Elbolag och elpriser (2021–2022)

På tal om strömavbrott. Det har nu drabbat Sveriges södra glesbyggd. Får se hur kallt huset är när man kommer hem ikväll.

1 gillning

Snart drivmedelsskatt på fjärtsoppa då :joy:

Helt enig.

Ett ytterst inskränkt påstående, till den grad att jag undrar om det verkligen var så han menade.

Tycker det är ganska tydligt om man läser mina inlägg att citatet inte är vad jag skriver.

2 gillningar

Kom på en sak. Igår eller möjligen i tisdags sa Ebba Busch att företagen skulle få besked innan jul. Då måste hon ha vetat vad som var absolut mest sannolikt att hon skulle berätta idag. Inget fel men säger något om vilka marginaler de jobbar med.

För egen del vill jag gärna ha på plats ett vettigt stöd både till privatpersoner och företag. Men jag gillar att vissa kokas i olja för sina helt galna löften i valrörelsen.

Och som jag sagt tidigare, på till gränsen tjatat om. Elstödet kommer bli en mardröm för regeringen. Kanske är det redan det och då har inte decemberräkningarna kommit ännu.

1 gillning

Det är inte svårt att räkna ut hyfsat exakt vad den kommer vara redan nu.
Om man inte har förvaltat avtal som jag, då känns det som lotteri :wink:

1 gillning

Du måste räkna in att en mycket stor andel har mycket låg koll.

I politik, påverkan och marknadsföring vinner man mycket på att tänka att ”underskatta aldrig folks intelligens men överskatta aldrig deras kunskap. ”

xms djungelordspråk. :sunglasses:

3 gillningar

Nej, och vi får väl hoppas att de blir högljudda när de upptäcker att det blir riktigt dyrt.

Du kanske har någon inblick i det förresten, den här normalvillan som ska dra 20.000kWh per år (i södra sverige). Kollade och mitt hus har snittat på 14.000, visserligen med bergvärme men ganska generöst spenderande av hushållsel.
En kompis i närheten med frånluftspump ligger på 16.000.
Syrran med bara luftpump och el-radiatorer har klarat sig runt 10.000 (mindre hus dock och hon gör knappt av med någon hushållsel).
Jag kan inte dra mig till minnes någon jag pratat med som ligger så högt som 20.000 på ett år, är det verkligen så normalt?

beroende på hur många barn man har så e de nog mer normalt o ligga över 20 än under skulle ja säga , ja bor i omr 3 , utanför örebro , har man sen värme garage på de där så e de lätt uppe i 25

edit : ja bor i radhus o har ingen värme i garaget , ligger runt 15 per år

Vi är fyra i familjen, polaren med.
Jag tycker det låter som ett högt snitt om det nu är en snittberäkning.
Normalvilla kan ju definieras annorlunda dock.

sjuuuukt bra för dig skulle ja säga bara :clap:t2:

edit : man kommer ju alltid undan billigare med bergvärme fjärrvärme mm , men den klicken som har de e inte många i % om man räknar ett snitt över swe

edit 2 : ja menar ju såklart total förbrukning inte bara uppvärmning

Nej, därför jag drog in polaren med frånluft och syrran med vanlig luftpump.
Med lite optimering nu kommer jag klara mig runt 10.000 per år.

kalas !!

Kan inte individnivån särskilt bra. Jag är bättre på meso och makro.

"Normal" för halva landet är väl ganska makro :stuck_out_tongue:

Vad höll vi på med förra året, kan man undra?

1 gillning

pandemi? hemma mera ?

Hehe… då jag inte tjänar mitt levebröd på detta eller är ansvarig för att lampan lyser så duger en gangsterkalkyl gott..:sunglasses:

Bubbelpool eller liknande som inte körs i år?

1 gillning

Jag har tydligen förbrukat mindre i år på jobbet än förra året, har väl varit lite mildare än så länge. Håller prognosen och priset får jag en billigare December räkning i år.

1 gillning