det kommer till krigsfilmer.

1 gillning