Det krisar hos Viaplay – över 25 procent av personalen får lämna

Firesale tydligen

1 gillning

Jag har Viaplay bundet för 200 spänn i månan fram till mars nästa år. Efter det blir det troligen ingen fortsättning. Då blir det F1 TV Pro istället. Det tråkiga är att man missar IndyCar.

Gett upp Premier League?

Japp, slutat med stryket, då finner jag inget nöje i att titta heller.

Snart heter kanalerna Viaplay Innebandy, Viaplay Kast med liten boll och Viaplay Spökboll.

Priset sänker de inte.

3 gillningar

Awkward Episode 2 GIF by The Office

1 gillning

Nu kommer prishöjning igen.

När kommer konkursen?

Dom verkar ha lika många liv som en katt.

Kul kuriosa är att jag jobbade för MTG som startade viaplay i 5 år.
Det här var när parabol var inne och vi hade ett helt gäng med fältsäljare. (Sinnessjuka löner plockades ut av toppsäljarna)

VD för stunden var Hasse Skarplöth (nu VD för ATG) vid en utbildning som jag höll för nya säljare så kom Hasse in och pratade om framtiden för Viasat, då var Viaplay huvudfokus och att tänka tv 3.0.

De verkar misslyckas rätt så katastrofalt...

1 gillning

Man undrar hur det går för deras linjär-tv och om det bara är Viaplay som blöder pengar från dyra sporträttigheter och satsningar på egna produktioner?

Det verkar ju som om Viaplay levt kvar i ett Kinnevik-tänkade där man köper marknadsandelar men det funkar sådär i en mogen marknad.

2 gillningar

Jag har dålig koll numera. Men MTG kör väl mer gaming idag.

Parabol är rätt dött. Linjär-tv är dött inom några år.

Det som var charmen/tanken med online förr (1 abb för allt osv) är dött. Alla försöker komma in på marknaden men under olika premisser. Så samma träsk igen med rättigheter.

Ja, jag tror inte MTG har mycket ägarintresse kvar i ViaPlay. Smart att sälja av verkar det som.

Min gissning är att vi får se en konsolidering på film/tv-streaming på samma sätt som på musik. Idag har det ju mer eller mindre stabiliserats sig till Spotify, Apple, YouTube och Amazon. Inom film/tv-streaming ska alla kanaler och produktionsbolag ha in egen tjänst och jag tror inte det är hållbart i längden.

Marknaden har ju varit på väg åt motsatt håll. Alla vill in på streaming marknaden. De har sett Spotify & Netflix fungera. Nu kör alla sitt egna race och det splitrar alla konsumenter.

De har lurat in alla i en falsk vagga. Folk betalar mer idag för olika streaming tjänster än vad de tidigare skulle betalat för 1 t.ex parabol tjänst. Mängder med subscription models är äcklig just nu. :frowning:

Just därför tror jag att det kommer en motreaktion.

Allt eftersom folk fattar att det är så slutar man bara låta prenumerationerna gå och tar en månad eller två här och där när det kommer något dom vill se. Då funkar ju inte affärsmodellen längre och marknaden reagerar.

All linjär-tv går mot over-the-top streaming vilket gör att kostnaderna minskas för satellithyra, kabelkostnader och lägger istället över ansvaret på nätägarna.
Viasat slutade leverera kanaler via astra och slog ihop med allente och thor.
Förhoppningsvis lättas licensreglerna för hur linjär-tv får levereras till slutkund vilket öppnar upp marknaden för mer konkurrens.
Borde förhoppningsvis bromsa priset?.

Är det bara jag som känner en viss streamingtrötthet? Trött på att sitta men drös abb som kostar multum.
Jag tror linjär-tv kommer finnas ett bra tag till,

Har inte kollat på linjär TV på över 10 år. Avskyr det. :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Streaming är här för att stanna men det börjar helt klart bli dyrt och folk har börjat slimma bland sina tjänster. Har själv sagt upp några som inte används direkt. Men betalar gärna om det används.
Och det är ju väldigt lätt att säga upp tjänster och hoppa på igen när man känner behovet eller när det kommer kampanjer.

Mitt Viaplay abonnemang går ut i mars. Då får det bli F1 TV PRO istället. Senaste halvåret i sportväg så är det i stort sett bara F1 jag tittar på ändå. Tele2 blåste ju sina kunder på Champions, för mig har de även plockat bort film och serier.

Linjär-TV är bra som brus om du inte orkar välja aktivt vad du vill se.

Och ibland så passar det.