Elbilar (2024)

Nä. Mer att det är surt att vi haft bilen sedan i tisdags och den redan strular

1 gillning

Har den frunk?

Cittran? :joy:

Ja precis. :slight_smile:

Har inte vågat kolla. Säkert en liten gubbe med basker som skyfflar kol in i ångpannan :face_with_peeking_eye:

1 gillning

I morse var det -25 när jag gick upp för att träna, inga som helst problem med bilen som var varm och skön. Det var det kallaste jag testat med elbil. Ungefär dubbel förbrukning (inkl två uppvärmningar utan sladd) på 2 x 3 km.

5 gillningar

20 mil motorväg, en natt ute i 15 minus och två fjärrstarter utan sladd, kom hem med 54% SoC, har hela tiden varit mellan 10-15 minus ute. Jag är imponerad av Mustangen.

3 gillningar

Du får åka till gyllene måsen och betala maten med kontanter också så du får prova hur det är att vara @RolexJocke för en dag :joy: glöm inte att du måste tanka bilen vid sedelautomat.

Vi som vet hur choken funkar gör detta med automatik. :joy::joy:

Hertz dumpar Tesla och slumpar bort bilarna, kanske någon som vill importera? :smiley:
https://www.hertzcarsales.com/used-cars-for-sale.htm?geoRadius=0&geoZip=33605&make=Tesla&sortBy=internetPrice%20asc

Är väl standard att dom dumpar/säljer bilarna efter 3 år?

För mycket olyckor och för dyra att laga enligt Herz. Man ersätter alltså inte med andra Tesla-bilar.

Ahh. Vad ska dom satsa på för märke nu då? För antar dom fortfarande kommer övergå till mer elbilar?

Dom gjorde ju en deal med Polestar 2022 om 65000+ bilar eller vad det var. Så det är väl Polestar och någon mer gissar jag.

Jäklar. Men är Polestar verkligen billigare reparera än Tesla?

Intressant. Tycker det låter konstigt att just Tesla av alla elbilar skullevara mer drabbade av olyckor. Attt elbilarna sedan är mer olycksdrabbade är en annan sak. Det ser Svenska försäkringsbolag också. Är ju som att en mängd Surdegsbakande och lattedrickande pappor fått en 911 att gasa runt i.

1 gillning

Kan ju vara att det är fossilbilsägare som hyr Teslor och gillar det fantastiska accet och sen inte kan bemästra dem. :joy::joy:

2 gillningar

Så kan det absolut vara. Ju fler mil man har i ryggraden ju vanar blir man ju av att ratta en "sportbil".

Tesla har väl gjort en hel del effektiviseringar i sin produktion som gör bilarna billigare och enklare att tillverka men dyrare och svårare att reparera? T ex:

1 gillning

Jag vet inte hur mycket just produktionstekniken betyder. Kommer ihåg samma diskussion när biltillverkare blev allt bättre på krockskydd. Det skulle bli snordyrt att laga sades det.

Däremot kan jag tänka mig att batteriet är en fördyrande omständighet.