Episka krigsserier & filmer

Vad gäller film är jag som jag är. Däremot har jag haft perioder där jag läst en hel del militärhistoria, men även modern forskning kring olika krig och enskild händelser och då är det minst lika intressant med fösta och andra världskriget som de moderna.

Men dessa filmer är för mig lite som alkohol. Alkoholen stora kraft är att tid och rum stannar. Vad som hänt bakåt och vad som händer framåt minskar i betydelse, nuet blir till slut allt. Att se lite enklare krigsfilmer från modern tid har lite den funktionen för mig. Därför ska de inte vara för komplicerade..:sweat_smile:

4 gillningar

Jarhead
Galet realistisk skildring om hur det är att vara militär

4 gillningar

Den är otroligt bra! Även generation zero (heter den så)

1 gillning

Jag har också läst väldigt mycket militärhistoria, men av någon anledning har jag nördat ner mig i WW2. Var bland annat i Normandie på 75 års dagen och bevittnade en massa reenactments av D-Day etc. Var nog den häftigaste resa jag gjort. Åkte runt en hel del och fick se en massa historiska platser, i princip allt som är med från BoB och Saving Private Ryan och The Longest Day gällande Normandie såg jag. Det roliga med WW2 är att det finns så enormt många olika synvinklar att se det på. Hur mycket man än läser/ser om det, så finns det alltid andra aspekter på det hela som man inte hade en blekaste aning om. Sedan när man spenderat år på att "forska" i ämnet blir man mer picky när det kommer till filmer och serier och blir lite tveksam till dess historiska korrekthet etc.

2 gillningar

Nästan för seriös för min smak i den kategori jag menar. Sedan är det en sjukt bra film, men stoppar den i kvalitetsfacket. :sweat_smile:

Du tänker nog på Generation Kill med Alexander Skarsgård. sjukt bra.

1 gillning

Så hette den! Riktigt bra!

Intressant och spännande. Mina resor utomlands har på detta tema gått till Verdun. En lika fascinerande som skrämmande skådeplats från WW1. Har velat åka till Normadie sedan lång tid men aldrig blivit av. Just nu, med ett par öl innanför västen, känns det helt plötsligt som en bra ide och bryta sig loss några dagar under semester och göra en pappa/son-resa dit i sommar... Kan ändra mig imorgon..:sweat_smile:

Jag kan känna igen det där med att ju mer man vet ju mer picky kan man bli. Men det får man koppla bort.

1 gillning

Klart du ska ta med grabben dit! Finns ju inget bättre sätt att lära sig historia än att uppleva den på plats. Finns sjukt mycket bra museum och sådant att gå på om ni åker dit. Jag har varit runt i flertalet europeiska storstäder och gått på diverse WW2 museum, men Normandie sticker ut. Hur pass kunnig/intresserad är grabben av WW2? Krävs ju ett visst intresse för att det ska vara kul. Skulle även rekommendera att åka till Krakow, dels för att gå på Oskar Schindler museet, men även åka till Auschwitz. En hemsk upplevelse, men något alla bör se minst en gång i livet.

1 gillning

Eftersom jag har min historik i USMC så är just Jarhead fylld med: "aashh minnen" stunder.

1 gillning

Det där vill vi gärna höra mer om! Vad gjorde du i USMC? Du borde ju ha många roliga infallsvinklar att bidra med i detta ämne gällande autensitet av olika filmer/serier :slight_smile:

Jag flög....

Här är några till ! Har ingen susning om varför titlarna blir på tyska. Den första iaf Hjältarna från Telemarken. De andra är mer uppenbara.

4 gillningar

Grymt bra filmer allihop :blush:

Medhåll!

1 gillning

Synd att inte den nya serien med samma namn höll måttet dock, tyckte den var ganska medioker.

Enemy at the gates och BoB (skänkte bort dem för något år sedan) hade jag på dvd.
Sett många gånger.

En klassiker i paritet med kanonerna på Navarone är ju Where eagles dare (Örnnästet).

1 gillning

Ja den har jag sett, men det var längesen . Waltz är oförglömlig :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tittar faktiskt på Enemy at the gates nu. Får gåshud varje gång jag ser den. Ruggigt bra!

1 gillning

Ni har helt missat den bästa krigsskildringen, nämligen den sista säsongen av ”Svarte Orm”, som utspelar sig under första världskriget.

guns baldrick GIF

3 gillningar

Klassiker:

3 gillningar