Din bärbara Mac kan gå sönder om du täcker för kameran

Artikeln är tydlig - allt som är tjockare än 0,1 mm oavsett material är dåligt för skärmen. Allt som är tunnare än 0,1 mm är inte skadligt för skärmen.

1 gillning

Detta borde Apple ha varnat för tidigare. Har en son som för några år sedan stängde min MacBook Air med en massa Lego mellan skärm och tangentbord. Det höll inte skärmen för. :astonished:

Lego är satans verktyg - det vet vi alla som trampat på det!

Vem var det som fick stenskott på sin MacBook Pro för ett antal år sedan? Var det kanske @Claes?

En bit Post-it-lapp över kameran brukar funka perfekt. :smiley:

Även att inte aktivera kameran är rätt safe också :grin:

1 gillning

En liten bit 3M Post-it gör saken biff!

Billigt, lättillgängligt, snabbt och enkelt flytta på när kameran behöver brukas.

Sätt några i reserv på skärmkanten om/när väl tejpen förlorat fästförmågan.

Följer det inte med ett Apple-klistermärke att sätta över kameran?

Känner att vi behöver en omröstning här - täcker du över kameran?

  • Ja
  • Nej

0 röster

1 gillning

Måste man ha en bärbar Mac för att delta? :rofl::rofl:

Nej men en kamera :slight_smile:

1 gillning

Det finns men den går att täcka över och stänga kraftfullt. :rofl::rofl::rofl:

Prövade precis bästa lösningen; 3M Scotch Magic FTW!

Då får man en suddig bild, så motparten ser det är någon/något där om man vid inkommande samtal inte hinner ta bort tejpen snabbt nog. Inte så noga klippa till en smal remsa då dioden syns tydligt genom tejpen (när fulingarna spionerar:). Säkert även längre livslängd på fästämnet än notisar (särskilt Ikeas…).

Man får låta en liten bit sticka ut över kanten och vika den delen dubbel, som grepp. Möjligen inget för fodralentusiaster eller Apple, “greppet” (dubbel tejp > 0,1 mm??) under locket kanske sabbar hela “datorn”:wink:

Viktigt påpeka vara märkesfanatiker i detta fall, Scotch Magic är sedan 1961 överlägsen all sorts lågpristejp då den (i de flesta fall) är lätt ta bort utan rester.

Haha, finns det varumärkeskrig i tejpbranschen alltså :sweat_smile: :sweat_smile:

Jobbar du på 3M / Scotch? :wink:

Varför inte bara ställa in i datorn vilka appar som ska ha tillgång till kameran och ha koll på kameralampan? Då slipper man ju hålla på med allt vad klisterlappar och tejp heter öht.

1 gillning

Nej, det enda skämproblem jag haft var när jag höll en ny och svindyr PowerBook 180C i ena näven och en kopp kaffe i den andra näven. Den skållheta kaffekoppen började glida mig ur fingrarna så självklart släppte jag PowerBooken för att inte spilla kaffe.

Den kaffekoppen kostade mig över 40.000:- om jag minns rätt.

1 gillning

Då utgår jag ifrån att det var Kopi Luwak i koppen. :rofl::rofl::rofl:

Man blir ju nyfiken vem som svarade ja och varför. :thinking:

1 gillning

Eller hur! Har en känsla av en som svarat ja… :laughing:

hehe ja, det verkar dock vara anonymt!