Elbolag och elpriser

Någon annan här som har Enkla elbolaget?
Jag har Enkla med rörligt månadspris, tyvärr har de för vana att dröja någon vecka med redovisningen så jag brukar inte få reda på förbrukning och pris förens runt den 8-9 dagen i månaden.
Enkla har också en elfond som de kallar Relaxa, jag har tittat på den men inte vågat hoppa på. Den är säkert lika dålig som Dalakraft/Jämtkraft som nämnts i tråden så jag är glad att jag inte hoppat på det.
Timdebitering är inget alternativ för mig just nu med familjens levnadsvanor.

Denna prisjakt, ändrar den ert "el beteende"? Typ tvätta, diska på billigare tider? Jag har ingen koll alls på när det är billigt eller dyrt. har kanske dragit ner lite på lampor o s v men aldrig kollat när det är bäst att göra vissa saker.

1 gillning

Delvis. Den stora vinsten för min del ligger i att bara köra varmvattenberedaren på natten.
Kör lite extra värme då också samt elslingan i badrummet enbart får gå tidigt på morgonen.
Det sköts med automatik.

Tvätt, disk osv förbrukar inte så mycket och nu när elpriserna lugnat sig följer vi det inte så noga men försöker passa på att köra när det är lågt pris.

3 gillningar

Jag laddar bilen när det är billigt. Kör en extra torktumlare då med :sweat_smile:

1 gillning

Jag har som sagt inte timpris så jag jagar inte på det sättet men jag vill veta att jag inte betalar för mycket per kWh, dvs att jag har ett dåligt avtal med högre påslag än den stora massan.

Elpriset är en sak men jag har samma tänk när det gäller mitt räntesparande att jag kan flytta runt pengarna om den bank eller inlåningsföretag som jag har för stunden inte längre ligger bland de med bäst ränta. Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer Jämför sparkonton och sparräntor - Bästa ränta | Finansportalen

Sedan tycker jag att det är mycket svårare att jämföra elbolag än bolåne- och sparkontoräntor så då är det intressant att följa vad ni andra lägger ut att ni haft för kostnad per kWh.
Enkla elbolaget som jag har nu redovisar inga historiska priser offentligt utan jag får gå in på gamla fakturor för att se vad priset har varit. Jag tycker alla elbolag borde ha krav på sig att redovisa vilka historiska elpriser de haft på samma sätt som bankerna redovisar bolåneräntor. Då kan man bättre se vilka bolag som ligger kontinuerligt bra till och vilka som bara kör en kampanj för att locka kunder och sedan höja priset igen.

1 gillning

Gör ingenting för att lägga om elförbrukningen till billigare timmar. Testade med varmvattnet och tekniskt sett så fungerade det bra, men då vi är tre personer varav två tar ångduschar varje gång så räckte inte tanken till tre duschar unde rett dygn. Uppvärmningen testade jag också att brassa på under natten men då gick ofta elpatronen in för att hinna med att värma upp.

Det som däremot fungerar ypperligt är laddning av elbil. Hittils i år ligger snittpriset per kWh på 1,17 kr inkl allt (alltså precis allt). Det motsvarar ett spotpris exkl moms på 0,28 öre /kWh vilket är magiskt bra givet att priserna under vinter och vår varit betydligt högre än för två år sedan.

4 gillningar

Absolut. Vi har sänkt förbrukningen märkbart men inte revolutionerande. Vi sänker också kostnaden genom att i huvudsak tork, tvätt och disk körs med timer utifrån pris. Har även mixtrat men värmecykeln i huset, men den är svår att veta om den är positiv. Skulle någ säga att jag sänkt mina kostnader med 30%.

2 gillningar

Så här har min första månad med timpris sett ut. Har inte anpassat mig jättemycket, men försökt undvika de dyraste timmarna och passat på med elbilsladdning och köra tvätt- och torktumlare när priserna varit låga.

1 gillning

Nu fick jag fakturan från Enkla elbolaget. Mitt månadspris för april. Känns okej för SE4?

Första hela månaden med Skellefteå kraft och 106 öre SE4, helt okej :slightly_smiling_face:

1 gillning

Heja Vattenfall

Vi såg det inte komma :rofl:

Ja elproducenter tjänar mycket pengar

Bara 490 gånger dyrare el i SE4 än SE1 idag

Dom har ju fortfarande minusgrader och snö, så de behöver ett lågt pris. Ni vill ju bara värma poolen.

Ja men deras hus kostar 1/10 del så är fan orättvist. :slight_smile:

Nu när vi har minuspris på el i landet. Får alla solcellsägare som säljer el betala då?

Nej.

1 gillning