Det här är Sonos Roam

Från sajten:
image

Lanseringen av Sonos minsta högtalare närmar sig och nu kan vi dela med oss av vår upplevelse av denna lilla best.

Sonos Roam lanseras 20 april men vi har turen att redan få umgås med denna strövande högtalare för att ta reda på om den hittar hem.

Storleken

Högtalaren är mindre än en 50cl PET-flaska. Högtalaren är precis lagom stor för att hålla i en hand. Den är lätt att greppa och ta med. Det är inte på något sätt en otymplig högtalare. Den går lätt ner i alla olika väskor och kassar. De exakta måtten är 168 mm x 62 mm x 60mm och den väger in på endast 0,43 kg.

sonos roam

Batteri

Trots sin lilla storlek så har den ett batteri på 18 kW som ska hålla i 10h på en laddning. Den har en USB-C utgång på 15W 5V/3A och laddar på 5V/1,5 A eller 2,1 A. I ena änden av högtalaren har vi möjlighet att ladda högtalaren med hjälp av en Qi-laddare eller sonos egna magnetiskt Qi-laddare.

Wi-Fi – Bluetooth

Högtalaren kopplar upp på både 2,4 och 5 GHz på 802.11 b/g/n/ac vilket är mycket tacksamt så att vi slipper hålla på och stänga av 5 GHz för att konfigurera den till nätverket.

Under tiden som jag testat högtalaren så har jag haft mäkta bekymmer med att få den att fungera. Alla som någon gång haft strul med sitt sonossystem vet att Sonos har byggt in funktioner bakom knapptryckningar som får fusken på Nintendos 8 bit att framstå som simpla. Om jag lämnat Wi-Fi och sedan ska koppla upp mot högtalaren så har inte detta fungerat. Spelar jag musik samtidigt som jag lämnar W-iFi så har högtalaren automatiskt kopplat över till Bluetooth. Högtalare går även att manuellt flytta mellan Wi-Fi och Bluetooth för genom att trycka in Av- och På-knappen på baksidan av högtalaren. Men så fort telefonen och högtalaren tappar kopplingen så börjar högtalaren blinka orange och inga knapptryckningar fungerar över huvud taget. Inte ens av och på knappen. Enheterna som skickas ut innan lanseringen 20 april har inte den slutgiltiga mjukvaran enligt Sonos och vi har fått till svar om att Sonos kommer att åtgärda det innan lanseringen.

Sonos roam

Apple AirPlay 2 och streaming.

Uppkopplad mot Wi-Fi så hittas högtalaren i sonosappen, i google home, och i Apples AirPlay 2 direkt. Men för att få in högtalaren i Apples HomeKit för att skapa scenarier så behöver vi lägga till högtalare manuellt.

Sonos Roam fungerar bara med Sonos nya S2 app. Installationen är enkel som tusan, det är bara att öppna Sonos S2 appen så dyker Sonos Roam upp. För att få Google Assistent att fungera så aktiverar vi det genom sonosappen

Sound Swap

Det här är en häftig funktion. På pappret, Jag personligen har inte använt det mer än vad jag använda handover på Apples HomePod och HomePod Mini. Det är en smidig funktion när inte telefonen finns till hands och man vill fortsätta lyssna. Men oftast har vi telefonen närmare till hands än vad vi har högtalaren och då går det snabbare att ändra på telefonen.

TruePlay

Sonos TruePlay är en funktion som låter oss slippa fundera nämnvärt över placeringen av högtalaren. Men det ska kommas ihåg att det aldrig kan bli bättre ljud än vad högtalaren kan prestera i optimal positionering. Så ljudet i högtalarens grundutförande är så bra det kan bli. Trueplay ser bara till så att det inte blir sämre än så. Men det inkluderar även att om högtalaren uppfattar att den nya möbeln du placerat den på avger en oönskad resonans så fixar den biffen.

Sonos roam

Vattentät

Sonos Roam har en IP67-klassning som gör att vi kan ha den under vatten. 1 m under ytan i 30 minuter. Högtalaren är nog inte tänkt som undervattenshögtalare men det är tillräckligt för att vi ska kunna ta med den till stranden utan att fundera på om den klarar sig eller inte.

Det här är en soundbar till din iPad. Det är en sommarhögtalare för altanen, en högtalare för att ha med sig på basketplanen och om du inte är intresserad av att ha högtalare i alla rum hemma så är det här också ett perfekt alternativ. Att ha en trådlös laddplatta att placera högtalaren på för laddning är en enorm skillnad från att ha en högtalare som behöver kopplas in med kabel. Högtalaren kan med lätthet flyttas runt i hemma och får man för vana att placera den på en laddplatta så kommer den alltid ha batteri.

Ljudet

Högtalaren har två digitala klass H-förstärkare, en diskant, en mid-woofer och Fjärrfältsmikrofoner som använder flerkanalig ekoreducering för få Google Assistant och Automatisk Trueplay att fungera.

Ljudet är förvånansvärt bra, det är en explosion av ljud som bibehåller kvaliteten utan att skorra och dista. Det är en högtalare som presterar över allt annat jag testat i den här storleken. Det är en direkt utmanare till Apples HomePod mini när det kommer till kökshögtalare och toaletthögtalare. Den är en direkt utmanare till deras egna Sonos One som just högtalare i mindre rum. Jämför vi den här med alla andra bärbara högtalare i samma storlek så går Sonos Roam vinnare ur matchen varje dag. Lägg sen till att den är vattentät, laddar trådlöst, har Google Assistent, Går in i Apple HomeKit, spelar med Airplay 2 på wifi och bluetooth utanför Wi-fi så är det här en helt egen kategori.

1995kr Är den värd det. Ja om Sonos kan fixa växlingen mellan Wifi och Bluetooth. Att åka iväg på en resa med enbart sonos roam för att sedan upptäcka att det inte går att göra något över huvud taget åt att högtalaren trilskas är katastrof. I mitt fall hade det varit bättre att inte ha med en högtalare alls.

Här köper ni den via Hi-Fi klubben för 1990 kr

Teknikveckan rekommenderar

Här hör ni även mig Thor Lindholm och Peter Esse diskutera högtalaren.

 

3 gillningar

Jag behöver bara svar på en fråga. Har jag fattat det rätt att denna låtar nästan lika bra som en Sonos One.

Sämre än One! Inte lika fylligt ljud!

Här har ni min recension av Roam:

4 gillningar

Men för den storleken så låter den riktigt bra.
Behöver byta ut denna som börjar ge upp.
bild

1 gillning

Och här är Peters:

5 gillningar

Ja det tycker jag absolut!

1 gillning

Gör det

Betoning på nästan, spelar du dina One på Max så är inte det här högtalaren för dig.

Är det JBL Extreme?

Nej. Flip 4

Ahh, så lika :slight_smile:

1 gillning

Ända högtalaren jag spelar på max är HomePod och Sonos 5

1 gillning

Är det slutet av april man får den om man förbokar?

Sonos Five!?

1 gillning

F.d. DJ:s är lomhörda. :wink: :slightly_smiling_face:

Got to feel that bass!:loud_sound::loud_sound:

1 gillning

Då är inte Sonos 5 rätt val. En JBL-rigg är vad du behöver.

Hade en klasskompis som var DJ under gymnasietiden. Han provspelade sin JBL-rigg hemma i lägenheten (mitt på dagen). Grannen fick ett mindre utbrott. :rofl:

Två Sonos Five och du känner hur organen börjar svikta. En Sub på det och de förvandlas omgående till sörja.

@Esse Flest bluetooth-enheter parade till telefonen när man dör vinner? :grin: