Den stora viktresan

Sen kan man fråga sig hur ett matmissbruk tidigt i livet påverkar förutsättningarna att hålla vikten vid högst normala matintag senare i livet?

Tilltagande ålder?

Diabetes, vi känner väl alla någon man(det tycks mest vara män) med diabetes och en enorm kulmage.

Enormt många faktorer när det kommer till vikt :man_shrugging:

Ja det är tufft, kroppen kommer alltid vela upp till sin maxvikt dessvärre. Varje dag med en vikt under den är en kamp.

Jo, det är det jag misstänker utan att för den skull verkligen veta att det är så.

Det är dessvärre ett framforskat faktum.

Det bästa måste ju vara att försöka ändra sitt leverne överhuvudtaget. Hålla en bra balans med kost, motion och annat. Vilket inte är så lätt med alla frestelser som finns. Se det hela i ett längre perspektiv och livsfilosofi. :+1:t3:

1 gillning

Övervikt som barn är extra problematiskt. Man får både fler fettceller och de fettceller man har blir större. Både dessa saker gör att man har lättare att fylla upp dem senare i livet även om man gått ned i vikt.

Finns en jämförelse med droger och tobak. Barn och ungdomars receptorer är extra känsliga, så blir man beroende eller har ett mycket högt intag vid låg ålder ökar risken för missbruksproblem senare. Man har helt enkelt triggat receptorerna innan de var färdigväxt.

Oftast är inte problemet det aktiva tänkandet utan att vid kriser, stress, och ett halvår av bara mörker så är det få människor som inte går tillbaka till fosterställning så att säga.

1 gillning

Jag tror det är svårt att uppnå gott resultat på sikt utan någon form av kaloridagbok.

Har periodvis testat att 5 dagar i veckan hålla mig på det som enligt appar är min ”minimiförbrukning” dvs det min kropp i förhållande till vikt, ålder och kön gör av med om jag ligger still. Det har varit mycket framgångsrikt. Problemet är att orka med det år efter år oberoende av hur man mår.

2 gillningar

Lycka till med resan!

Har tidigare, runt 2005, gjort en viktresa och gick ned närmare 30 kg på ca 10 månader. Då använde jag mig av Viktväktarna och räknade points strikt. Ingen träning utan bara förändring av kost. Det funkade för mig då, men i ärlighetens namn så hade nog ren kaloriräkning funkat lika bra.
För mig var det en väldigt bra lektion att lära sig vad saker innehåller och vad som är rimligt intag, även om jag alltid är sugen att äta mer.

Jag har använt MyFitnessPal i flera år från och till och tycker att den är bra.
På senare tid frågar den mig varje gång jag startar appen om jag vill låta min Apple Watch logga steg och så måste jag acceptera medgivande för data.
Det är mycket störande att behöva klicka sig förbi det varje gång. Är det någon som har samma erfarenheter? (Ursäkta off topic)

1 gillning

Kosten är 70-80%, resten är att röra på sig. Så lyckas man med kosten så är viktnedgången garanterad. Enkelt i ord, ibland inte lika enkelt i praktiken.

1 gillning

Jag och min fru har under perioder använt oss av 5:2 med lyckade resultat. Som du säger så lär man sig mycket de dagarna man räknar kalorier vilket gör att man drar sig från att äta den maten de dagarna man egentligen ”får”.

Med tanke på den här tråden är det en bra artikel med extra bra bild i dagens DN…

1 gillning

Dag 1, 10 mars:

Startvikt: 76.7

Målvikt: 70kg (helst 69.x)

2 gillningar

Jag börjar min nedräkning när de slutar sälja påskmusten i sommar.

Startvikt: 109,5 kg
Målvikt: 99,9 kg

Har redan gått ner från 116 kg bara genom att röra på mig mer och inte fika varje dag. En stor förändring var också att gå över till alkoholfri öl.

Har tyvärr kommit av mig i att röra på mig lika mycket sedan slutet av november p.g.a. en ihärdig hosta som vägrar ge sig (och nu ryggskott på det).

4 gillningar

Finns ju sockerfri :wink:

Just med must finns det ingen som har lyckats med den sockerfria varianten. Dricker annars Pepsi Max.

1 gillning

Dag tre och hur gick det under dag två?

Igår var helt klart en kämpigare eftermiddag/kväll med rätt låg energi och en härlig huvudvärk trots kopiösa mängder vatten (men inte för mycket). Hade även sanslöst ont i tänderna då jag inte har använt dem sedan i söndags. Jag vaknade upp imorse runt 06 utan hungerkänslor och faktiskt massvis med energi. Mår superbra i magen och frugan har reagerat på hur gasfritt det har varit sedan i söndags så är en liten vinst för henne med det här. Skall ta min första shake för dagen här nu då barnen är lämnade på skola/förskolan så jag kan njuta i det stilla med min blåbärsshake haha. På vågen fortsätter det nedåt tack vare ännu mer skräp som har lämnat kroppen och vikten är nu på 96,45. Så hittills ser det ut så här:

  • Dag 1 - 98,9kg
  • Dag 2 - 97,5kg
  • Dag 3 - 96,45kg

Från tidigare försök vet jag att det kommer fortsätta ticka nedåt ett tag till för att sedan ta stopp ett tag och sen börjar det röra på sig igen och det är då jag faktiskt går ned i vikt på riktigt.

5 gillningar

Läste detta för min fru. Hon ställde frågan: Är det BARA shakes du ska dricka en månad?

Tre veckor skall jag köra bara pulver det är max som Nutrilett säger att man skall köra, men sen skall jag fortsätta byta ut vissa måltider mot nutrilett och styra om kosten så jag fortsätter att gå ned i vikt. Har kört denna kur för ett par år sedan och man mår faktiskt oförskämt bra efter att första veckan är avklarad. I påsen får man i sig allt man behöver för att “överleva” =)

1 gillning

ok :+1:. duktig du är :heart:

1 gillning