Elbolag och elpriser (2021–2022)

Skrev nog tidigare :innocent:
Men 1,90 i Aug, SE3
Tibber
Ngenic till Nibe F750
Tado AC för luft/luft i garaget.
Samt Easee laddare till bilen.
Samt låst tvättstugan så sambon inte kommer in... hahaha

1 gillning

Dala elfond hade 167 öre/kWh ink moms i augusti. Det är bra
dala elfond

1 gillning

Intressant. Ska kika in på dem. Har månadspris men inte fått se fakturan än. Landar väl som alla andra runt 450 något för augusti. Minns ej nu vad snittpriset hamnade på k SE4

Väntar på min räkning för augusti SE4. Kan man gissa en krona upp?

1 gillning

Nu vill regeringen sätta folk som inte kan betala i skulder istället. Avbetalningsplan på el, ja jösses.

Det ena ute sluter ju inte det andra. Även med pristak och annat så kommer det bli otroligt tufft för många människor. Finns många som till och med bräcks av någon hundralapp upp i avgift.

Jag tror jag föreslog det i någon post här ovan. Tror det är klokt. Men givetvis kopplat till risker också. Några kommer ju samla på sig en rejäl skuld och hamna hos fogden. Kanske med större och svårare skulder än om första räkningen gått till fogden.

Men nu är läget som det är och då får man agera utifrån det.

Ja jag vet inte, och alla som sitter hos fogden får det inte oavsett, kreditvärdighet noll.

Att hjälpa till med elräkning tror jag de kan göra ändå.

Såg ungefär så ut på grafen. 270-ish.
Jag ska bli uppringd i morgon av dalakraft och snacka lite.

1 gillning

Har aldrig varit så spänd på att få elräkningen som den för augusti :slightly_smiling_face:

1 gillning

2.60 imorgon SE4 nu rasar elpriset :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har Barsebäck dragits igång?

1 gillning

ex. moms?
Här i SE3 är 334 som snitt igår, 390 idag. ink. moms då

ex. moms. Varför man nu talar om det. :flushed:

1 gillning

Precis som @katho visar. Pris före skatt och moms. Elspot.nu

Kanske. Nu kanske man inte får kompensation, attans :slightly_smiling_face:

Kanske blir billigare för att det blåser lite nu :stuck_out_tongue:

1 gillning

Här är elmarknaden och BEKEN-modellen förklarad med vatten och hinkar :nerd_face:
svt nyheter

6 gillningar

Vi får se, priset sätts ju inte baserat på hur mycket vindkraft som finns tillgängligt dessvärre. Det är samma anledning varför inte fler reaktorer skulle sänka priset (även om det ju är en bra idé). Så länge det läcker in det allra minsta gasproducerad el i vår region är det kört. Men det är ju där Beken-modellen kommer in.