Det krisar hos Viaplay – över 25 procent av personalen får lämna

Från sajten:
image

Viaplay släppte imorse sin kvartalsrapport och det var ingen rolig läsning och bolaget kommer nu dra igång ett stort sparprogram för att försöka vända den negativa trenden.

Under det andra kvartalet hade bolaget en rörelseförlust på 6,5 miljarder och över 25 procent av de anställda kommer nu få lämna bolaget. Anledningen till det dåliga resultatet är en kombination av att allt färre prenumererar på deras streamingtjänst men de har även haft dyra satsningar på eget innehåll och köpt på sig kostsamma sporträttigheter. Viaplay har tagit beslutet att lämna de baltiska länderna och fokusera helt på norden.

Viaplay har idag ett par billigare grundpaket som kunder kan prenumerera på och dessa innehåller ingen sport. Samtliga av dessa paket kommer att tas bort då fokus framåt ska vara på sporten. De har inte stängt dörren för att sälja hela bolaget och tittar även på att börja med vidarelicensiering av sina egna produktioner. Om Viaplay lyckas vända den negativa trenden återstår att se.

Källa: Viaplay, via Expressen

Prenumererar du på Viaplay?

  • Ja
  • Ja, men bara för sporten
  • Nej
  • Funderar på att starta en prenumeration

0 röster

Fast det var väl några månader sedan som detta hände och en massa folk blev varslade? Tycker iochförsig inte att det är så konstigt, med tanke på Viaplays hutlösa priser på sporten. Som det är idag, så är enda sättet för oss som tittar på både Indycar och Formel 1 att ha Viaplay Sport. Lyckades dock kapa till mig ett riktigt bra pris, då jag tecknade Viaplay Sport via Tele2, så jag pröjsar 199kr/mån för Viaplay Sport. Blir inte kul nästa år när det är dags att binda om.

Mycket ligger väl i dom många och hutlöst dyra sporträttigheter dom har skrivit kontrakt för och vissa av dom i ganska många år framåt.
Om jag minns rätt när dom snackade om det i Mediapodden rörde det sig om 37 miljarder kronor.:sweat_smile:

Och när det gäller frågan om prenumeration av Viaplay har dom svenska streamingtjänsterna aldrig intresserat mig. Så även CMore.
Varken intresserad av sport, underhållning eller svenska serier. Dom har väl en del utländska serier men väldigt få som är väcker något habegär.

Det ska bli intressant att se vad som då händer med mitt Telenor abonnemang som innehåller Viasat. Jag tänker inte betala en spänn för någon sport, då blir det uppsagt.

Utan att kunna den här branschen särskilt väl känns det konstig att så plötsligt ha så stora förluster. De måste ju ha gjort en extrem blunder.

Själv har jag Viaplay för fotbollens skull. Ser Mycket sällan på annat där. Vill se F1, men hinner sällan.

Frågan är om man överskattat folks intresse för sport (och vilja att betala höga månadskostnader för den)? Kan ju hoppas att publiken drar i nödbromsen, så att man kanske kan ta ett omtag vad gäller kostnaderna.

Själv tappar jag i alla fall allt mer intresset för fotboll – intresset peakade väl runt 2009 för min del – i takt med att det allt mer handlar om (smutsiga) pengar och att sporten allt mer verkar ha tappat kontakten med verkligheten. Vore roligare om klubblagsfotboll kunde handla mer om hjärta och utveckling av egna talanger och mindre om enorma summor pengar.

Överskattning av sportintresset lär det nog inte handla om, däremot att de inte har rättigheter till det folk helst vill se. Satsar på Norden men inte ha tillgång till t ex de högsta fotbollsligorna? Då tror jag det blir svårt att ha sporten alls.

Avsåg såklart intresset för den sport de har rättigheterna till. :blush:

1 gillning

Jo, jag prenumererar, men jag vet inte riktigt varför, eftersom det nog är den kanalen jag tittar på minst,

Jag tror bolaget fick lite storhetsvansinne. Som när de köpte en sportkanal i England:
Viaplay Group förvärvar Premier Sports och accelererar inträdet på den brittiska marknaden - Viaplay Group (cision.com)

Man tycker styrelsen borde haft lite bättre koll.

Viaplay finns ju i Norden, Baltikum, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Det har nog gått lite fort med expansion och dessutom 37-38 miljarder i rättigheter. Man stänger säkert många marknader och fokuserar på sport i Norden

Jag har haft ViaPlay i några år och tycker dom är dyra men bra sportproduktioner. Tror det är rätt att fokusera på sporten.

Vet inte hur mycket ägande Kinnevik/MTG har kvar, men känns det inte som en klassisk Stenbeck-strategi att köpa allt man kan och sen ha uthållighet att vänta in vinsterna? Men nu verkar man inte kunna hålla ut...

Viaplay är på tok för dyrt. Amazon har bland annat Premier League och Champions League i UK och där kostar det 9 pund per månad (eller 15 pund och då får man handla med fria leveranser på amazon.co.uk också.). Är helt orimligt att försöka ta ut 550 kr i månaden för lite sport. Bättre att bolaget säljs och att ett annat företag med en bättre affärsmodell kan ta över och pressa priserna till rimliga nivåer.

Fast du som bor i USA borde väl kunna nyttja peacock för Indycar? Känns ju som de borde ha lite bättre kvalitet på sina kommentatorer än Viaplay där ingen av kommentatorerna har bra koll på just Indy.

Jo men vi har bott de senaste fyra åren i Sverige och flyttade tillbaka till USA i mars. För mig så har nog Viaplay varit ovanligt prisvärt eftersom jag kollar på F1, Indycar, NHL och NFL (som Viaplay hade rättigheterna till fram till förra säsongen).

(Peacock är okej för Indycar och bättre än Viaplay, men fortfarande sunkig jämfört med F1.)

Ej månader. Veckor sedan bara, har gått väldigt snabbt sedan nya VD tog över.

Runt 20 st inhyrda HR personer som skötte alla samtal med medarbetarna.

Några av deras originalserier har varit riktigt bra, bland annat Threesome (säsong 2 kommer i höst).

Franska Canal Plus köper en stor post i Viaplay:

Är stor fotbollsfan och har Viaplay via Telias paket All Sport för 699/mån (12 mån bindning). Lite dyrt men delar det hela med en likasinnad polare. Skulle aldrig hoppat på det ensam.