Det här med extra skärmar

Man vill såklart ha en extra skärm helst 4k eller iaf minst 2k.
Men om man som mig sitter med en MBP 14” har man XDR och då saknar man den skärmen.

Alternativet som finns är LG 24’’ UltraFine 24MD4KL IPS 4K men den kostar därefter.

Eller apples egna XDR skärmar.

Slutar oftast att jag har min 14” som huvudskälens och kör min 1080p skärm som jag har externt idag som test / reservskärm.

Föredrar 24” har testat 32” och även ultrawide 34” men tycker dne blir för stor och jag gillar att ha två skärmar att kunna sortera upp mina fönster på ett bra sätt.

Hur gör ni?

Föredrar 34 Ultrawide alla dagar i veckan – både för desktop och spel (dock inte samma 34" för det :slight_smile:)

Arbetsskärmen.

Spelskärmen:

Man behöver hög pixeltäthet. Annars blir det som att titta på en Apple 3GS när man väl vant sig vid retina.
Faschinerande att inte fler efterfrågar hög pixeltäthet, men marknaden styrs väl av gamers eller kontorsfolk.

1 gillning

Precis, men jag som sitter på kontoret vill ha hög pixeltäthet med.

Skärmen finns men du vill inte betala för den. Du kanske måste ändra din budget.

Hade den inte haft flera år på nacken hade jag köpt den. Xdr är jag inte beredd att betala för :sweat_smile:

Hej,
Tänkte köpa nya externa skärmar men kan inte bestämma mig för 27” 4k eller 2k? Kanske 2st 24” 2k istället för två/en 27” 4k?

Så många alternativ, misstänker att 24” 2k blir väldigt litet. Så kanske 27” 2k blir bra? 27” 4k kanske blir för smått?

Någon som har input här? Kör en MacBook Pro 14”

Vad kör ni? Kör ni 1:1 eller kör ni skalning?

För smått blir det inte utan du väljer ju skakning efter behov.

Är detta en vettig skärm till hemmakontoret istället för två 24", eller är den för liten, ska man gå upp till 34"?
Samsung 32" wide. Eller hittar man något bättre i den prisklassen?
32" wide på Netonnet

Kör iMac 27" 5k och en Asus 32" 3840x2160 som extraskärm, på högkant, för program som jag bara behöver ha koll på, mail, todo, teams mm.
Tyckte det blev för stort (att vrida huvudet) med extraskärmen horisontalt. Har man en riktigt stor skärm (chefen har en 42" 4k typ TV) så sitter man ju i mitten och det blir mindre vridningar jämfört med en extraskärm vid sidan av.

BenQ 35" ultrawide. Kommer aldrig kunna gå tillbaka till att ha separata skärmar, och snegler nu på en 49" Dell.

Saknar dock precis som flera nämner – Retinaupplösningen… :frowning:

1 gillning

Prisnivå?
Jag köper helst något för under 4000kr

Det gäller nog Dell Ultrasharp-serien, kika på den, kan finnas något under 4000.

1 gillning

@bjorsi Jag har ingen egen uppfattning om denna annat än att jag tipsa om att denna verkar passa i din prisram efter att nu ha sänkts med 1000 kr.

LG 32UN650 | NetOnNet?

Recension: LG 32UN650 Review 2022: Affordable 32" 4K IPS Monitor

1 gillning

Den verkar likvärdig med Samsungen jag tittar på, dock är samsungen välvd, är det någon fördel med det på 32"?
Samsung 32" Netonnet

Jag vet inte om välvningen bara är en gimmick, jag gillade iallafall inte det på TV men kan vara annorlunda på skärm. Men två stora skillnader till LGs fördel är att Samsung har VA-panel mot LGs IPS och att Samsung saknar VESA-fäste om du skulle vilja byta arm. Dessutom har LG en ytterligare HDMI-port.

1 gillning

En sak som jag tycker saknas på båda skärmarna är en USB-hubb. Det är väldigt trevligt att kunna koppla in tangentbord, mus mm i skärmen och sedan bara koppla in skärmen i datorn så allt klart.
Går att lösa genom att ha en separat usb/thunderbolt-hubb men smidigt att ha allt i skärmen.

1 gillning

För sambon hade det underlättat då de kör PC i arbetet.
Jag som kör Mac och har apples tangenbord + mus känner inte alls lika stort behov av det.

Det är jäkligt trevligt med USB-C också. Så trevligt att bara koppla en kabel för ström, bild, ljud och USB. Men i den här priskategorin är det bara att välja mellan USBC eller 4K.

@bjorsi ska du ha skärmen för hemarbete? Arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön hemma också. De kan inte ge dig en skärm?

Det pågår diskussioner om det men tror att det mynnar ut i att man får bekosta skärm själv.
Vi ska ju vara på kontoret helst.