Elbolag och elpriser (2021–2022)

Minskat en del, men håller betydligt lägre temperatur i huset bland annat.

2 gillningar

Tror att det är många bäckar små men var nog lite frikostig med uppvärmning av uterummet mm förra året. Nu i höst och vinter har vi ju sparat el där vi kan och eldat i kaminen mer :blush:

2 gillningar

Ungefär samma förutom då januari 2021 som stack iväg. Det här är med en del vedeldning.

2 gillningar

Januari/februari 2021 hade jag problem med värmepumpen och det var ett elelement inkopplat, i övrigt när 2021 sticker ut är det pga bubbelpool så mest relevant är att jämföra med 2020. Vinterförbrukningen kan jag inte göra så mycket mer åt nu utan att minska komforten rejält eller större investering, men sommarförbrukningen ska ses över.

3 gillningar

Så här såg det ut för förra ägaren (2021)

Så här för oss hittills.

De laddade sin bil med drygt 250 kWh per månad, vi med 70 kWh.
Har inte ställt ner temperaturen inomhus.
Så vi drar betydligt mindre än dem.

3 gillningar

Ligger väldigt mycket i det du skriver. Framförallt är det lätt att glömma bort att folk inte har samma kunskaper som man själv har.

1 gillning

Tänk på att hälften av alla människor du träffar är under medel :wink:

Ha ha😄
Den enkla gick jag inte på :wink:

God jul. Hoppas att du får åtminstone ett hårt paket med någon produkt som börjar på S :santa:

1 gillning

Bara om du själv är över medel..:wink::grin:

1 gillning

Får inga julklappar men är mycket nöjd med att ge :blush:

Edit. Nu, for jag med osanning fick faktiskt teckningar från barnen i morse. Är en bättre gåva än något som börjar på S

1 gillning

Sverige fortsätter som enda nation leverera enorm exportkraft. Tack vare vår mix av energislag (frågan är vad Norge håller på med? Är det nu det blir tydligt att de jobbar mycket med direktverkande el?)

3 gillningar

Ok. Det är tack vare vinden vi har så låga priser för tillfället?

Det är nog primärt att vi har så låg förbrukning. För priserna sätts inte på det sättet utan hur mycket av det dyraste energislaget som behövs.

1 gillning

Ledighet, dvs industrierna vilar?

Milt väder i Europa?

Är vi där nu, att normalisera dessa priser och kalla~40 öre/kWh för billigt?

Det är billigare än 4-5kr/ kWh :person_shrugging:t3:

2 gillningar

Jag tror att så är det tyvärr

Japp.

Trist.

Jag kommer iaf aldrig att acceptera det som normalt, tråkigt om andra gör det då jag gissar att det då kommer få en generellt negativ effekt sett till hur man ser på beslut som tas kring att råda bot på problemet..