Efter all denna löneförhandling

Du får väl skriva en spec till arbetsgivaren med vad du dragit in och se om det matchar. :joy::joy:

3 gillningar

Det som är det mest tragiska som anställd konsult, se sin faktura till kund och sen se sin lönespecifikation.

2 gillningar

Nu fick jag en idé. Det där är ju högern och näringslivshögern som drivit. Alltså borde svaret vara att varje anställd ska också få besked om sitt bidrag till vinst, investeringar och andra avsättningar..:+1:

1 gillning

Jag kan väldigt lite om löneandelen för en konsult, men ett konsultföretag försökte rekrytera mig med argumentet att jag fick sätta min län själv. Jag skulle dock dra in tre gånger min lön. Hade svårt att värdera det erbjudandet och det föll på helt andra saker så vi gick aldrig i seriös diskussion om lön/ersättningar.

1 gillning

Är inte det ett konstigt sätt att uttrycka sig.
Du jobbar och får betalt för ditt arbete.
Slavar fick inte betalt och tvingades att göra jobb dom inte ville göra.

1 gillning

Om du bara visste vad man slantar in. :joy::joy: Har många kollegor som idag gått i pension och jobbat svart hela livet. De har knappt någon pension och inga sparade pengar kvar, där vill man ju inte hamna. Idag har ju samhället sett till att svarta pengar är inget att ha om man inte vill slösa bort de på skitsaker. Utan inkomst kan man inget äga och är inte skiten värd på marknaden. Så idag är det ett annat tänk och de svarta pengarna investeras nog utomlands.

4 gillningar

Jag vet vad jag kostar mot kund. Men man lär sig att inte tänka så.

Alltid tyckt det varit svårt att löneförhandla när man är för insyltad i bolaget. Jag har jobbat för samma mindre mjuvarubolag i över 20 år och är numera även delägare och jag vet ju i detalj hur det går för bolaget så grundlönen har fått ligga still i säkert 10 år på strax över 50K/månad. Bonusar är det vi förhandlar om varje år och inte alltid dom faller ut men ofta blir det en extra månadslön.

2 gillningar

Det kan bli ett växande problem då fler och fler startar eget Både inom it, kommunikation och hela vida byggsektorn. Jag har två kompisar som har eget och den ene är lite över 60 och har inte satt av ett öre till pension. Han har iofs köpt ett hus utan lån men säger själv att han räknar med att jobba tills han ”stupar”. Den andre är yngre och säger att han snart ska börja sätta av. Han är nu 46 och har ”inte kommit igång ännu”

De här jobbar ju inte svart så allmän pension får de, men det blir inte mycket när man levt på löner mellan 70 och 100’ i månaden.

2 gillningar

Många har tyvärr inte tänkt på finalen utan lever i nuet. Jag började pensionsspara i början på 90 talet och när man har ett aktiebolag så kan man ju spara oskattade pengar som skattas när de tas ut. Idag är jag glad för att jag gjorde detta, helst när jag sett hur det har gått för kollegor i branschen. Men det kan ju vara svårt att få ihop det med ett nystartat bolag. Jag jobbade på tok för mycket under de första 10 åren men jag ville bygga upp firman och investera i utrustning och renovera fastigheten samtidigt. Målsättningen var att göra detta för pengar som fanns i firman utan att skuldsätta sig vilket jag lyckades med. Jag resonerar som så att ger man sig fan på det så går det. Idag sitter jag tryggt i båten helt skuldfri både på firman och privat vilket gör att man lättare kan jobba i harmoni och det är inte ekonomin som ger magknip utan det är djuraffären. :joy::joy:

6 gillningar

Påtallom djur affär.....börjar det inte kurra lite i magen?.

Denna hade jag gärna sett ligga som standard på en 10k mer.

4 gillningar

Låter klokt! Det här med svarta pengar är inte bara brottsligt och omoraliskt utan det göder också osunda delar av samhället och innebär i slutändan också att man står där i slutet av arbetslivet utan någon nämnvärd pension. Det är framförallt provocerande när en som svarta hela livet haft så låg inkomst att man får garantipension. Inte så kul att vara med att finansiera när det är tänkt att gå till de som på riktigt behöver det!

1 gillning

Har precis dragit i mig några färsbiffar med ädelostsås och pommes så det är kurrfritt. :joy::joy:

1 gillning

Vill bara passa på att tacka alla som deltar i tråden, trodde faktiskt den skulle dö ut direkt.

Istället så mynnade den ut i en massa intressanta saker och vinklar på ett riktigt bra sätt.

9 gillningar

Nu förstår jag inte vad du menar och vad som är så roligt?

Som grafiker (och allt det andra av it- support, webbyggande, excelljobb osv som jag gör) räknas man som tärande i bolag, till skillnad mot säljare som är närande.

Jag tror inte att det förs någon statistik på hur mycket mina presentationer i praktiken påverkar kundens beslut men jag jag får hur som ingen kred för det då säljaren applåderas när kunden lagt ordern.
På samma vis, inget extra för att jag först gjort en design och sedan byggt en webbshop, med allt vad det innebär, och att det sedan säljs för hundratusentals kronor i månaden. Allt beröm till säljaren som landat en bra kund.

Första åren förde jag (på chefens uppdrag) bok över vad jag gjorde och vem som beställt. Men det lades aldrig på något på fakturorna för mitt arbetet ändå.
Vad är det värt att jag fixar så att nätverket och epost fungerar eller när kameran inte går på i Teams. Eller ritar om logon åt en kund som bara har en png, i 100x50px, så att det faktiskt går att trycka den på 500 jackor, eller en 10-sidig folder med produktbilder där kundens logo faktiskt ser ut att vara tryckt på prylen?

Det går bra att skratta åt visst arbete.

Btw, jag har 30k.

4 gillningar

Nja, vill man vara pk kanske det är fel.

Men då jag ofta fått höra att mitt yrke inte är värt de pengar som företagen betalar och att jag skall vara nöjd annars kan jag sluta.
Eller att jag måste göra mer övertid (något som knäckte mig för all framtid) för företaget har rätt att kräva det då jag skall vara tillgänglig alla timmar på dygnet. Annars kan jag sluta.

Då är det bra nära.

Jobbar inom IT som Scrum Master (team leader/projekt ledare typ). Har runt 40k i månaden. Något under snittlönen för min tjänst men bor på mindre ort i norrland samt ny på tjänsten (gick från utvecklare på 38k).

Jag tycker jag har det ganska bra, billigt boende, ny bil (p-leasar just nu en Volvo C40) :slight_smile:

Beror ju helt på företagskulturen skulle jag säga.
Jag har varit på konsultbolag där man inte ansetts närande även om man haft över 90% beläggningsgrad. Säljarna som lovat guld, regnbågar och f*n och hans moster har fått all cred, fastän konsulterna har levererat.

Hos nuvarande arbetsgivare är alla närande/värdeskapande. Har man lite att göra i något uppdrag kan man hjälpa med intern organisationsutveckling eller kompetensutveckling för kolleger.
Vi har ingen debiteringshets, folk mår väldigt bra, låg personalomsättning och vi har gått med vinst alla de 30 åren vi funnits :slight_smile:

4 gillningar

Jag jobbar som internkonsult. Hostar bland annat driftmiljöer åt kunder, projektledare samt någon form av produktägare. Ligger på 45k i månaden i grund. Men brukar snitta runt 50k med lite tillägg så som bilersättning, OB tillägg mm. Har dessutom 30 dagar semester och ledig alla klämdagar. Jobbar hemifrån nästintill 100% och kan bestämma mina egna arbetstider.

4 gillningar