Dystopiska serien ”Silo” kommer till Apple TV+ i maj

Från sajten:


Serien är baserad på böckerna av Hugh Howey och är Apples nästa storsatsning.

Vi får följa planetens sista överlevande människor som lever i en underjordisk silo. Hotet från utsidan är en planet så giftig att inget överlever utanför silon. Men generationer har passerat och frågorna kring silon blir allt fler. I rollerna ser vi Rebecca Ferguson, Iain Glein, Tim Robbins, Avi Nash och Harriet Walter. Serien som släpps i tio avsnitt har premiär den 5 maj.

3 gillningar

Oh! Den boken har legat på min att-läsa-lista länge. Vill minnas att @Jezper rekommenderade den i något EPOT-avsnitt.

Kanske skulle flytta upp den på listan innan serien kommer :wink:

1 gillning

Den vill man se, känner redan nu att slutet kommer att ha en tvist.

Pepp!:hugs:

Näääj, då kommer man inte få veta nånting om världen utanför i denna säsongen. Eller?

Vem vet… :slight_smile:

Jag har en stark misstanke om hur första säsongen slutar…

Ja... frustration. Serien bygger väl på en bokserie så jag kommer att googla upp det alt läsa boken i hängmattan om man inte får veta nått.

Japp, jag lider av samma syndrom:)

Jag har inte läst hela serien men första boken har ett avslut som jag direkt kände att det är en bra "cliffhanger" för säsongsavslutningen.

Skulle du rekommendera boken?

Ofta ger ju böckerna mer än serierna och filmerna, Hunger Games och Harry Potter är bra exempel på det.

Finns den på svenska och som ljudbok kanske man skulle ge den en chans…

Jag vet inte. Den är helt ok och jag har nöje av serien trots att jag har läst större delen av bokserien

Snowpiercer, fast silo istället för tåg :wink:

1 gillning

I podcasten Nördigt gillade de inte alls serien, väldigt lite kontext till exempel någonting om att de helt plötsligt var superviktigt med att hitta en ny sheriff.
De tyckte man skulle läsa boken innan för att få till sig handlagen.

Jag brukar inte vara mycket för den här typen av serier men jag tycker att den är ganska fängslande ändå.

Jag tycker det är riktigt bra även fast det går väldigt långsamt framåt och bra att det blir en andra säsong.

När jag började kolla trodde jag att vi skulle få veta mer snabbare, speciellt som Wool ju var en novell från början. Men jag har inte läst den och är lite tveksam till att läsa den nu när jag är inne i TV-serien.

Håller helt med dig. Började bra och trodde att tempot skulle vara bättre. Stog lite still i avsnitt 3-5 där det mesta inte handlade om vad som var utanför silon utan mer där inne om vi inte skall berätta för mycket. Men avsnitt 6-7 tycker jag det tog fart igen.

Allt är såklart förväntningar men jag hade hoppats på mer fokus på vad som finns utanför silon även om det egentligen är fascinerande hur ett så litet slutet samhälle fungerar. Men som du säger har det tagit sig.

I övrigt insåg jag först förra avsnittet att Rebecca Ferguson är svensk...

Ja. Även om hon inte riktigt vill prata svenska.:joy::joy:

Eller hur? Det finns en annan liknande sci-fi serie, men med en twist, som jag inte riktigt kommer på namnet nu på rak arm.

Var ju en där de trodde de var på ett rymdfartyg, minns inte vad den heter.