Kia har presenterat deras stora och rymliga eldrivna suv med fyrhjulsdrift. Den kombinerar de bästa funktionerna från E-GMP-plattformen med nya funktioner.
EV9 har en räckvidd på över 500 kilometer, kan dra upp till 2 500 kg och kommer med fyrhjulsdrift. Den har två elmotorer med en effekt på 283 kW, ett vridmoment på 700 Nm och kan nå 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Kia EV9 kommer också förberedd för tekniken V2G och V2H för när det väl blir tillgängligt här. Bilen är 5010 mm lång, 1980 mm bred och 1755 mm hög med en rymlig interiör för tre stolsrader med upp till sju sittplatser.
Exakta siffror för prislappen, batteristorleken eller lastutrymmet i bagaget har inte avslöjats ännu. Men den har en frunk (30-liters förvaringsutrymme i fronten), främre avslappningsstolar som kan lutas under laddning, och OTA trådlösa uppdateringar.
Fler utrustningsnivåer kommer presenteras längre fram och den kommer med nya Kia Connect Store där funktioner kan köpas loss som exempelvis fjärrstyrd parkeringsassistans. EV9 kommer med villkorligt nivå 3 självkörande system som är begränsad i Europa till en början. Men andra avancerade förarstödfunktioner som filhållning, adaptiv farthållare, själv parkering och kollisionsvarnare blir tillgängligt här. I Sverige släpps Kia EV9 endast i AWD-versionen med försäljningsstart i sommar och planerad leverans till fjärde kvartalet.
Kia EV9 GT Line släpps i Sverige med imponerande snabbladdning och basutrustning.
EV9 GT Line finns i både sex- och sjusitsigt utförande och är utrustad med fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer med en imponerande maxeffekt på 283 kW (384 hk). Den klarar 0 till 100 km/h på 5,3 sekunder och har en batterikapacitet på 99,8 kWh med en räckvidd på upp till 465 kilometer enligt WLTP.
Med snabbladdning i upp till 240 kW kan den laddas på med 210 km på 15 minuter. Interiört har EV9 GT Line en tredelad panoramadisplay med en 12,3-tumsskärm framför föraren, en 12,3-tumsskärm för information och en 5,1-tumsskärm för klimatsystemet.
Kia EV9 GT Line är utrustad med avancerade funktioner som Highway Driving Assist, autobroms med skydd för fotgängare och cyklister, Lane Change Assist och Blind-Spot Collision-Avoidance Assist. Även Crosswind Stability Control som ska se till att hålla bilen centrerad och stadig vid starka vindar.
Som standardutrustning bjuder den på digitala LED “Matrix”-strålkastare, 21-tums aluminiumfälgar, 360-graderskamera, head-up-display, fjärrstyrd parkeringsassistans och trådlös mobilladdare. Via Kia Connect-appen har bilägarna full kontroll över sin bil och kan övervaka batteristatus, räckvidd och mycket mer.
Kia EV9 GT Lines baspris är 869 900 kronor för sjusitsig utförande och 889 900 kronor för sexsitsig utförande. Lanseringspremiären för Kia EV9 är planerad till oktober och de första leveranser förväntas till fjärde kvartalet i år.
Tycker priset är jättebra, man släpper något som konkurrerar med bilar långt över miljonen. Är kvalitén som i EV6 så ska man verkligen vilja ha en Volvo för 200k till, som inte är lika utrustad dessutom. Och har längre leverantid
Kia EV 9 är Kias tredje elbilmodell och även den största, därmed tar den direkt sikte på samma marknad som Volvo EX90. Men till skillnad mot Volvo så kan Kia leverera redan till hösten.
Det är emellertid inte många val vi har att göra. Grundpriset är 870 000 kronor och då är bilen så fullutrustad som den kan bli. Fyrhjulsdrift med total effekt på 283 kW. 99,8 kWh användbart batteri. Vid användning av 800-voltsladdare tar EV 9 in 240 kW som högsta effekt. WLTP är 465 km. Vi gissar att bilen klarar strax över 30 mil i full kareta på svensk motorväg i svag uppåtgående lutning.
Långtradarna körs om med hjälp av 700 Nm. Skulle vi starta från 0 når vi 100 km/h på 5,3 sekunder.
Kia EV 9 mäter in nästan exakt 5 meter och dragvikten är hela 2500 kg. Drag ingår inte i priset.
Som standard är bilen 7-sitsig men du kan välja att ta bort mittenplatsen i andra stolsraden och uppgradera de andra två säterna. Priset för det är 20 000 kronor. Den andra uppgraderingen är den blåa matta färgen som syns i videon. Priset är även där 20 000 kronor extra. De digitala backspeglarna som är med på bilen vi kollar på går ej att beställa i Europa.
EV6 ska också fungera på V3-laddarna, dock får man inte högre effekt än 42 kW eller liknande. Vad jag förstått beror det på 800 v-systemet. På t ex Porsche Taycan har man löst det genom att ha en 400 v/150 kW DC-laddare ombord.
Hur snabbt kunde du ladda Ioniq 6 på Tesla V3, @Esse?