Elbolag och elpriser

Fick samtal från EON i förra veckan, det var dags att förlänga avtalet på jobbet. Han sa rörligt var det som gäller vilket jag antar är riktigt. Sa jag skulle fundera några dagar så han ringer väl snart igen.

2 gillningar

Absolut, så är det med största sannolikhet.

Mailade Jämtkraft nu på morgonen:

Hej och tack för svar.

Ni skriver:

”Om förvaltaren tror att priset är som lägst under en viss månad kan den förvaltade delen av avtalet vara större än den del som inte är det. Och om priset är högre och inte så fördelaktigt för kunderna blir den hanterade delen av avtalet mindre. Det är med andra ord flexibelt.”

Hur liten del är den minsta som den förvaltade delen kan vara, 10,20,30%?

Så som senaste månaderna sett ut så borde den förvaltade delen varit 0%.

Priset med jämtpriset har varit 40% högre än spotpriset i november, januari och februari. Det är INTE fördelaktigt för kunden.

Den icke förvaltade delen är då spotpris +moms och avgifter?

Det skulle innebära att era förvaltare köpt el för 3-4kr/kWh (pris ut till kund i SE3)?

3 gillningar

De svarade snabbt:

Fram tills nu har det varit 70% förvaltat och 30% rörligt, vilket inte var fördelaktigt för någon med hänsyn till den energikris vi befinner oss i, det är därför vi uppdaterade policyn för att kunna ge ett bättre förvaltat och ett mer stabilt pris.

Jag frågade om hur flexibelt det nya blir, de svara så här:
Det stämmer, delen som är förvaltad kan variera beroende på marknaden, till exempel mellan 90-10% och allt i mellan

Det kanske blir bättre nu framöver, tiden får utvisa.

1 gillning

De måste nog göra något för prisbilden för förvaltning gör nog att många lämnar. Köpte mig ur Dalakraft och fick lika mycket i kompensation på Skellefteå Kraft rörligt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Köpte mig också ur jämtkraft. Sedan i oktober har det inte gått att teckna deras förvaltade avtal för de ville säkra upp att det inte blev för dyrt för kunderna (vilket det blev ändå). Nu kan man teckna jämtpriset igen.

1 gillning

Dalakraft elfond 240 öre februari 2023. EON Rörligt 140 öre. 1 krona skillnad. Från och med den 2/3 så slipper jag dessa skojare. Då sparade jag totalt ca 2000 kr på Dalakraft elfond äventyret. Jäkla tur jag köpte ut mig :slightly_smiling_face:

1 gillning

Såg detta precis, Vattenfall verkar gå vidare med förstudien;

1 gillning

Ett tecken på att man borde satt ett förbrukningstak på stödet, typ 30-40.000 kWh

Gläds nu i stället åt att @Esse får stöd till sin bitcoinfarm i källaren.

2 gillningar

Vad är sannolikheten att denna förbrukare inte bundit sitt elpris om man har en sådan stor förbrukning?
Och om det var bundet så var det säkert under 79 öre/kWh.

Om vi gör lite matte så är det alltså minst 114kW i konstant belastning.
3x25A som är den högsta vanliga säkringen en villa klarar 17,25kW.
Hade det här varit på tre faser skulle det bli 165A per fas om min matte stämmer.

Har svårt att tänka mig något scenario där det här inte handlar om brottslighet.

Nu kan jag inte detaljerna om hur bidraget är utformat men kan man tänka sig att det är flera anläggningar inblandade i detta?

Ja, det måste det ju vara eftersom så stora säkringar inte existerar.
Men om du har så många anläggningar så bör det ju vara näringsverksamhet och inte privat.
Vilket FK också påpekar.
Det behöver ju inte vara en knarkodling som gömmer sig bakom siffrorna för att det ska vara brottsligt.
Vi pratar ändå om en förbrukning på en person som motsvarar sådär 50-100 villor.

Jag backar från kommentaren om att det skulle vara brottsligt, tydligen räknas el på enskild firma och även handelsbolag in.
Så sannolikt rör det sig om jordbruk.

Satte precis på timen på diskmaskinen så den börjar diska 00.00 då elpriset är 5,66 öre/kWh

2 gillningar

Hoppas inte termostaten hänger sig. :joy::joy:

Det är Chang Frick som fått stödet.

Man vill nog inte vara den handläggaren som får det samtalet.

Vad har den stollen hittat på nu?