Elbilar

Jag har sett många gubbar senaste åren stå och sparka under sin Volvo som fån utan att bakluckan öppnat sig…

Season 10 Fighting GIF by One Chicago

Är inte det ganska olika mellan applikationerna? Kan förstå att man tycker det om exempelvis Spotify samtidigt som jag inte direkt saknar något i Overcast.

Så är det säkert. Men jag jämför med upplevelsen på telefonen.

Jag tror iofs att tanken är att man inte skall kunna göra samma som på telefonen pga trafiksäkerhet🙂

Det kan jag köpa till viss del, men streamingappar borde kunna vara tillåtna när bilen står still t ex.

Oavsett syftet blir upplevelsen dålig.

1 gillning

CarPlay är CarPlay, så som Apple vill att det ska vara, tycker du något annat "så håller du den fel".

Jag misstänker att utvecklingen med större skärmar i bilarna har sprungit ifrån CarPlay. Tanken med CarPlay var nog för mindres skärmar så som de flesta var runt 2015 tills elbilarna kom på allvar🤷🏻‍♂️

Förmodligen, CarPlay 2.0 ska ju råda bot på det. Men finns det ett bra system från början (Polestar 2 t.ex.) så är CarPlay meningslöst i dess nuvarande form.

Förstår om man har en bil med kasst infotainment så är kanske CarPlay ett lyft. Men det är kasst imho mot t.ex. AAOS med Googles tjänster.

Jag tycker Carplay ger en trevlig upplevelse på större skärm. Betydligt bättre på 15" skärmen i Forden än vad det var på 7" skärm i Toyotan. Mycket lättare att se saker när man kör. Sen har ju Ford och säkert andra tillverkare integrerat vissa funktioner i förardisplayen också. Exempelvis om jag har igång en vägbeskrivning i Apple Maps, så får jag upp pilar och sånt i förardisplayen.

På ett sätt håller jag med. Men samtidigt så skulle jag kunna tänka mig att en Apple-miljö i bilen skulle vara väldigt trevligt. Allt i ett ekosystem och lätt att känna igen sig och även kunna fibbla med allt eller mycket från soffan. Men med bra system i bilen är ju behovet mycket lågt.

Fördelen är väl att du alltid får samma upplevelse med Carplay oavsett om du ena dagen åker en VW, andra dagen en Ford, tredje dagen en Kia eller whatever. Finns inga menyer man måste hålla på o ställa om saker i, utan man kopplar in telefonen och det bara funkar med de appar man redan har på telefonen. Orkar man inte sätta upp en trådlös anslutning tar man bara sin laddkabel och stoppar in och vips så har du samma familjära In-Car upplevelse oavsett bil (så länge den stödjer Carplay såklart).

@xms67 har du testat nåt av detta i Teslan?

Nej, jag har bara läst om dem.

Nya Renault Scenic ser fin ut som familjebil:


4 gillningar

Det är bara ett problem, den är fransk :thinking:
Men utseendemässigt var den helt okej.

Tror det är dags att lägga det tankesättet åt sidan nu när elbilarna gör sitt intåg :slight_smile:

Fransoserna (Stellantis) får nog allt bevisa det först :smile:

De har ju inte nåt vidare track record när det kommer till elbilar iallafall.

Fast nuförtiden så har de Stellantis i ryggen, skall bli spännande att se vad det leder till.

Kanske en fransk Dodge Challenger :scream: