Dockerholics

Ni är många som kör docker redan, men vi har inte snackat om olika containers som ni använder.

Vill dela med mig av en jag verkligen gillar.

Mealie.
https://hub.docker.com/r/hkotel/mealie

Vi sparar ner recept där och delar med familj och vänner. Det är oftast copy/paste från en URL eller så lägger man in manuellt.

Vi sparade nyss ner min mormors recept som gick bort för snart 4 år sen. Det har varit konstant frågande genom släkten om olika recept. Nu finns allt digitalt och enkelt för alla. Morfar blev så glad att han började gråta.

Har ni andra containers som ni verkligen gillar?

8 gillningar

Ja det finns då nästan allt :smiley: , jag har för tillfället bara Scrypted som används till att få unifi kameror in i Homekit. Det går även att använda för Google Home och Alexa.
Snabbt och stabilt, sällan några problem.

1 gillning

Använder själv Airtable till samma syfte :slight_smile: Men har ju en server där jag kan testa detta istället :+1:t2:

1 gillning

Kör Paperless-ngx och en liten webdav-container som min scanner-app på iPhones skickar filerna automatiskt till.

1 gillning

Körde paperless för något år sen! Hade helt glömt det. Får snurra upp en ny container igen :slight_smile:

Kör också Scrypted, fast via HA som är på en egen maskin. :innocent:

Almost there... :smiley:
image

2 gillningar

Sådärja! Kul! In med docker-compose och sen portainer så är du hemma att leka loss sen! VSCode är skönt att ha när du sätter upp flera containers så du slipper skriva allt direkt i terminal. :slight_smile:

1 gillning

Just nu är det dessa som är igång på min synology:

bild

Hittade denna. Sjukt smidigt UI för att hantera reverse proxy och SSL cert från Lets Encrypt

1 gillning

Jag kör SWAG har inte orkat brytt mig om att ändra :joy:

1 gillning

Vad är vitsen med den där? Jag hade tänkt sätta upp en VPN (i docker?) för att komma åt HA remote, men gör den där något likvärdigt?

Kan ju vara smidigt för typ Sonos också :slight_smile:

1 gillning

Du tänker helt rätt om man vara säkrare, men med VPN, släng in t.ex. Wireguard (kör själv det, men bara för att komma åt SSH på servrarna hemma)

Med Nginx Proxy Manager / SWAG / Cloudflare tunnel eller liknande reverse proxies så behöver du inte hålla på att manuellt öppna portar till olika tjänster. Du kan koppla direk till domain/subdomains. Allt traffik sorteras via cointainerns och skickas rätt med SSL cert osv.

1 gillning

GitHub - alexbelgium/hassio-addons: My homeassistant addons För oss bekväma som gett upp och gått över till home assistant OS :slight_smile: Här finns det ett repo som tillhandahåller den mealie

1 gillning

Vackert! Enkelt samtidigt som det blir svårare om man vill hålla på själv. Gillar det ändå. Jag började med https://dockstarter.com själv, sen har jag migrerat mer och mer utifrån kundskap.

Alla bra images ligger under jitesoft organisationen på docker hub såklart. :wink:

https://hub.docker.com/u/jitesoft

2 gillningar

Ser Ansible där. Har inte doppat tårna i det ÄN, men skulle vilja lära mig!

Tyvärr en av få som inte aktivt uppdateras, hehe, använder det en del, men inte i docker för närvarande. Kanske ska se över den någon dag så den är up-to-date... :wink:

1 gillning

Har installerat Proxmox på en överbliven dator för att testa lite. Men känner mig initialt lite överväldigad över alla möjligheter. :slight_smile:

Ni som kanske är lite mer pålästa, ska man sikta på att köra Docker+Portainer i en VM och sedan alla containers i Docker eller hur gör ni?

Tanken är, om jag får allt att lira är att få in allt från Home Assistant (som i dagsläget rullar på en RPi) och från min Synology NAS (som även kör bland annat Jellyfin och lite andra servertjänster i Docker) på Proxmox-servern.

1 gillning

Tycker du ska göra det enkelt för dig själv.

1 x VM med ubuntu, docker, portainer. Här kan du köra HA i docker också. sen alla extra containers som zigbee2mqtt, vscode, mosquitto mm. Eftersom det är en test maskin så släger du in jellyfin här också med alla arrs.
1 x VM med typ TrueScale som NAS istället för Synologyn.

Ganska bra början. Har du hårdvara för det så köra jellyfin och alla tillbehör runt på en egen vm.

Du kan även rulla upp en VM med enbart HASSOs så slipper du hela saken med docker och containers.

Säg till om du vill ha lite docker-compose filer med standard saker eller bara allmän hjälp har en test rigg som jag har någonting på så vi kan göra det samtidigt :slight_smile:

1 gillning