Den stora viktresan

Corona har satt sina spår på min kropp då motionen har uteblivit och man sitter mestadels bara hemma och bara jobbar. Jag har gått upp rejält i vikt under detta år och en god vän till mig satt i precis samma båt tills några månader sedan när han började mer eller mindre svälta sig själv och gå in i ketos. Han har rasat i vikt nu (ca 14 kilo) och han har kört en månad med nutrilett och sen efter den månaden av acetondoftande odör styrde han om kosten till vissa mål nutrilett och små portioner av vanlig mat och fortsätter gå ned.

Jag började samma resa igår och tänkte i denna tråd hålla er uppdaterade på hur det går, nu är tanken att köra 21 dagar med bara nutrilett och i skrivande stund är jag inne på min andra dag.

Innan jag sparkade igång så vägde jag mig och mätte kistan och min startvikt och mått var:

  • Vikt: 98,9 kilo (jag vet brutalt nära tresiffrigt)
  • Midjemått 117 centimeter.

Innan Corona så låg jag på runt 82-83 kilo men målet är att ligga runt 76-80 kilo innan året är slut (får se om det går).

Det första dygnet

Första dygnet, det vill säga igår gick superbra och var ingen tuff uppgift och jag fick i mig den rekommenderade mängden 6 påsar nutrilett och ganska exakt två liter vatten. Det jobbigaste med gårdagen var att jag var pissnödig konstant och sen lite hungerkänsla på kvällen.

Dag två

Efter första dygnet så har jag förlorat lite av maten som låg i magen och även en hel del vätska så i början är det naturligt att gå ned i vikt ganska snabbt, men det är först om ett tag som fettet börjar ätas upp. Idag är det helt klart mer påtaglig hungerkänsla men i övrigt mår jag faktiskt väldigt bra. Mycket energi och skall nu ut på lunchen och promenera i en timme i raskt tempo. Imorse stod vågen på 97,5 kg.

Så tanken är nu att uppdatera er varje dag och jag gör inte detta inlägg egentligen för er utan för mig själv så att jag har ännu en morot och inte behöver skämmas för att jag gav upp eller misslyckades i det tysta, nu har jag lite press på mig. Jag har tidigare kört en ordentlig viktresa och gick ned 15 kilo men det kom barn in i bilden så efter 2 år började jag gå upp igen. Tanken är efter denna svältkur att jag skall bygga upp ett kostschema och äta bättre, mindre och mer hälsosamt samt träna kontinuerligt för jag orkar inte vara en trött pappa mer med noll energi när arbetsdagen är slut och det är dags att gå på familje"jobbet".

18 gillningar

Juste för att hålla det lite till teknikspåret också så kan jag meddela att jag använder appen Lifesum för att hålla koll på min viktnedgång, samt registrera hur mycket mat jag får i mig. Jag väger mig på en Xiaomi Mi Body Scale som även synkar in datan till Apple Hälsa.

1 gillning

Jag har tänkt att jag skulle behöva göra något liknande för att ha press på mig, får se när de blir av.
Imponerande att du tar tag i det ordentligt och har bra mål , kämpa på :muscle: !

2 gillningar

Vad menar du med påsar?

Det är 25 påsar i en kartong nutrilett och som man skall man minst få i sig sex stycken per dag (Man blandar med vatten).

Stort tack! Ja jag hoppas jag orkar stå ut! Vet att det är absolut jobbigast första veckan så är bara att kriga på!

1 gillning

Ett tips är att dölja mat- och dryckestrådarna i Bubblan.

1 gillning

Jobbet behövde mig men hann med 35 minuters promenad i raskt tempo i blåsten och snön.

4 gillningar

Grymt av dig! Kör hårt, jag behöver också börja tänka på vad jag äter…

2 gillningar

Gå ner i vikt genom att äta kebabbtallrik? :man_shrugging:t3:

2 gillningar

Blir att testa det om detta skiter sig :joy::joy:

2 gillningar

Lätt, jag kör den dieten!

1 gillning

@Marcus_Attefors grymt bra. Kämpa på :muscle:t3::muscle:t3::muscle:t3:

1 gillning

Jag är i ketos just nu och har varit under de senaste två veckorna.
Håll ut genom ketoflu sen är det bara mumma.

Jag håller mig inte till några påsar utan kör enbart en ketokost.
Jag äter helt enkelt inte mer än 5-7 gram kolhydrater per måltid.
Så det finns kebab för dig vid målsnöret min vän!

3 gillningar

Ja det är otroligt nice när man kommer in i ketos, energin är helt brutal som jag minns det från sist. Vad kör du för kost? Tack :heart:

Hade en klasskompis på gymnasiet som körde på den dieten. Gick så där.

Haha, kan tänka mig det! Däremot så har jag själv testat en diet bestående av Billys pizzor, chips och öl med ett förvånansvärt bra resultat. Hur hälsosamt det är, är ju en helt annan femma! :laughing:

För honom med kosten eller med livet i stort?

Tappade kontakten med honom efter gymnasiet men risken är att var med livet i stort.

När kroppen gör omställningen var det helt fruktansvärt. Det var nästan så att jag var på väg att äta kolhydrater för förhållandets skull. Riktigt surgubbe blev jag. När jag väl kom igenom vilket nog tog 4 dagar så kom energin och jag är nu på gott humör och har mer energi än på länge.
KetoFlu var mig den här gången värre än någon annan gång. det var trötthet, lättirriterad, (mer) tankar på att andra var dumma i huvudet, värk i kroppen, ont i tänderna, lätt till gråt. Helt fruktansvärt

En vanlig dag.
4 scrambled eggs med grädde
Tre kycklinglårfiléer med chilibea och en avokado
kvällsmat 200g torsk, 2kokta ägg, hollandaise

3 gillningar