Ellens biltråd

Jag hade Ebersprächer i min VW 1600 i slutet på 70 talet, gött när man slutade jobbet på vintern.

Nu gjorde jag något som jag vanligtvis undviker så mycket jag bara kan, körde i kö med vilja.

Är hos frisören nu, dom som bor här runtom vet att det är köer över tjörnbron varje dag efter ett visst dags och min tid hos frissan är 17.

Men för första gången på länge kände jag ingen** ångest, lite stress kanske men absolut inte så som det brukar vara.

Bilen är ju så chill att köra, slipper växla, slipper få ont i knäna av allt med med koppling, har min musik eller ljudböcker på skärmen framför mig så slipper pilla med telefonen.

Det tog längre tid än vanligt och en epaskitunge gjorde det värre men kändes mest :woman_shrugging:

För mig är det stort ska ni veta haha. När jag ska till mina föräldrar gör jag allt jag kan för att slippa detta.

14 gillningar

Jag har kablar från Metron, väldigt slimmade;

2 gillningar

En minuts körning med rutorna nere, sen slår man på AC :ok_hand:

Öppnar dörren, sätter mig och låter klimatanläggningen på auto kyla bilen till inställd temperatur. Köra med neddragna rutor gör jag aldrig.

Fick lära mig som liten att de som sitter i framsätet får ont i nacken då. :joy:

1 gillning

Idag drog bilen 30% till jobbet, men -9 är nog inte att leka med, såg hur ankomstprocenten tickade ner mer och mer ju längre in i landet jag kom. :joy:

Var lite svettigt att ha 14% när jag kom fram och sen funkade nästan inte incharge-appen samtidigt som jag hade varken tagg eller kort på mig.

Men nu står den där, 5 timmar och 30 min säger den.

-9 skojar man inte bort. Kan vara lite stressande i början när man är färsk med elbil och se räckvidden ticka ner så mycket. Men skönt att du kan ladda nära jobbet iallafall, ett tips om du har möjlighet att stå vid laddaren till du ska åka hem, sätt avresetid i appen, då kommer batteriet vara varmt och gott så kommer den dra mycket mindre på hemresan.

ja det var lite svettigt, stängde av musiken tillslut. Inte för att jag tror det gjorde så stor skillnad men haha.

Hemma var det bara typ -4 med.

Nej jag kan bara stå där tills 11, det är 3-timmarsparkering men från 8.

Dock tror jag det räcker precis för att den ska få 90% så.

Aha, nja det enda du kan göra egentligen för att sänka förbrukningen är att sätta klimatet i ekoläge och sänka farten och undvika fullgasaccelrationer. Är det sådär kallt funkar inte regenereringen nåt vidare heller. Tanken med ekoläge i klimatet är att du istället ska använda ratt och stolsvärme som drar betydligt mindre än kupévärme. Det allra bästa man kan göra är ju dock att förvärma batteriet genom att stå inpluggad med avresetid i appen/bilen men har man inte möjlighet till det så går det ju bort. Tyvärr förvärms inte batteriet om du sätter avresetiden och inte är ipluggad

Det är nog rätt kört för mig så länge jag inte kan ladda hemma men det är ok.

Tror inte det kan bli så mycket värre än såhär förhoppningsvis… nu hade jag kört lite extra mellan gångerna till jobbet men det ska man ju kunna göra med….

Aja det löser sig.

Den har ett ekoläge med men har inte testat det än, idag ville jag se förbrukning utan ekoläget först.

1 gillning

ACn däremot drar en hel del.

Fast AC drar ju betydligt mindre än värme.

AC (luftkonditionering) kör du ju i alla väder – inte bara för att kyla ner.

Edit: Eller menade nog egentligen bara värmen. men ja avknappen tar ju bort allt :slight_smile: På med vantar och mössa helt enkelt!

Det går ju dock att köra värme utan AC. Men att kyla luften på sommaren tar betydligt mindre energi än att värma luften på vintern. Det var väl det jag menade. De flesta elbilar drar ju någonstans runt 30% mer i minusgrader jämfört med sommartemperaturer, sen är det väl inte bara luftkonditioneringen som gör hela skillnaden, men en stor del går ju åt att värma upp bilen, eftersom en elbil är så effektiv så har den noll spillvärme från drivlinan så som en dinosauriebil har.

Japp!

Måste erkänna att det här med förvärmning fattar jag inte helt. När man är ute på vägen och ska snabbladda förstår jag hur det funkar och varför det är vettigt. Men när jag till vardags har min bil hemma så laddar jag inte varje natt och kopplar inte heller in kabeln (jag har laddare hemma). Men nu på vintern bör jag agera annorlunda? Hur nödvändigt är det att förvärma batteriet på vintern i minusgrader om jag har fem km till jobbet? Om kabeln är inkopplad så är det kanske vettigt men om jag tex manuellt startar förvärmning när kabeln inte är inkopplad så kommer ju bilen dra energi från batteriet - är det mer effektivt än att spara den energin för själva körningen istället?

Nja, det handlar egentligen om att batterier mår bäst och fungerar mest effektivt när de ligger på rätt arbetstemperatur. När det är minusgrader är batteriet kallt och både effekt och laddhastighet begränsas.

Om du bara kör fem kilometer spelar det ärligt talat inte så stor roll, batteriet hinner inte komma upp i temperatur ändå och förbrukningen blir högare oavsett. Där är förvärmning mest en komfortgrej.

Däremot om bilen är inkopplad hemma är det alltid en fördel att låta den förvärma via nätström. Då sparar du batteri, du får bättre effekt när du väl kör och cellerna slits mindre över tid. Om bilen inte är inkopplad är det mindre meningsfullt att manuellt förvärma, eftersom energin då tas från batteriet och du ändå inte hinner få full nytta på en så kort sträcka.

Så kort sagt, plugga in när du kan, förvärm när du kan – men för dina 5 km spelar det ingen större praktisk roll om du inte gör det.

1 gillning

Inte nödvändigt alls och dessutom är det tveksamt om bilens ens förvärmer batteriet i det scenariet.

1 gillning

Är det verkligen så? Finns det fakta på det?

Körde min förra elbil när det var -35. Då sjönk räckvidden som en sten.
Kommer nog inte dröja länge innan du tycker att 14 % är oceaner med batteri och glider in med 5 % till laddaren. :slight_smile:

1 gillning