Det här är Sonos Roam

Nu kan ni avnjuta resultatet av Severyds och Attefors blöta och kaloririka helg:

4 gillningar

Är det möjligt att koppla denna som bakhögtalare likt P1/ONE?

Nej. Tyvärr.

Okej, tack för snabb återkoppling!

2 gillningar

Jag köpte en Belkin 10W Wireless Charging Pad with PSU White | NetOnNet för att ladda min Roam.
Jag läste, slarvigt visar det sig, att plattan laddade med 10W men så var det inte...

Denna laddplatta är perfekt för dig som vill ladda upp din Samsung-telefon eller iPhone extra snabbt. Qi-tekniken har optimerats ytterligare för att kunna erbjuda en laddningseffekt på upp till 9 W för Samsung-enheter och 7.5 W för iPhones. Övriga Qi-kompatibla enheter laddas med en effekt på 5 W.

Så nu när Roamen står ,vertikalt, på plattan så blinkar den lägre lampan Orange väldigt sakta, och vad jag förstår så är det för att laddningen är för klen. Den verkar bara blinka när Roam har nått 100% batteri.
För mig spelar det ingen roll att den inte laddar 10W-snabbt då den oftast lämnas på plattan längre stunder.

Det jag är orolig för är om det är "skadligt" för Roamen att stå på en 5W laddare ?

Varför skulle det vara skadligt?
Jag tänker att det till och med är bättre för batteriets livslängd att ladda med en lägre styrka

Jag tänker också så, men eftersom jag inte kan batterier och sånt så tänkte jag de är bäst att fråga i och med att en orange lampa blinkar vilket det aldrig gör på sonos om inget är fel

Men tar den laddning då?

Yes, laddat den några gånger upp till 100%, lampan blinkar när man sätter den på laddning (likadant som Move) men när den är på 100% börjar den blinka igen från och till. Den kanske gör det innan 100% också men det har jag inte sett.

Angående nya uppdateringen 13.3 så är det här en ny feature: Power adapter requirements for charging Sonos Roam | Sonos
Jag har inte sett den notisen ännu, ska använda roamen på batteri sen ladda och se vad som händer :slight_smile:

If Roam is connected to a charger that is not supplying enough power, the Sonos app will show an Insufficient power supply message in the System tab and in the System settings menu. This usually happens if Roam is connected to a common 5V/1A (5W) phone charger.

If you see this message, connect Roam to a 5V/2A (10W) USB power adapter instead.

Hela changelog: Release notes for Sonos S2 | Sonos

Edit: såg nu att när roam hade 100% batteri och stod på qi pucken så ladda den i 2-3 sekunder sen slutade i 2-3 sekunder och så höll den på så. Kan ju inte vara rätt/bra så nu ryker den plattan och så kör jag sladd direkt in i roamen… lite lätt irriterad att jag läste fel om laddaren

1 gillning

Roam är verkligen så otydlig i sin relation till användaren. Fint att de gör det lite mer tydligt i appen.

1 gillning

Fattar fortfarande inte hur knappen på baksidan funkar på Roam. Det plingar och lyser i olika färger men är ett mysterium vad som händer. :joy:

Jag har aldrig hittat en sämre knapp än den , usch så dålig den är

Lite längre ned här står det vad den gör =)

Har Libratone konkat?

Vi pratade ju om dessa för ett tag sedan, nu när våren närmare sig tänke jag slå till. Men hittar ingen Zipp 2 till Salu? :pensive:. Vad har jag missat :weary:

Det ser ju ut som att den går att beställa från deras hemsida (som laddar sämre än TV) men det är ju ingen garanti att den finns för det.

1 gillning

Tack :pray: Ja det har du rätt i. Hade dock hoppas på att det gick det något mera lokalt ställe.

Ska kolla runt lite till, annars får jag leta upp något annat.

Kollade lite snabbt nu och det finns verkligen nästan inga där ute längre(hittar en Zipp 2 på Elgiganten). Men som @RolexJocke visade så verkar Libratone ju sälja Zipp 2 fortfarande, men inte Zipp 2 Mini. Möjligen ska du se det som en fördel då utvecklingen ständigt går framåt, så för samma pris som du hade tänkt dig får du nog en bättre högtalare från annan tillverkare idag. Inte minst vad gäller Mini.

Jag kör fortfarande någon eller några av mina Zipp 2 eller Zipp Mini 2 nästan dagligen. De är väldigt bra att kombinera med HomePod och HomePod Mini. Zipp 2 anser jag hålla mycket hög nivå fortfarande. Mini 2 är bra för sin storlek.

1 gillning

Sant sant, men hade ju just bestämt mig för att slå till! :yum:.
Då kommer ju nästa problem, vad ska jag köpa då!?! :star_struck:. Ett lyxproblem men dock ej desto mindre ett problem…

1 gillning