Efter all denna löneförhandling

Jag har iofs ingen egen direkt erfarenhet men känner personer som har mer direkt erfarenhet.

Mycket av jobbet i gruvorna görs nu remote och skulle i princip kunna utföras ovan jord men... det finns ett stort motstånd från "golvet" att flytta ovan jord eftersom de då förlorar "under jordstillägget" som är en stor del av lönen.

Det gör att de utför sitt remote jobb från kontor som ligger under jord.

Om detta är sant vet jag inte men det känns inte helt omöjligt :slight_smile:

Vad menar du med att du är själv på kontoret?
Jag vet inte hur ni fungerar. Men hos oss är säljarna med i hela processen fram till leverans. Men sedan är de affärerna de hanterar i väldigt stora summor.

Jag är helt annorlunda. Trivs med att sitta ute hos kund och tycker det underlättar för man får snabba svar på funderingar. Visst kan det bli långa fikapauser imellanåt men oftast diskuteras jobb relaterade saker.

Jag har jobbat en del mot gruvindustrin, varit på en del besök. Trenden senaste åren har väl varit att flytta upp "borrarna" ovanjord och köra remote, när jag var i Kiruna sist satt de underjord men körde flera riggar per gubbe remote. Men saker går ju sönder också :slight_smile:
Vissa gruvor ville också styra servicen på riggarna till ovanjord, och då att vi skulle garantera vissa serviceintervall på produkterna vi sålde.

Av någon "gruvjävlig" anledning så hade man förhandlat bort underjordstillägget där jag jobbade.... :stuck_out_tongue:

1 gillning

Hade en kollega när jag jobbade på kriminalvården. Han brukade räkna ut hur mycket pengar han hade tjänat under tiden han var på muggen, speciellt på övertidspassen som gav extra klirr i kassan.

1 gillning

Håller med helt, jag jobbar hemma 1-2 dagar i veckan men vissa veckor inget alls. Är verkligen guld värt om man har små barn också. Har inte haft en VAB på två år tror jag. Men däremot så hade jag aldrig klarat av att jobba hemma på heltid eller majoriteten av veckan. Är så social av mig och tycker en del av jobbet är det sociala och att kunna utbyta information på ett helt annat sätt än vad som kan ske via Teams.

3 gillningar

Nyfiken fråga bara, har du alltså ett "vanligt jobb" utöver Teknikveckan? :open_mouth:

Ja gud ja annars skulle jag bo på gatan =)

Eller i valfri söderförort :rofl:

Chills Shake It Off GIF by Operation Fortune

Han bakar pizzor också.

2 gillningar

Vaddå, det är ju en snabbvisit isf…

Tjänar knappt 155kr/tim som rullstolsbilschaufför, jobbar 11 tim/dag är ledig när barnen är lediga från skolan. Så nu är det bara 10 arbetsdagar kvar till sommarlovet, har haft det nu de senaste fyra åren.
Men i den här rövbranchen blir man automatiskt arbetslös efter avtalsperioden som denna gången var fyra år. Nu är jag inte orolig för jobbet det är stor brist på rattvridare, men jag vill ha det på mina villkor.

2 gillningar

Innesäljare på ett av de större Logistikföretagen
36.000 brutto och 80-100 i Bonus, blir ca 44-45 i månaden

1 gillning