Elbilsveckan: Rapporterar från verkligheten

Från sajten:
image

Hur är det egentligen att äga en elbil för den som inte är lika insatt som de mest inbitna? Det skall vi ta reda på med en rapport från verkligheten.

Denna vecka har vi besök av forummedlemmen xms67 som länge var tveksam inför att skaffa elbil. Men har nu skaffat en Tesla och berättar allt om hur det är att äga en elbil. Besannades hans oro eller oroade han sig i onödan? Dessutom blir det isracing, ursäkter, att Nissan leaf läggs ned, Audi Q6 visas snart upp och dessutom har ID.7 Tourer fått ett pris.

Lyssna på Elbilsveckan

Sponsring

Skaffa Acast+ för att lyssna reklamfritt: Elbilsveckan Acast+

Vill du vara med och sponsra Elbilsveckan och nå ut till tusentals elbilsentusiaster. Vi ger våra lyssnare ditt budskap med en personlig touch som intresserar våra lyssnare. Kontakta oss om ni har frågor och önskemål via [email protected].

Diskutera avsnittet i forumet på elbilsveckan.se.

1 gillning

Bra insats @xms67 :+1:

1 gillning

Har tipsat frun att lyssna. Hon börjar få kalla fötter att skaffa elbil nu. Och det är just resan mellan Göteborg - Stockholm som vi gör ofta hon är tveksam till. Att inte kunna köra utan att behöva stanna en längre tid för att ladda.
Hon funderar att ta en ny elhybrid igen.
Men dottern och jag fortsätter som lobbyister.

3 gillningar

Tack! Kul att du gillade det!!

Om man bortser från de absolut mest trafikerade resdagarna är min bild att det går smidigt att ladda, men att man vinner mycket på lite planering. Planering i form av att tänka igenom ungefär var man vill ladda och vilka alternativ som finns i närheten. Bästa appen för det är ChargeFinder.

De mest intensiva resdagarna följer samma mönster men viktigare att planera. Sedan beror det ju lite på bil. En energieffektiv och en högförbrukare skiljer sig mer än vad man tänker på många gånger.

Och sträckan Göteborg - Stockholm är ju full av laddare så där är problemen inget att oroa sig för. Det är mer att det tar lite längre tid att stanna och ladda som avskräcker henne.
Jag körde ju i helgen med min ID. 3 och den bilen är inte gjord för längre sträckor. Den kräver 2 laddstopp på sträckan och har inte förvärmning av batteriet så laddstoppen blir längre. I alla fall under denna period på året. Kanske smidigare sommartid. Men det var ett kul test men inget jag kommer göra igen.

@xms67

Varsågod.

1 gillning

Vad ska jag göra med den där? Klippa ut och klistra på skärmen? :sunglasses::sweat_smile:

Det ska väl vara internationella symboler men Musk & Trump gör ju lite som de själv vill och då blir det som det blir. :joy:

Symbolerna är ju samma, men vilken är vilken? Om man har dem stora som hus och olika färger framförs sig är det ju enkelt. Men små grå symboler..:man_shrugging: Här manar jag inte att Tesla är sämre än någon annan, varit lika i alla bilar.

Man får hålla koll på lutning eller rak. Den som lutar nedåt är fram då de oftast sitter under strålkastarna och den andra är rakt bakåt. :joy::joy: Men när de är grå krävs det ju glasögon i vår ålder. :joy:

Menar du allvar att de skiljer sig åt utöver att peka åt olika håll?

Ps. Utan glasögon ser jag inte ens skärmen numera..:sweat_smile:

Höger = bak.

Det kan man ju lära sig, men logiken höger = bak, finns den?

Lampan lyser ju bakåt, den andra framåt. Så logiskt för mig iaf. :slight_smile:
Likadant på alla bilar vad jag vet.

Men vad är det som säger att bakåt är bakåt? Kan ju lika gärna vara framåt? Höger/vänster här väl ingen vare sig matematiskt eller annan logisk koppling?

Men lärt mig en sak på Elbilsveckan, strecket på dimljusen fram är på samma sida som på hel/halvljuset.

Ingen aning, i min hjärna är det logiskt. Har ingen annan förklaring varför.

2 gillningar

De 3 horisontella linjerna lutar ju fram och ligger horisontellt bak, det är väl tydligt så att det räcker?

2 gillningar

:smiley:

Glasklart i min bil.:nerd_face:

2 gillningar