Elbolag och elpriser

Han kan sin marknadsföring den gode Jon Karlung.

Hittar inte artikeln nu men den politiska majoriteten i Malmö (S+L+MP) säger tydlig nej till kärnkraftverk inom kommunens gränser – oavsett om det är litet modulärt eller ej.

Jag tänkte också på marknadsföringsdelen. Skickligt.

Jag är ju lite kluven inför kärnkraft, men oavsett det så är den här diskussionen om NIMBY intressant och hur vissa förespråkare helt ignorerar den aspekten.

Älskar kärnkraft – så länge den inte är i min kommun :wink:

3 gillningar

Haha..:sweat_smile:

Jag bara väntar på dom riktigt snofsiga som man kan ploppa ner i sitt bergvärme borrhål , liknade ryssarna hade till sina avlägsna flygradiofyrar så har man drift värme och slutförvar i ett och om 150 år är abborrarna både döda och självlysande, lysande med modularitet kärnkraft är som standarder alla ska ha sin!

//Daniel

Har du abborrar i ditt bergvärmehål? Udda!

Sant elålar hade varit bättre :slight_smile:

Nu har dalakraft och jämtkraft släpps sina priser för februari för deras förvaltade avtal.
För SE3 låg dalakraft på 2,14 kr/kWH ink moms och avgifter och Jämtkraft på 2,02.
Nästan det dubbla mot Tibber.
Det var sista månanden man hade Jämtkraft nu.

Perioden nov-feb blev 7000 dyrare med Jämtkraft jämfört med Tibber för vår del.
Ska testa att kontakta energimarknadsbyrån och se om man har fog för att bestrida fakturan med tanke på hur de marknadsför sådana avtal.

1 gillning

Håll oss uppdaterade :slight_smile:

Jag tecknade i juli så förlusten jämfört med vanligt rörligt är inte så stor, augusti och december blev ju en del billigare trots allt. Men ett par tusen hade ju kunnat användas till roligare saker.

1 gillning

Kan ju hoppas de levererar nu i mars iaf, nu har ju priserna dragit iväg lite igen.

Mitt är uppsagt, men de har ju tre månader så är först i maj jag kan byta.

1 gillning

Oj, inte så stor skillnad i SE2. 123,48 via Jämtkraft lokalpris medan 101,68 via Tibber.
Fundera ändå på att byta tillbaka till Tibber.

1 gillning

Ja, de kanske lyckas lagom till mars nu när jag bytt till Tibber igen :stuck_out_tongue:

1 gillning

Eon kostade 115,68 öre/kWh för feb i SE3. Det får under omständigheterna anses "bra".

1 gillning

För mig landade det på 1.89 inkl allt per kWh + 707 i fast avgift. Tibber-delen var 1.10 kr/kWh.

Så din kostnad var väl inte så farligt? Eller tillkommer elnätsavgifter på det,

Elnät tillkommer

Frågade Jämtkraft hur de räknar fram priset till kund om man har förvaltat avtal och hur stor del som är förvaltad om man har timpris. Just för att förstå hur mycket det kommer kosta, svaret var sådär, känns knappt som om de själva vet.

Med Jämtpris med timpris får du ditt eget unika Jämtpris, baserat på när och hur du förbrukar din el. Men tack vare förvaltningsdelen i avtalet ger Jämtpris med timdebitering ett jämnare och stabilare pris än vad ett rörligt avtal med timpris gör. Du kan med denna kombination alltså i viss mån påverka din elkostnad genom att styra när på dygnet du förbrukar el, men inte i lika stor utsträckning som med ett rörligt avtal med timpris.* Hur mycket av avtalet som förvaltas är inte en fast procent. Det gör att det kan ändras från månad till månad beroende på hur marknaden ser ut. Om förvaltaren tror att priset är som lägst under en viss månad kan den förvaltade delen av avtalet vara större än den del som inte är det. Och om priset är högre och inte så fördelaktigt för kunderna blir den hanterade delen av avtalet mindre. Det är med andra ord flexibelt.* Påslaget är 4.2 öre/kWh
Priset är baserat först hur mycket el förvaltaren har köpt i förväg och sedan individuell förbrukningen. Det priset du ser på hemsidan är ett snittpris över månaden. Det här avtalet är ju i grunden ett rörligt avtal och därför kan vi inte förutse hur priset kommer att bli, det som man får med jämtpriset är ett jämnare pris över tid.
Priset som blir i slutänden är bestående av påslag, fast avgift för avtalet (40 kr),förbrukning, moms, osv. allt enligt ditt elområde.

Troligen ett liknande svar skulle du få från en aktieförvaltare. :rofl:

Underbart.

1 gillning

Just denna skrivningen är intressant.
Den ”hanterade”/förvaltade delen borde ju då varit typ 0% i januari och februari då det förvaltade avtalet legat dubbelt så högt som rörligt. Eller är deras förvaltare helt inkompetenta?

Svaret på den frågan har du nog redan listat ut. Varför skulle Jämtkraft bry sig egentligen? Tjänar samma pengar oavsett.

1 gillning

Jag tror att de handlade upp elen när den var dyr och nu när elpriset är lägre så blir förvaltning olönsam för oss konsumenter