Efter all denna löneförhandling

Väldigt snarlikt till mig. Jag har samma typ av förmåner och är inne kanske 2-3 dagar i månaden på kontoret mest för det sociala/ta en lunch med någon gammal kollega.

Jag vet jag kan få högre lön genom att byta arbetsgivare men förmånerna och friheten med distansjobb och styra mina arbetstider själv väger tyngre än några tusen mer i lön, IMO.

1 gillning

Håller helt med. Blivit erbjuden jobb med 5-10k mer i månaden, men de kräver att man sitter på plats i stort sett 100%. Nu har jag suttit på distans i 3 års tid, har dock bara varit på detta jobb drygt ett år. Hur bra som helst att ha den friheten under ansvar. Kan tillexempel gå till gymmet klockan 10 på förmiddagen om jag känner för.

2 gillningar

Utan säljarna har du inget att presentera. Så självklart är deras jobb extremt viktigt.
Det spelar ingen roll hur bra vi utvecklar är. Finns inte säljarna att lyftafram produkterna så har vi inte ett jobb.

Det jag vänder mig lite mot (inte riktat till dig) är övertron på folks prestationsförmåga. Ofta vet inte folk vad de kostar företaget typ arbetsgivaravgifter, försäkringar ect. I många fall så börjar man arbeta efter arbetstidens början, slutar tidigare och duschar för att hinna till stämpelklockan 5 min innan så man inte kommer för långt bak i kön. Toalettbesök gör man ju såklart på arbetstid, rasterna är ju heliga. Det var lite så jag menade med att det är lätt att klaga på lön men inte så viktigt vad man presterar. Som sagt inte riktat till dig och som tur är gör de flesta inte så här men det finns en hel del som praktiserar detta.

4 gillningar

company GIF

3 gillningar

Vi har jätteproblem med just detta, inte specifikt på min arbetsplats men vid rekryteringar. Gruvbolagen har på något sätt lyckats få en kultur att man gör så lite som möjligt på så lång tid som möjligt och det har spridit sig i hela samhället vilket göra att alldeles för många förväntar sig det "goda" utan att behöva göra det "onda".

Vilket gör det väldigt utmanande när företaget ska nyanställa och det har blivit felrekryteringar några gånger, med stora konsekvenser för våran leverans till kund.

2 gillningar

Det finns några intressanta exempel från LKAB och Kiruna med dolda sovutrymmen i gruvan... :slight_smile:

Tack. Då vet jag varför jag är ensam på kontoret klockan 7:45-8:20, 11-13:15 och 16:30-17.

Som jag ser det har dom inget att presentera om inte jag gör mitt jobb. I flera fall har jag direkt kontakt med kunden och fixar allt, utan att säljaren varit inblandad. men det är alltid en säljare som blir reggad på försäljningen. Jag blir det inte.

Fast det är ju svårt att förbjuda folk att bajsa på arbetstid. Däremot de väldigt få gånger som jag är inne på kontoret, har jag märkt att man inte alls blir lika effektiv och tar många och långa fikapauser och "fastnar" vid någons skrivbord och pratar om det mesta utom det som rör jobbet. Det torde vara lika problematiskt som att någon spökbajsar en gång om dagen?

3 gillningar

Att folk maskar på jobbet har nog funnits sedan man inte längre fick prygla sina anställda.

Sen de senare åren när de som måste vara fysiskt på jobbet ser alla poster/bilder från de som jobbar hemma sitta ut i solen, ha möte utan byxor, hälla vin i te-muggen och sköta hushållssysslor gör nog att de blir ett litet förakt och de tycker de kan ta en lite längre tupplur.

2 gillningar

Givetvis får man gå på toaletten på arbetstid men det finns det som sätter det i system och gärna stannar där en halvtimme.

Det där tycker jag att jag märker av. Det finns en avundsjuka hos vissa mot oss som kan sitta hemma. När det var påtvingat så hatade jag att sitta hemma och tyckte att de avundsjuka inte fattade något alls. Idag kan jag till viss del förstå dem när det är mer frivilligt. Det är väldigt förmånligt att kunna jobba så flexibelt. Jag tycker själv jag lever i den bästa av världar vad gäller just detta nu. Jobbar hemma i snitt en heldag och en halvdag. Ibland mer, ibland mindre. Helt underbart.

6 gillningar

Jag kan men går i princip alltid till kontoret eftersom jag vill separera jobb/fritid. Ingen pendlingstid att tala om.

Men det är värdefullt med flexibiliteten när det behövs av någon anledning

2 gillningar

Det första är ju bara klassiskt gubbgnäll som funnits i alla tider. Dagens ungdomar är varken värre eller sämre. Dom formas bara av samhället dom växer upp i och det ser bara lite olika ut.

1 gillning

Håller med. Föredrar att jobba på kontoret men jobbar till exempel hemma i dag för att vi ska få besök av hantverkare i lägenheten. Smidigt att man har möjligheten.

2 gillningar

Det många missar är att det är symbios. Om inte utvecklarna finns så har inte säljarna något att sälja och vice versa.

5 gillningar

Jag har en kollega som gör det, och tar kundsamtal under tiden :confused:

Det är ju helt ok. :joy:

Känns som det finns många gamla nivåer som är lite "karusellerna sover", ser ut som man lämnat på dagen typ för 30 år sedan där vi var och kikade :smiley:

Jag tror att företagare anställda ser helt olika på denna sak. :joy: