Din bärbara Mac kan gå sönder om du täcker för kameran

Men varför täcker folk för sina kameror?
Jag förstår kändisar och politiker m.m men vanliga Svenssons, vad är syftet?

1 gillning

Gemene man(hen) har svårt att värdera risk.

Onani?

Ja täcker man för behöver man ju inte betala till de som mailar en och har bilder på akten. :rofl::rofl::rofl:

Det är därför jag aldrig sätter mig framför en datorn som har ”skydd” för kameran innan tangentbord och trackpad blivit desinfekterad

3 gillningar

Poäng!

Risk för vad? Känns som folk har blivit lite väl nojiga när det gäller säkerhetstänk. För gemene ”hen” så behöver man inte känna sig så orolig. Eller?

Jag tänker om företagets policy säger att man behöver täcka kameran pga av någon risk så borde företaget se till att arbetstagaren inte skall använda en dator från första början med kamera. Men alla bärbara kanske har kameror nu?!

Hur gör folk med mikrofonen? Pluggar igen med lite silikon?

1 gillning

Vissa tillverkare kan leverera utan kamera, Dell t.ex.

Folk har helt enkelt svårt att värdera risk. Hur stor är risken? Vilka konsekvenser får risken? Är jag ett riskobjekt? Är min verksamhet ett riskobjekt? Etc.

Lenovon som jag har från arbetsgivaren har en liten lucka man dra framför kameran

Läste att Apple är sura för de inte kan spionera på sina användare längre.

Då får du hitta bättre källor :wink:

1 gillning

Eltejp :kissing_heart:, en liten liten bit, så man ser om lampan är tänd. True tone är trevligt, men att skärmen minskar och ökar i styrka tycker jag bara är irriterande iaf på en MacBook/iMac mm, på en telefon ok.

Fast då blir det ju gult (eller vad det nu är för färg) :wink: Hela MacBooken blir som “datan” med fula klistermärken på :hugs:

Om man är rädd att kameran är igång utan man vet det så borde man vara mera orolig för att mikrofonen är avlyssnad. Det avslöjar betydligt mer än vad kameran gör. Mikrofonen har betydligt större upptagningsområde än vad kameran har.

Don efter person samt ändamålen helgar medlen:-!

Hittade Magic 811 som har samma fästämne som Post-it, smidigare flytta än vanlig Magic. Diffuserar ljus på ficklampor, optisk utrustning etc och dämpar enl uppskattning 10-15% så kanske även lite bättre i det avseendet:

Finns ex vis hos Dustin för 34 SEK.

1 gillning

Finns även de som har fysiska strömbrytare för kamera/mikrofon samt vissa även WiFi/Bluetooth!

Ex vis några modeller från HP samt för de mest integritetsmedvetna Librem

Genom sig själv känner man andra!

Liksom Apple är 3M är kända för sina kreativa reklamkampanjer, åtminstone i USA!

Vanlig genomskinlig no name-tejp är oftast så värdelös. Blir bubblig och krymper om den får sitta ett tag. Gulnar papper och foton. Separerar i småbitar och kletig värre få bort.

Samma med billiga notisar, sitter inget vidare efter andra tredje flytten.