Din bärbara Mac kan gå sönder om du täcker för kameran

Från sajten:
image

Täcker du för kameran på MacBook, MacBook Air och MacBook Pro kan den i förläningen gå sönder.

Detta då datorerna inte är byggda för att medge någon form av upphöjning när skärmen går emot datorns chassi. Vidare finns det sensorer bredvid som automatiskt justerar ljusstyrka och färgtemperatur (för oss som inte stänger av det).

I stället menar Apple att vi måste lita på att kameran inte kan vara igång utan att den lilla gröna dioden lyser och på så sätt gör oss uppmärksamma att den är igång. Vidare tipsar Apple om att det går att ställa in vilka appar som skall ha tillgång till kameran med mera.

Skulle exempelvis jobbets policy kräva att kameran täcks över får det absolut inte vara tjockare än 0,1 mm.

Via Feber.

Varför i hela fridens namn skulle datorn kunna gå sönder om man sätter en tejpbit för kameran?

If you close your Mac notebook with a camera cover installed, you might damage your display because the clearance between the display and keyboard is designed to very tight tolerances. Covering the built-in camera might also interfere with the ambient light sensor and prevent features like automatic brightness and True Tone from working. As an alternative to a camera cover, use the camera indicator light to determine if your camera is active, and decide which apps can use your camera in System Preferences.

Är den inte tjockare än 0,1 mm så fungerar det uppenbarligen.

Inget av det där säger ju att datorn skulle gå sönder, endast att automatisk ljusstyrka inte fungerar och det säger ju sig själv.

Fortfarande så kan ju inte datorn gå sönder.

Ok.

Läs det jag länkade till så finns det mer information. Som jag tolkar det vill Apple vara övertydliga att överhuvudtaget inte alls täcka över kameran. För alla har olika uppfattningar vad som är tjockt och tror att det går och sen spräcker dom skärmen.

I länken i artikeln hittar du allt vad Apple säger om det hela.

Jo, jag läste det nu också.

Självklart så kan ju hårdvaran gå sönder om man sätter något tjockt och hårt för kameran och sedan smäller ihop laptopen.

Men att datorn skulle gå sönder för att man täcker för med en tejpbit är ju bara löjligt. Det skulle vara som att datorn är byggd för att ta sönder sig själv om användaren täcker för kameran.

Det har dom inte skrivit heller. Läs vad Esse länkar till.

Alla länkar säger samma sak :

If you close your Mac notebook with a camera cover installed, you might damage your display because the clearance between the display and keyboard is designed to very tight tolerances. Covering the built-in camera might also interfere with the ambient light sensor and prevent features like automatic brightness and True Tone from working.

Och detta har jag responderat på ovan redan.

Så vad tjafsar du om?

Tjafsar inte ett endaste dugg, säger bara att ingen dator går sönder för att man sätter en tejpbit för kameran. Fick intrycket att det var vad som insinuerades.

Och det har inte Apple sagt heller så du konstaterar något i onödan.

Ok, detta läste jag som att datorn kunde gå sönder :

Closing your Mac notebook with a camera cover on it might damage your display

Men ok, då är det ju bara att vi lämnar det.

Och vad är “camera cover” Googlar man handlar det inte om någon tejpbit utan en betydligt tjockare sak

4 gillningar

Aha, jag trodde inte det fanns en definition för vad detta är exakt. Jag trodde det kunder vara vad som helst som ”döljer kameran”. My bad i så fall.

Nu spelar du bara dum.