DreameBot D10 Plus håller hemmet rent

Från sajten:
image

För ett par år sedan var utbudet av robotdammsugare inte direkt stort men nu finns det otroligt många att välja mellan och idag spanar vi in DreameBot D10 Plus.

Ett utseende som de flesta andra

DreameBot D10 Plus ser ut som majoriteten av andra robotdammsugare med sin runda form, det lilla LIDAR-tornet på toppen och sin vita färg. Men det är inget fel på att se ut som alla andra och det är även en design som vi tror tilltalar de flesta. Däremot så är dockningsstation lite annorlunda än många andra då den är både större och robotdammsugaren kan även tömma sig på all smuts direkt i dockan.

Där står den. Redo att göra vårt hem rent.

De klassiska funktionerna och lite till

För att komma igång med robotdammsugaren så öppnar vi Xiaomi Home-appen och gör en sökning, därefter får vi döpa maskinen och sedan är det bara att köra igång. När första städningen är utförd så har robotdammsugaren mappat upp vårt hem och vi kan då direkt i appen namnge de olika rummen. Detta är bra att göra om du till exempel inte vill städa hela huset utan bara ett specifikt rum.

Precis som med många andra robotdammsugare så kan vi sätta upp digitala No-Go-zoner där dammsugaren inte ska städa och vi kan även markera en viss zon i hemmet som den ska städa. Den har även en inbyggd vattentank så den kan moppa vår golv men tyvärr är moppdelen inte rörlig utan den drar mer eller mindre bara en fuktig duk på golvet fram och tillbaka så resultatet blir inte superbra.

Finns mycket att göra i appen

Om man vill så går det även att ställa in att dammsugaren ska suga extra starkt i vissa rum som kanske under matbordet eller varför inte i hallen där grus och annat ofta samlas i drivor. När DreameBot D10 Plus har städat klart åker den tillbaka till sin dockningsstation och tömmer sig själv. Smutsen från dammsugaren sugs upp av dockningsstationen och åker in i en dammsugarpåse.

Gör den ett bra jobb då?

Undertecknad använder sedan tidigare en robotdammsugare från Ecovacs som även den kan tömma sig själv och den stora skillnaden mellan dessa två maskiner är att DreameBot D10 Plus städar mitt hem ungefär 10 minuter snabbare och med samma resultat. Med två småbarn hemma så blir det snabbt skitigt på golvet här hemma och robotdammsugaren gör ett bra jobb med att få upp det mesta. Vi noterade dock att om vi vill ha det riktigt rent så krävs det att den kör två gånger i rad men då är det så rent att man kan äta på golvet efteråt om man så önskar.

Även hjulen på maskinen är starka och den har inga problem med att ta sig upp för små lister eller en matta som är lite högre. Moppdelen skulle vi säga är mer en rolig grej men vill du ha rena golv efter dammsugningen så är det bättre att dra ett varv med en vanlig hederlig mopp. Den har tyvärr samma problem med höga lister som resten av alla maskiner på marknaden och den har inga problem med att ta sig in i vårt badrum men ut kommer den inte då golvet är lägre där inne och listen blir då för hög. Detta är som sagt ett problem med alla robotdammsugare idag och jag hoppas verkligen att någon smart person löser detta snart.

Dammsugarpåsen där all skit hamnar

Xiaomi Home-appen är vi sedan tidigare bekanta med då våra smarta fläktar och smarta-hem-produkter redan finns där och att navigera sig i appen och ställa in sin robotdammsugare är både enkelt och logiskt. DreameBot D10 Plus har en sugkapacitet på 4 000Pa och den orkar städa i upp till 180 minuter. Den inbyggda dammsugarpåsen i tömningsstationen håller i upp till 45 dagar innan den är full och den mappar upp vårt hem med hjälp av LIDAR. Sen om man önskar så går den att styra med hjälp av Amazon Alexa. Prislappen ligger på 499 dollar i USA men priset i Sverige är inte satt ännu då maskinen kommer hit först i slutet av juli.

Generell fråga. Är det främst bara tillverkare huserade i Kina som gäller inom detta produktsegment? Både Dreame och Roboroc etc är kinesiska företag, något som i alla fall jag gärna undviker.

iRobot Roomba och Neato är amerikanska företag.

Tyvärr så mycket sämre maskiner också :frowning:

De har några modeller som gör jobbet men inte till samma låga pris. Man behöver kika på deras dyra modeller för att få motsvarande funktioner som man får med en billig Roborock.

Vilka då tex? Neatos flaggskepp var ju brutalt dåligt till exempel och kostade närmare 10 000:-

Har hört positiva omdömen om iRobot Roomba j7+. Har ingen erfarenhet själv av någon av deras modeller.

Har haft en Neato Botvac D75 i sex år. Inga lyxiga extrafunktioner men den gör ett alldeles utmärkt jobb med att dammsuga tycker jag.

Är kanske så enkelt att man får sälja sin själ (data) till ett företag i kina om man vill ha rent golv utan att städa själv :slight_smile:

Själ vettefasen, de får reda på min planlösning och hur skitigt jag har hemma typ :joy:

Börjat kolla på ny robotdammsugare och den här verkar ju galet bra 'bang for the buck'.

Är det något som haft den ett tag och kan ge ett omdöme?

Andra förslag i ungefär samma prisklass mottages såklart också gärna.

Följer :sweat_smile:

Min Pure i9 är nära pension nu efter dryga 5 år

Är du nöjd med den? Electrolux va?

I det stora hela så har vi varit nöjda
Var lite buggiga updates i början men den har gått bra. :blush:
Men den börja bli sliten.
Ngt litet är det hela tiden, så man köper väl ngn reservdel då o då.

Så länge den funkar så får den nog en uppgift, antingen övervåningen eller uterummet :sweat_smile:

Nu är vi sugna på en självtömmande samt med moppfunktion som är bra

Vi har haft en Neato D75 som dog för något halvår sen och självtömmande är högt på listan för oss. I övrigt något prisvärt och det sa min reasearch att DreameBot verkar vara.

1 gillning

Vi slog till på en DreameBot D10 Plus för den kändes väldigt prisvärd. Bara kört den ett par gånger men en rejäl uppdatering jämfört med vår gamla Neato. Tyst och fin gång och jätteskönt att kunna dammsuga bara ett rum.

2 gillningar

:wave:t2:

Är ni nöjda med dammsugaren?

Otroligt nöjd med min! Går 3-4 ggr i veckan!

1 gillning

Varför föll valet på denna istället för t.ex Roborock som verkar anses bäst? :blush:

Hade för mig du hade en L10s Ultra ? :sweat_smile:
Lutar åt en sån för vår del :blush: