Efter all denna löneförhandling

Senior Data Analyst
44.500, exkl bonus (max 6% av årslön), vinstdelning (upp till ca 10k per år) och extra pensionsavsättning (drygt 10k per år).

Årets lönerevision är inte gjord så ska upp några procent, förväntar mig tyvärr ingen större ökning i år då det blev ett rejält påslag förra året.

2 gillningar

Där sprack hela din image av en vanlig knegare.:wink:

2 gillningar

Har inte haft lönesamtal för 2023 än. Har en grundlön på 47 k, snittade på 55 k/mån förra året med allt inräknat. Jobbar i järnvägsbranschen.

3 gillningar

Glöm inte att jag har en dyr hobby. :rofl::rofl:

Intressant är väl hur många av er som dessutom har dubbla inkomster i hushållet.

Jag har 1500kr lägre lön nu än vad jag hade 2002 (mätt med konsumentprisindex), innan jag blev sjuk, uppsagd och ensamstående förälder, dessutom ensam försörjare för barnet.

Löneökningen i år blev ~3%. Men vi hade ingen förhandling utan ledningen beslutade själva vad var och en får.

2 gillningar

Att köpa grejer på Amazon!:wink:

1 gillning

Att köra Amarok är ju inte billigt i dessa tider :rofl:

1 gillning

Kostar knappt inget betald sedan länge. :joy:

Servicetekniker inom tv/bredband..
36k i grundlön + beredskap och ev utryckning slutar det på ca 40.
Helt okej för mitt yrke, men det sliter på kroppen.. hoppas på lite mer kontorsarbete i framtiden.

2 gillningar

Jag tycker att det är svårt med löneförhandling. Tycker väldigt mycket om min närmsta chef och har svårt att axla rollen som en motståndarpart i förhandlingssituation med någon som jag gillar.

2 gillningar

Löneförhandling är svårt i praktiken. Din chef sitter ofta med bakbundna händer (budgetmässigt). Hen har att balansera dig med din arbetsgrupp och i slutänden så måste du vara beredd att lämna och gå för att sikta på ett annat jobb.

Jag har lyckats en gång - för att jag inte ville ha jobbet... (eller snarare, jag var inte villig att sälja mig hur billigt som helst :slight_smile:

Är det rätt lön eller löneökningen som är viktig? Jag tror de flesta lägger ned för mycket energi på löneökningen och för lite på rätt lön.

Löneökning är väl som socker medan rätt lön mer är att räkna som gröt. Det ena ger en kick här och nu medan det andra gör dig långsiktigt uthållig.

Lyckas man ständigt få höga påslag är man ju att gratulera men det kan också finnas många tappade sugar om det inte blir så. Därför är det klokt av både medarbetare och chefer att prata mer rätt lön i lönesamtalen.

5 gillningar

Gillar resonemanget, men vad är rätt lön?
Vi har sen ett antal år ett system med gradering på tjänster/roller och löneintervall knutit till den. I teorin väldigt bra. Man kan alltså få upp sin lön utan att byta roll/jobb genom att bli mer senior. Problemet är att mittpunkten på intervallen är något HR hittat på och intervallen är uppemot 20k, dvs två med med samma roll och gradering kan skilja närmare 20k i månadslön och båda anses ligga rätt eftersom de är inom intervallet.

Det är just det som är det lite knepiga..:sweat_smile:. Det finns några saker att hålla sig i. Olika former av lönestatistik, arbetsvärdering och subjektiva bedömningar från både chef och medarbetare. Jag har frågat medarbetare hur de ser på sin lön och fått allt från i högsta laget till på tok för lågt. De som indikerar för lågt får försöka belägga det. Särskilt om de haft bestämda uppfattningar.

Det här bygger på att man använder någon form av lönemodell som står på stadiga ben. Enklast är väl MIA-modellen Marknad, Individ och Ansvar.
Marknad är marknadslönerna. En nybakad jurist som går in på byrå kan få 30000 medan om den gått in som dataskyddsombud på ett företag kan få 45000. Olika marknadsläge helt enkelt.
Individ är hur individen agerar i stort och smått. Två högpresterande i grunduppdraget med samma jobb kan ligga olika då den ene är mer öppen för att pröva nya idéer, kommer med förslag, är redo att hugga i där det behövs etc. Ansvar är vad arbetsgivaren mer formellt lägger i tjänsten.

Jag vill understryka att jag inte är någon mästare på det här. Men jag vet vad jag vill och försöker få det åt det hållet.

5 gillningar

Bra beskrivning av ett svårt område!

1 gillning

Tack! Jag tycker också det är svårt. Jag är glad för att jag har en bild av hur jag vill ha det och försöker sträva ut det hållet. Sakta, sakta går det åt rätt håll.

2 gillningar

Jag är nöjd över att jag slipper lönesätta nu. (klev av som avdelningschef tidigare i år). Har en ganska klar bild över vad jag tror på men vill jobba med operativt med teknik.

1 gillning

1.5år

1 gillning

Ja det är väl så. Man får jobba sig uppåt :slight_smile:

1 gillning

Nu vet jag varför @RolexJocke tjänar så bra :joy:

2 gillningar