Elbolag och elpriser (2021–2022)

Det som det tål att tänkas på är att strömmen från de nyaste kärnkraftverken som byggts i USA och i Europa (Finland och Frankrike) beräknas kosta 115 öre per kWh att producera (dvs utan avgifter och moms).

Om man tar lärdom från dessa projekt i framtida kärnkreaktorer så tror man att man kommer kunna minska den kostnaden till 75 öre per kWh för nya reaktorer OM allting klaffar.

I Asien där det är "lite billigare" att bygga och faktiskt finns mer kompetens på området kommer man ner till 45 - 55 öre per kWh.

Källa: Hur mycket kostar ny kärnkraft? |

(Men det är inte därför priserna är höga. Priserna är höga för att priserna på fossila ämnen (främst gas) är så högt och då följer resten med. Även om det är billigt att producera - dvs andra länder budar upp priserna på svenskproducerad el, för att vi inte skall bli utan får vi följa med i budracet och på den vägen är det)

1 gillning

Ju mer jag läser på om hur elpriset fungerar ju mer inser jag hur absurd diskussionen är runt enskilda kraftslags vara eller inte vara.

Visste ni att om vattenkraften i elområde 1 säljer el till min elleverantör i Malmö (elområde 4) så får den (och därmed jag) betala priset för vad spotpriset för stunden är i elområde 4 (Så långt inga konstigheter).

Men då vattenkraften befinner sig i elområde 1 så får producenten bara betalt efter vad spotpriset är där. Mellanskillnaden hamnar som jag förstår det hos den som äger kablarna (Inom landet är det alltså Svenska kraftnät) som en så kallad flaskhalsavgift.

Källa: Så fungerar handeln på elbörsen

3 gillningar

Syfter är för övrigt att elproducenterna skall satsa på att skapa produktion i de elområden där det är dyrt. Dvs man har en tro på att marknaden skall lösa det.

Men när det kommer till exempelvis elområde 4 så har det ju varit utmaning att bygga både vindkraft och kärnkraft på grund av lokal och nationell politik. Inte heller ger det så hög effekt att bytta en damm i Riseberga-bäcken.

1 gillning

Elmarknaden är helt skruvad. Styrd av några få och där politiken varit insnöad på enstaka kraftslag som du skriver.

1 gillning

Detta är ju som att kissa på sig, värmer för stunden

1 gillning

Ja, men om det är riktigt illa får man ibland använda ganska dåliga verktyg.

2 gillningar

Ny insikt som jag håller på att kolla upp så det verkligen är så men det verkar som att Karlshamnsverket – helt emot vad den offentliga debatten påstår – aldrig startat på grund av effektbrist under i alla fall de 10 senaste åren.

Det har alltid handlat om att de kan tjäna pengar på att sälja elen ut på marknaden.

Jag tror du är på rätt spår. De startar när det är lönsamt. Och om jag inte är helt snurrig nu så kan man väl prata om obalans i tillgång/efterfråga som skjuter upp priset=brist. Inte brist som riskerar stopp, men brist på billigare el?

Yes. Man börjar ju köpa den billigaste elen och räcker inte den får man gå på dyrare och dyrare kraftslag. När väl dyraste kraftslaget är köpt så sätts priset på all el baserat på det.

Illustration-så-sätts-elpriset

Källa på bild.

1 gillning

Jag har alltid sagt att ekonomer är roten till många problem...

1 gillning

Jag tror jag kom på ett sätt att ändra prismodell snabbare än fort... Vi kräver att lönerna sätts på detta sätt... Högsta lönen blir lönen för alla..:sunglasses:

Skämt åsido, hoppas denna elkris(oavsett ved det beror på och vems fel det är) leder till en rejäl genomlysning och förändring.

6 gillningar

Ska lönemodellen vara samstämmig med elprismodellen ska väl mellanskillnaden iså fall hamna hos bankerna?

För att inte tala om skatt till staten :blush:

Just det – jag jobbar för ett Stockholmsföretag där lönerna är höga men jag bor i Skåne där lönerna är lägre. Företaget betalar hög lön, jag får en låg lön – Swedbank tar resten med löfte om att bygga fler bankkontor – som de aldrig gör på grund av att problem att få bygglov samt allmänt ointresse.

3 gillningar


Saxat från NRK.

De kanske är oroliga över att de har mindre vatten i magasinen än vanligt och försöker spara på vattnet?

Har precis insett att vattenkraften både i Sverige och Norge används för att balansera svensk - och dansk vindkraft. Då det har snurrat på som bara den på senaste tiden (fram tills idag – nu är det nere på 2300 MW i stället för de 7000 MW det varit den senaste veckan) så det verkar vara helt enligt hur det är tänkt att fungera.

1 gillning

Retoriken skruvas upp, frågan är om det riskerar att tas oseriöst likt bensinprisupproret eller om det ger effekt (höhö, ber om ursäkt för pappaskämtet)

”Att elproducenterna i Sverige och Norge tjänat enorma pengar under elpriskrisen känner vi alla till. Det handlar enbart i Sverige om över 100 miljarder kronor mer än vanligtvis under de senaste 15 månaderna. Därtill har Svenska kraftnät avkrävt elkunderna på omotiverade flaskhals­avgifter i storleks­ordningen 90 miljarder och finans­departementet har fått ökade momsintäkter på cirka 50 miljarder kronor.

Elkunderna rånas via extrema elräkningar varje månad och det bara fortsätter. Inga initiativ från politiskt håll eller expert­myndigheterna för att göra nödvändiga korrigeringar i elbörsen Nordpools prissättnings­modell, så att elpriserna för svenska konsumenter harmoniseras.”

BEKEN SvD-debatt

4 gillningar

Statens extra inkomster på grund av detta kommer som reformer i vårbudgeten eller?

Förbrukningen är inte rolig när pumpen för tillfället går på elpatron och tekniker har ledigt.
Tur att det är relativt varmt ute och att elpriset är lågt för tillfället :sweat_smile:

3 gillningar

Gott nytt år!:grimacing: