Elbilar

Min tes är en kombination av buggar som får bilen att dra från 12-voltsbatteri när den inte skall göra det samtidigt som högvoltsbatteriet då inte laddar upp 12-voltaren som det skall ihop med att Kia tagit fram E-GMP för ett helt annat typ av batteri men på grund av behov av lägre tillverkningskostnader så bytte man till sämre batteri (det sistnämnda är information från USA)

E-GMP är nämligen byggd för att ladda upp 12-voltsbatteriet även om bilen inte är stående. Den behöver inte ens vara inkopplad på laddning.

1 gillning

Då låter det ju som att det blir svårt att fixa med en mjukvaruuppdatering. Det är illa. Lite som att Tesla säljer bilar med FSD fast den saknar sensorer och radar.

Utmaning ja :slight_smile:

Kias problem sträcker sig väl inte bara över nuvarande plattform? Jag har en kompis som hade den gamla Niron och hade väldigt mycket strul med just 12 V-batteriet.

Jo förstått det också.

Nu när man ofrivilligt tillfälligt åker gammal bensinbil, inser man vilka saker man saknar direkt. Enpedalsläge är en sån grej som är jättesvår att vara utan när man vant sig vid den. Sen även om jag nu åker V70 T5, som på pappret ska ha liknande prestanda som min Mustang, så känns den fruktansvärt seg iväg från stillastående och upp i motorvägsfart, jobbigt det där när man känner växlingar och hör att motorn varvar. Och att inte batteriet regenererar, känns som man bara eldar upp all energi till ingen nytta. :sweat_smile:

4 gillningar

Wroom :red_car: :dash:

Den får sig ett rejält test i detta busväder :joy::sweat_smile:

8 gillningar

Den där är ju bra fet! Har du köpt eller lånat för testkörning?

Du tycker inte den verkar lite liten..? :laughing:

Går man på tester så verkar det vara en fullträff om man vill ha en pansarkryssare. Ska bli kul att höra vad du tycker.

Lånat för test-körning :grin:
Yes, fet är en bra beskrivning
Min BMW iX är stor den med, men denna ser större ut.
Inte jättestor skillnad måttmässigt, men då den är mer kantig så upplevs den stor som f*n :sweat_smile:
Men i körningen så är den ändå smidig

1 gillning

Pansarkryssare! Ha, spot on!
Har ju husvagn på 2200 kg
Så inte många elisar som får dra :sweat_smile:
BMWn får, dock går leasing ut i maj, så måste sondera lite :nerd_face:
Alt så leasar ja den 1 år till då den har funkat förträffligt :+1:t2:

Edit: Yes, är pga av många positiva recensioner som jag ville prova den :blush:

1 gillning

Skönt att det bara är en skugga på dörren, hade ju inte varit snyggt att ha där hela tiden. :joy::joy:

Hahaha, såg sen oxå!! :joy::joy::crazy_face:

1 gillning

Synd ändå. Det är en otroligt bra funktion som jag verkligen skulle sakna. Hade det på Toyota Corolla och i Lynken och nu i Mustangen.

En annan sån där grymt bra funktion är öppning av bakluckan med sparkrörelse. Jag vet inte hur Ford har lyckats trolla, men den grejen funkar 100 ggr av 100. På min Corolla -22 som också hade den funktionen, funkade det kanske 4 ggr av 10.

Hur funkar keyless i Kian förresten, behöver du trycka på nån knapp i handtaget för att öppna eller låsa? Eller räcker det att du bara närmar dig bilen med nyckeln eller telefonen i fickan?

Nu när jag hade Volvo som lånebil som saknade den funktionen att man bara kunde gå ifrån bilen och att den låste sig själv så glömde jag faktiskt att låsa den några gånger för att jag blivit så van från Mustangen :sweat_smile:

Är inte så värst imponerad av Carplay, det är lite för neddummat och begränsat för att vara riktigt bra. Finns ju eftermarknadslösningar för trådlös Carplay, men har inte känt att Carplay är värt det besväret.

EV6 kan öppna bakluckan genom att man står bakom bilen med nyckeln. Fungerar väl till typ 90 %. Ibland piper bara bilen utan att öppna luckan och ibland öppnar den luckan trots att man inte hade den avsikten, när man t ex lite för långsamt rundade bilen baktill.

Keyless fungerar så att bilen låser upp automatiskt när man närmar sig. Däremot låser den sig inte automatiskt. Första vintern jag hade bilen kom jag tillbaka till den och noterade att alla handtag var utfällda. Bilen hade stått olåst på en central parkering en hel dag. :sweat_smile: Inget hade hänt dock. :blush: Bilen kan skicka notiser i Kia Connect om t ex bilen är olåst, men det fungerar inte alltid klockrent.

2 gillningar

Bakluckan har fungerat klockrent för mig både på ev6 och ceeden.
Ev6 måste man stå lite närmare vilket är bra.
Den piper och blinkar 3 gånger innan den öppnar bakluckan

För mig händer det ibland att det piper och blinkar tre gånger, men att luckan ändå inte öppnas. Oftast när man behöver smartöppningen som mest, typ att man har fulla pappkassar som man inte vill ställa ned i vätan. :sweat_smile:

Men i de allra flesta fall fungerar det, men det är ju dessa gånger likt ovan som man minns. :slight_smile:

Skillnaden mellan Volvo och KIA… Det är ju f*n inte acceptabelt att det inte funkar!? :flushed:

Att vad inte fungerar? Är Volvo buggfria? :slightly_smiling_face:

Tror inte några bilar är buggfria. Dock verkar olika buggar drabba olika personer mer eller mindre. Jag har hittills inte upplevt några buggar med Mustangen, dock finns det ju spaltkilometer med folk som har diverse buggar.