Elbolag och elpriser (2021–2022)

Grafen för kostnad visas inte för mig.
Har bara fått en faktura tidigare, kanske behövs fler innan den gör det.

Vad är ”skattepengarna”? (De man vill ta in från vinsterna eller ”allmänt”)

Regeringen har förslag på att skatta energibolagen som gör höga vinster och ge till de som förbrukar elen. Då blir det inga (låga) vinster och potentiellt inga investeringar hos producenterna.
Men om man låter vinsterna gå till företagen som producerar, så de har möjlighet att återinvestera i infrastruktur för att ha kvar produktion in i framtiden.

Sen att ge hushåll och bolag stöd för att klara en kris som denna, det behöver man nog göra för att slippa för mycket konkurser/arbetslöshet och bostadsbubbla/personlig konkurs.
Men statsskulden är inte så hög så de borde kunna göra båda.

På vattensidan så har vi väldigt mycket gammal infrastruktur som behöver rätt stora investeringar. Det skulle kunna ställas andra/högre krav så att vinsterna mer hade gått till investeringar.

Investeringar i infrastrukturen tas väl från nätavgifterna?

Nät-infrastruktur.
Men sen har vi dammar, byggnader, diken, pumpstationer, generatorer, skorstenar m.m.

Med åldrande infrastruktur och potentiellt mer skyfall och extremväder så är det viktigt att den typen av infrastruktur fungerar/håller.

Ok, infrastruktur för genereringen av el verkar hållas efter bra så därför tänkte jag inte på den biten. Det finns lagkrav på t.ex. dammar att de ska klara extremväder och i Västjämtland där jag håller till mycket så har dammarna undergått uppgraderingar för att klara större flöden.

Uppåt landet så är ofta vattendragen större med mer flöde och högre fallhöjd. Det genererar mer intäkter och blir lättare att investera i. I mindre vattendrag så är förutsättningarna för intäkter mindre, men en damm kostar i paritet till intäkterna mer i ett mindre vattendrag.
Då har man tillslut alternativet att riva anläggningarna, men då kommer frågan vad man ska återställa till. Befolkning har ofta vant sig vid vattenlandskapet som är skapat genom dammarna. Sen kan de mindre vattenkraftverken användas i söder för att stabilisera näten från den vindkraft som byggs.

Det har varit händelser de senaste åren där dammar brustit pga ålder/underhåll fast att vi har lagkrav.

Marknadsmässiga beslut :thinking:

3 gillningar

"Ringhals reaktorer 1 och 2 renoverades för 15 miljarder och hela kärnkraftverket gjorde vinster på flera hundra miljoner kronor varje år.

Trots det lades båda reaktorerna ner och bidrar nu till skenande elpriser i södra Sverige.

Statliga energibolaget Vattenfall gjorde bedömningen att ekonomin inte gick ihop.

Men enligt konsulten Anders Blennermark som på uppdrag av Vattenfall besiktade den nyrenoverade reaktorn Ringhals 1 hade den kunnat användas i ytterligare 20 år med låga investeringskostnader.

– Anläggningen var väldigt bra, säger han i dag.

Här är spelet bakom när Sverige tappade nästan en femtedel av sin kärnkraftskapacitet inom loppet av ett år."

4 gillningar
1 gillning

Att S och MP fortfarande säger marknadsmässiga beslut gällande detta är otroligt.

Gillade denna slutklämmen

För Vattenfalls del är det viktigt att vi funderar på hur vi ska ersätta den. Exakt vad det blir är mindre viktigt idag, men jag tror att det är viktigt att vi har den framförhållningen så att vi inte hamnar i ett svårt läge framöver.

5 gillningar

Sedan har vi denna gällande Sydvästlänken

ABB hade erfarenhet men fick inte jobbet utan det gick till Alstom som gjorde pannkaka av alltihopa. Ungefär som Kraftbyggarna i Hallandsåsen

Edit. Så det kanske är bättre att Svenska kraftnät ger oss våra pengar istället för att investera dem :slightly_smiling_face:

1 gillning

Oj, till och med någon på SVT länkar till artikeln jag la in tidigare. :slight_smile:

Inte vem som helst skulle jag vilja påstå. Men sorgligt att han inte tagit upp det tidigare.

Yep, visst är det så. Och inte lär vi se något om det idag.

1 gillning

Vi har denna med

Vet inte om någon lagt upp denna länk tidigare. Ni som kör Tibber kan kolla in OffPeak som visar om du lyckas hålla dig offpeak och sparar på timpris eller inte. Jag har styrt om ännu mer till off-peak nu i september för varmvatten och vattenburna värmen med home assistant vilket känns bra men frågan är om det kommer räcka till i vinter. Risken finns ju också att timpriset blir lika dyrt dygnet runt då är det inte mycket att göra.

https://offpeak.se/

2 gillningar

Ju fler som är duktiga ju jämnare borde priset bli under dygnet.

1 gillning

Tycker det här händer lite för ofta. Behöver starta diskmaskinen nu..:triumph:

Kör bara, vad ska man göra..

1 gillning