Tack för hjälpsamheten! Har inte hunnit komma så långt än att jag har några direkta följdfrågor.
Det går långsamt framåt här. Har installerat Proxmox på en i5 7500T, 32 GB RAM och SSD på 2x256 GB. Har hittills hunnit med att få igång Hassos på en VM. Proxmox känns överlag lättanvänt, men som sagt överväldigande.
Synology NAS är i mitt fall egentligen Xpenology på en ännu äldre PC. Körde en NAS från Synology som havererade för ett par år sedan och eftersom jag använde SHR på diskarna (4x4 TB) valde jag Xpenology för att snabbt få upp allt och slippa dataförlust. Sen har det bara rullat på. Antagligen kommer jag därför att fortsätta på det spåret i Proxmox, även om det är lite av ett hack.
Slänger in Immich! Mitt icloud började bli fullt samma med google konto. Jag har flyttat över alla våra våra bilder.
Immich är riktigt smutt som alternativ! Utvecklaren har lovat att det alltid kommer vara gratis dessutom.
Men se till att ni har ordentlig backup. 3-2-1 gäller.
Vi håller på att flytta allt från firman också dit till egen instans.
Rekommenderar det varmt. Har kört det i cirka 1 år.
Det enda jag saknar är att man måste öppna Immich appen för att den ska synca bilderna.
Annars är det klockrent. Bra maskininlärning via AI om man vill det. Får upp massor med info om bilderna och kul med när man ser vilket år och hur gammal man var när bilden togs.
Kört nu i 5-6 dagar, imponerad! Snabbt, AI/ML är sjukt bra. Funkar riktigt bra.
Tips om någon annan migrerar och man får felet "Files without sidecar", sök efter det i loggfilen, ta bort dessa filer och kör igen så kommer det fungera. Är filerna inte korrupta så är det bara att lägga till dessa manuellt efteråt.
Du har inte provat slagit på "Turn on background service"?
Jag har den inte på iofs, men ska testa nu.
edit: Background service verkar inte fungera på iOS än, men fungerar fint på Android.
edit2: Funkar på iOS också, iOS verkar ha någon inbyggd intervall den tillåter background service. Så det funkar. På Android sker syncen på en gång.
Jodå har background service på, men som du säger så fungerar det inte på ios.
Håller på att sätta upp icloudpd som plockar ner datan, men den klagar på fel användarnamn & lösenord. Även fast det är korrekt. Misstänker att det är min VPN mot servern hemma som gör att det spökar. Ska prova mer när jag är hemma.
EDIT: Läste inte hela ditt inlägg. Min syncar inte om jag inte öppnar appen och har den öppen?!
Haha, kanske varit jag som är otålig, men har för mig att jag läst att man måste ha appen igång, men den uppdateras ju hela tiden. Märkte en annan sak, jag raderade alla mina icloud bilder, så fick jag upp fel med ett antal bilder i immich att de inte fanns längre.
Fick återställa alla bilder från icloud. Måste titta lite mer noggrant på det när jag är hemma i lugn och ro!