Det krisar hos Viaplay – över 25 procent av personalen får lämna

1989: TV1000 startas och sänds via ViaSat-parabolabonbnemang samt kabeltv-operatörerna
2012: TV1000 byter namn till ViaSat Film/Sport
2020: ViaSat FIlm/Sport byter namn till V Film/Sport i samband med att ViaSat (Som då ägs av Nordic Entertainment Group AB (Nent) går ihop med ärkekonkurent Canal Digital och blir Allente.

2022 byter Nordic Entertainment Group AB (Nent) namn till ViaPlay Group – ViaPlay Group är alltså inte bara streamingtjänsten utan äger TV-kanalerna TV3, TV6, TV8 med mera samt halva Allente.

1 gillning

Piratkopiering har åter igen seglat upp som en grej som det hänvisas till när de som tar betalt för film och tv-serier har det tufft. Jag har en känsla av att det är något man drar till med för det låter bra när det i själv verket handlar om att man köpt sporträttigheter för 30 miljarder.

Men vi leker med tanken på att piratkopiering åter igen ställer till det. Förr i tiden handlade ju piratkopiering om att få tillgång till film och tv-serier enkelt när det var i princip omöjligt att lösa det på annat sätt. Sedan kom streamingtjänsterna och vi var snabba på att ansluta oss och betala 50-100 kronor till olika ställen för en totalsumma vi var bekväm med.

Men nu kostar ViaPlay 149 kronor i månaden, C More 149 kronor i månade – då ingår inte ens någon sport i någon av dessa paket. Netflix kostar 179 kronor månaden om vi skall ha 4K och Atmos – samtidigt som priserna höjts har produktionen av unika och påkostade tv-serier minskat.

Om piratkopiering ökar igen, ja då är det väl helt enkelt en marknadsreaktion på att streamingtjänsterna har fel prissättning och fel innehåll.

9 gillningar

Spännande att se hur man ska jaga IPTV leverantörer uppe bland molnen.
Säger inte att det är omöjligt fast svårare då tiden när en piratserver stod hemma i garderoben är förbi.

Jag tror att de övervärderade sporten… (som du är inne på)

Jag skulle gärna betala för F1 separat. Men de har bara paket. Lite otidsenlig modell:

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Fildelning 2023?

Samma här, övergav dem när de slängde ut oss gamla kunder som hade bra pris, och kör F1TV. Saknar visserligen Jannes kommentering, men jag trivs med F1Tv, skulle dock vara nice med bara F1, Indycar att köpa från viaplay på svenska.

2 gillningar

Jag hjälper en gammal granne och fotbollsfantast med hans TV-paket. Det är ju en djungel med olika leverantörer som byter namn. Men han har Allente Premium och när vi loggar in där står det att han har tillgång till ViaPlay om han klickar på en knapp, vilket han inte har gjort.

Han betalar enligt hemsidan 873 kronor. Men på hans bankutdrag är det oftast 979. Det ska vi kolla upp.
Han har även ViaPlay separat som han betalar 549 kr för. Det måste ju gå att säga upp då han har det i sitt Allente Premium? Eller missar han något då? Han tittar via en box på TV hemma eller på sin dator i sommarstugan, viket han vill kunna fortsätta att göra. Han tittar mest på fotboll, PL och CL, samt filmer och serier via ViaPlay.

Till sist en fråga som gäller även mig. Om han vill se Allsvenskan, hur gör det billigast? Även här finns en en knapp för att aktivera Discovery+. Det ger väl Allsvenskan? Han är inte superintresserad av det, men vill ha det om det inte är för dyrt. T.ex. om han kan säga upp ViaPlay och få allsvenskan för en kostnad som är lägre än det han betalar nu för ViaPlay.
Så här ser det ut vad gäller Discovery+.

Viaplay är ju bara att säga upp. Saknas något så är det bara att köpa det igen, han har ju inget finpris på det ändå.

Du nämnder att han brukar se CL. I så fall har han CMore och då har han redan Allsvenskan där. CMore har köpt in Allsvenska sändningarna från Discovery+

Jag är inte kvar där ännu, men det var lite min tanke. Han blev både glad och sur. Glad för att han kanske kan spara 500 i månaden, sur för att ViaPlay och Alliente inte har berättat det här för honom.

Han frågade om hans inloggning ändras och om ViaPlay kommer att minnas vad han tittat på i serier?

Jag ska se om jag hinner titta förbi honom i eftermiddag, men vi har 10 kompisar som snart börjar anlända för en helg i sus och dus. Plus att jag är byggledare..:sweat_smile:

Hos Viaplay använder man samma inloggning. Hos C More (TV4 Play på måndag) är det separat inloggning om man loggar in via leverantör.

1 gillning

Golf brukar inte ingå om man har Viaplay via Allente, Telia eller liknande. Annars är allt samma som att skaffa direkt hos Viaplay.

Golf säljs även som en separat tv-kanal.

2 gillningar

Fortfarande mörkt för Viaplay....

:camera_flash: Visa det här inlägget på Facebook Bei Facebook anmelden | Facebook

Sist sa dom väl att dom skulle fokusera på sporten men frågan är hur lång tid det tar innan dom måste börja sälja av dom extremt dyra rättigheterna och då finns det inte mycket kvar av kanalen.

Man kan skriva, den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Det är Viaplay just nu :slightly_smiling_face:

Frågan är hur mycket företagskulturen från Kinnevik/Stenbeck har funnits kvar?!? Investera, investera, investera och så småningom kommer avkastning...

De ska sälja det Engelska bolaget som sände sport. Samt dra sig bort från flera länder, verkar inte bli mycket kvar av Viaplay.

Undrar hur hårt de drabbas av IP-TV piraterna?

Förmodligen inte jättemycket killgissar jag. Man har ju satsat helt vansinnigt, bara Premier League kostar 25 miljarder för 6 säsonger i norden. Hyfsat svårt att få tillbaka.

1 gillning