Elbolag och elpriser (2021–2022)

Den brummar så tyst och fint ute i köket..:relaxed:. Men jag borde tänka på att starta tidigare idag eller kanske någon familjen... Nää, det var en tokig idé..:grin:

1 gillning

Har du inte timer på maskinen, så att den kan starta under natten och vara klar till frukosten?

Absolut och den används flitigt. Men nu är den full och vi kommer äta en middag senare med ganska mkt "porslin".

Nu dök fakturan upp.

191,74 öre i SE3, betydligt bättre än jag befarade.

2 gillningar

Vilken leverantör?

Dalakraft elfond.

Har jag missuppfattat något om hur rörligt pris fungerar?
En kompis som bor i närheten bytte också till Dalakraft och hans snittpris blev 164,45.

Det här är ju inte timpris, räknas det ändå snitt per dag eller något som gör att månaden kan bli olika för olika kunder?

Imorgon får jag min nya elmätare installerat!

Har du tidigare haft timavläst får du timavläst när du skaffar dalakrafts elfond.
Har du månadsavläst sedan tidigare så får du månadavläst.

Det svaret fick jag när jag frågade kring elfonden och timavläsning.

Både han och jag hade Tibber innan så det förklarar inte heller skillnaden.

Edit, tankevurpa. Det kan ju absolut förklara skillnaden.

1 gillning

Då hade du ändå 0,6 kr lägre per kWH än jag. Jag kör Tibber. Kan du styra mycket förbrukning till billiga timmar (typ uppvärmning).
Hedgar elfonden mot topparna på timmätning men även till viss del bottnarna, dvs man betalar inte lika höga maxpriser men man får inte ta del av de absolut lägsta priserna heller?

Nej, har ingen sådan styrning, det var delvis därför jag bytte från tibber.
Men kanske skulle beställa en ngenic. Väldigt lång leveranstid nu dock.

Jag har inte läst på detaljerna om fonden, jag kikade på statistiken för senaste året som Pao la upp i tråden och tänkte att jag testar :slight_smile:

2 gillningar

Jag står i valet mellan Jämtkraft och dalakraft :slight_smile:

2 gillningar

Frågan är om priset varierar beroende på när man hoppar på tex Dalakraft

Intressant och jag fick min med nu
Det jag skrev innan stämde
2.757 kr / kwh så det var med bättre än befarat

2 gillningar

Nån som använder appen ”min ström”? Fick en jäkligt märklig notis om morgondagens elpriser :thinking::sweat_smile: (zon 4)

Idag måndag, 12/9

Imorgon tisdag 13/9

Det är förmodligen elpriser från förra året, morgondagens priser bör komma om en 15-20 minuter.

idag vs för ett år sen.

I morgon blir det billigt.

1 gillning

Fick en räkning nu och verkar som jag har bundet pris fram till oktober 2023.
Skulle kanske sätta in en laddbox och låta grannarna ladda sina bilar. :stuck_out_tongue:

Men beställde 4 pallar eldnings-pellets samma dag som Putin invaderade. Då kostade det 11.500:- nu kostade 4 pallar 20.000:-

3 gillningar

Vi tänkte börja elda med pellets igen efter att inte gjort det på några år, hänt en del med pris och tillgång kan man ju säga..

Ser ut att stämma för imorgon, 70,24/kWh.

1 gillning