Hur mycket måste man underhållsladda en elbil? Tänker om den blir stående någon vecka då och då.
Du behöver inte underhållsladda en elbil. Däremot bör du inte ställa den med mindre än 30% batteri.
Däremot om du har en Tesla eller annan bil med kameraövervakning måste du stänga av den (kallas Sentry Mode på Tesliska).
Du bör inte heller koppla upp mot bilen med appen etc. Ja allt som väcker bilen.
Har lämnat min Polestar 2 en månad i november (kallt), tappade 0%. Samma sak en månad i april /mindre kallt), då tappade den 1%. Så för mig inte alls iallafall.
Lämnade min Polestar på verkstad i en månad. 2% försvann och kollade appen flera gånger om dagen. ![]()
Ingen KIA med andra ord. ![]()
Vad säger @marges ?
Det är väl lite äpplen och päron här?
De problem Kia (och Hyundai) har är relaterade till urladdade/defekta 12 volt-batterier och procentsatserna @katho och @_empty syftar på gäller väl huvudbatteriet? Har inte riktigt greppat vad Kias problem beror på, men problemen ligger ju rimligen i huvudsak hos Kia och ska inte skyllas på kunderna som brevet du tidigare publicerade försökte göra.
Har själv inte haft bilen stående någon längre period i kombination med att jag noterat laddningsnivån, men har på snart två år och 3 000 mil inte märkt av några problem med dränering av något av bilens batterier. Om bilen står oanvänd längre period (osäker på hur länge, har inte haft bilen oanvänd så länge att det har hänt) så går dock den ner i någon form av viloläge, vilket gör att du inte kan få kontakt med den via Kia Connect.
Min Tesla model Y kan vara stående 3-4 dagar ibland. Då tappar den ca 2 procent per dygn. Då har jag det som kallas Sentry mode(kamerorna) avslaget men går in flera gånger per dag och kollar via appen.
Min bil tappade lite diesel när den stod men jag kom på att det var frugan som hade lånat den. ![]()
Om bilen funkar som den ska så ser BMS till att 12V-batteriet håller en hälsosam nivå och laddas av högvoltsbatteriet vid behov. Där verkar vissa bilar fallera.
Exakt. Men Kia och Hyundai verkar inte vilja ta i det, utan de verkar tro att just deras kunder beter sig fel i förhållande till andra elbilstillverkare. Allt man försökt skylla på kunder borde bilens mjukvara kunna hantera. Alternativt att det är kvalitetsproblem på batterierna. Men inte heller det är kundernas fel.
Yep, det är allt för dåligt.
Mm, läst en del om detta och det är lite oroväckande ![]()
Ska prova en Kia EV9 ev i veckan om jag hinner eller så blir det nästa. Ska då ta detta med säljaren. Ska bli intressant och se om dom spelar ovetandes….
Och håller med, det där pappret ang 12 volt systemet, hur man ska bete sig, vilka appar man inte bör använda etc… mmm, lite illavarslande. Samt att man lägger det på kunden istället för att ta åt sig kritiken och lösa problemet.
Du vet nog redan nu vilket svar du lär få. ![]()
"Det har vi aaaaaaaaaaaaldrig hört talas om".
Haha, yes! Högst troligt blir det så. ![]()
Problemet när man läser i såna grupper får man ju bara reda på alla som har problem.
Lite som yale doorman-gruppen på Facebook. Läser man i den förstår man inte ens hur låset får säljas.
Men problemet verkar vara rätt stort ändå.
Dock har jag flera vänner med ev6 och olika årsmodeller, de upplever inte problem
Yes, så är det ju absolut. ![]()
Yale Doorman har ju verkligen sina problem också ![]()
Men det var mest mjukvara och mycket är löst.
Är det inte rätt standard ändå att alla bilmodeller nuförtiden får olika typer av problem, som sedan tillverkaren fixar förr eller senare? Jag menar, googla vilken bil som helst med ordet bug eller problem med i sökningen så kan jag nästan garantera att du får träffar vare sig det handlar om Kia, VW, Ford eller Ferrari eller vad som helst.
Problemet med Kia är ju att det är välkänt sedan länge och ser ut att kunna vara ett typfel på hela plattformen. Det kan heller aldrig vara ett argument som kund att andra har problem med andra saker på andra bilar ![]()
Fast det där med Kia låter ju som lika mycket mjukvarufel som Yale Doorman som ni diskuterade ovan. Men i sak så nej, man ska inte jämföra äpplen och päron, det håller jag med om.
Vi får hoppas att Kia får tillräckligt mycket kritik, så att de blir tvungna att fixa det helt enkelt. Ju mer avancerade bilar blir, desto oftare borde det ju dock uppstå mjukvaruproblem. På sätt och vis är det väl bättre att det är mjukvaruproblem än hårdvaruproblem, då kan det förhoppningsvis avhjälpas med OTA.