Blir det en skada/spricka i chassit så är sannolikheten stor att hela bilen måste skrotas pga hur den tillverkas. Det kan inte vara billigt.
Jo men vet vi att de blir dyrare att reparerar på aggregerad nivå? Min poäng är att det var samma snack i media från försäkringsbolag och ”experter” för 20 år sedan när bilarna förändrades pga krocksäkerhet. Deformationszoner skulle leda till större plåtskador och att motorn sköts snett nedåt/bakåt likaså.
Bilmekaniker är ett utdöende släkte. ![]()
![]()
Det borde ju vara ett fantastiskt jobb för alla med en dyr hobby..![]()
Var på kurs med en bilplåtslagare som lagt 900 timmar på en Audi R8 i reparationer. 2 veckor senare var den tillbaks i nästan samma skick som när han började på den. Då gick den till skrot. Var en 23 årig brat som lånat pappas bil 2 gånger. ![]()
Då köpte pappa en Tesla med FSD. Oh wait, det funkar ju inte för Tesla har ju tagit bort allt vad radar och sensorer heter ![]()
Hade varit lämpligare att han gav sonen en Permobil för det kommer det väl att sluta med i hans fall. ![]()
Eller en 740 i solid plåt. Lyckas man döda en sån, så är man duktig på riktigt ![]()
Det är väl en större fara då för medtrafikanterna. Nu duckar jag för snart kommer det någon och zopar i tråden. ![]()
![]()
Men du som ändå är i bilsvängen, är det fortfarande så att olika märken delar på delar? Minns när jag hade Kia och skulle beställa reservdelar så fanns samma delar identiska till Kia och Hyundai, beställde ofta Hyundai prylar för att de var billigare. Tänker nu på elbilar så är det ju många som delar plattformar med varandra, då borde de ju ju kunna dela delar med. Typ Toyota BZ4 och Subaru Solterra exempelvis.
Ja så är det, Polestar/Volvo t.ex.
Jo det finns ju fortfarande de som delar. T e x Citroen & Peugeot jobbar fortfarande nära varann. Sen har det varit mycket samarbeten genom åren. Volvo, Ford & Mazda. Toyota har ju samarbetat både med VAG, Citroen & Peugeot.
@Esse Såg din senaste youtube där du säger du slutat ladda ner ladd-appar? Var ju hutlöst pris köra med easypark? 9kr kWh och om du använt vattenfall incharge som det nu heter 5.50 kWh.
Bra video.
Korrekt – just därför laddar jag aldrig hos Incharge eller Recharge.
Jag har fortfarande ett Elli-abonnemang och kan därför ladda hos Ionity för 3,8 kr per kWh – utöver det använder jag Tesla för Tesla-bilen och om det är kö hos Ionity även för andra bilar. Som backup Circle K-appen.
I övrigt förväntar jag mig möjlighet till kortbetalning hos övriga.
När kortbetalning blir standard/krav, kommer app/tagg fortfarande krävas för att få "medlemspriser" eller liknande, någon som vet?
Garanterat. På något vis.. gissar som med tankkort idag där man kan koppla sina kort.
Fast det bästa vore ju om man även slipper app/kort. Plug and charge borde vara framtiden för alla laddstationer.
Det borde det men det kommer det inte vara. Autocharge möjligen.
Och jag som trodde du gillade kort & appar. ![]()