Efter all denna löneförhandling

Jobbar som Snr Softeware developer för ett ganska stort konsultbolag.
Tjänar 55.000 i månaden.
Tyvärr försvinner det mesta i KFM eftersom hustrun blev tillsammans med min bästa kompis och satte mig i ekonomiskt rövhål.
Men bara några år kvar nu på existens minimum.

1 gillning

Vad betyder det?

Kronofogsmyndigheten

55k i månaden är nog 10-15k mer än vad systemutvecklarna hos oss tjänar. Måste vara ovanligt högt för den typen av roll?

Man är ovanligt bra? :slight_smile:
Är på ett konsult bolag och det är den lönen som Snr rollen har.
Liknande roll i tex USA har nästan dubbla hos oss.

Jo fast du kan ju inte jämföra med USA eller andra länder. Min före detta kollega i Norge hade tre ggr min lön. Olika länder har olika lönenivåer etc. Dessutom har ju USA aldrig samma anställningsskydd som vi har här i Sverige, inte lika generösa semestrar mm. Men det är bara att lyfta på hatten och gratulera till en väldigt bra lön :blush:

Nä så är det såklart.
Jag trodde det var ganska normal lön när man jobbar som (fullstack)konsult.

I USA måste man hosta upp skapligt för en bra sjukförsäkring, här räcker det att man har en trehundring.

På en 740 får man vara glad för varje växel man få i. :joy::joy:

1 gillning

Inte bara det. Du kan ju bli kickad på dagen, eller i bästa fall med två veckors notice. Sedan är det ju inte alls samma pensionsavtal och sådant. Dessutom är det betydligt dyrare att leva och bo i USA.

Japp de skryter om sin låga moms/skatt och deras billiga bränsle, men de har inte mer över än oss ändå när de måste bekosta sitt skyddsnät själva.

2 gillningar

Hur mycket man tjänar på olika roller är också kopplat lite till var man bor i Sverige. Bättre lön i Stockholm, men högre levnadskostnader än Gnosjö. Så allt är inte jämförbart heller.

Borde jämföra inkomst och levnadskostnader för att få en rättvisare bild

1 gillning

Är konsult innom projektledning och verksamhetsutveckling. Just nu verksam i samhäll- och infrastrukturbranchen (bygg) Tar ut mellan 50-60k en normal månad.

Ni som skriver "tar ut" menar ni innan eller efter inkomstskatt? Anledningen till att jag frågar är att jag noterat att dotterns kompisar ibland pratar om lön efter skatt. I min generation var det aldrig så ens när vi var unga.

2 gillningar

Innan

1 gillning

Lön är alltid innan skatt, sen gammalt. Vad man får ut är ju rätt så olika p g a sin situation med jämkningar, avdrag & liknande.

1 gillning

Jobbade med att bygga och drifttesta värmepumpar tidigare (27k/m), tröttnade på det och pluggade till webbutvecklare. Fick jobb som det hos samma arbetsgivare men en aningen lägre lön (25k). Sa upp mig inom ett år och är nu egen ihop med min far. Plockar ut mellan 30-40k/månad.

Alla summor innan skatt.

4 gillningar

El bilmekaniker betalar väll inte skatt?

1 gillning

Lite svårtydd mening, men det var något med skatt antar jag. :joy::joy:

Numera står det ju även ”total lönekostnad” på lönebeskedet

Är det för av vi löneslavar skall få dåligt samvete över hur mycket vi kostar företagen?